انگبین
تولید کننده و عرضه عسل طبیعی کوهستان
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:زنبور آپارتمان, توسط رضا |

زنبورهای آپارتمانی

شرکت بزرگ الکترونیکی فیلیپس با هدف ارائه تجربه زنبورداری به شهرنشینان، دست به ساخت کندوی عسل مدرن زده که به راحتی می‌توان در آپارتمان آویخته و از عسل طبیعی آن استفاده کرد.

به گزارش  (ایسنا)، این محصول که «کندوی عسل شهری» نام دارد، از یک گلدان گل تعبیه شده در فضای بیرونی کندو و ورودی زنبور در بالای آن تشکیل شده است. در بخش داخلی این دستگاه، محفظه شیشه‌ای حاوی شانه عسل برای برانگیختن زنبورها به خانه‌سازی قرار گرفته است.

در قسمت زیرین این دستگاه نیز یک سیستم فعال‌کننده قرار گرفته که زنبورها را آرام کرده و به فرد اجازه می‌دهد تا بدون مزاحمت به جمع‌آوری عسل بپردازد. شیشه نارنجی رنگ محفظه شیشه‌ای دستگاه تنها به نوری که زنبورها برای زندگی خود نیاز دارند، اجازه ورود می‌دهد.

کندوی عسل شهری از ظاهری براق و مدرن برخوردار بوده که آن را با زندگی امروزی مطابقت می‌دهد.

به گفته «فیلیپس» با کاهش جمعیت کلونهای زنبور، تکثیر کندوهای عسل شهری می‌تواند در حفاظت از این موجودات کمک کند.

این طراحی از مزیتهایی نسبت به کندوهای جدید شهری دیگر برخوردار بوده و آن بی‌نیازی از داشتن محیط باز یا حیاط است. تنها چیزی که این دستگاه احتیاج داشته، نصب آن در نزدیکی یک پنجره است.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:عسل,گرده, توسط رضا |

طریقه مصرف

 

طریقه مصرف گرده                    

  1. می توان از طریق جویدن یا بصورت پودر مخلوط با یک لیوان اب قبل یا بعد از غذا نوشید (نا شتا ارجحیت دارد )
  2. افرادی که از طعم گرده خوششان نمی اید می توانند ان را با عسل به نسبت 1به 1 و یا 2 به 1 مخلوط و استفاده نمایند.
  3.  جهت استفاده اسانتر مصرف کردن می توان ان را داخل کپسولهای خوراکی ریخته و تناول نمود.
  4.  مورد استفاده به عنوان مکمل در بسیاری از تولیدات بهداشتی با مصارف خارجی . 

 

پیشنهاد  مقدار مصرف و مدت مصرف

 

مقدار مصرف گرده در روز 30 گرم (دو قاشق سوپ خوری) و مدت مصرف آن می تواند چند حالت متفاوت داشته باشد یک دوره یک ماهه پس از پایان هر فصل یا دوبار در سال یکی در اوایل پاییز و دیگری در اواخر زمستان . اگر فقط یک بار در سال قصد استفاده از ان را دارید . بهتر است فصل بهار را انتخاب کنید.

 

طب ایرانی

 


روش تزریق نمودن عسل

 

۲.روش تزریق نمودن عسل

 

سالهای زیادی است که در دارو سازی آلمان تزریق نمودن عسل رواج دارد(عسلWoelm  M2) ) این روش چنین است که ۲۰ تا ۴۰ در صد عسلی را که با دستگاه صافی بسیار ریز ذزات کوچک موم وغیره را از آن گرفته اند پیش از آنکه در آمپول(سرنگ ) ریخته شود. در این حال در رگ ها تزریق می شود. عسلی  که بدین گونه تزریق می شودهمسان گلوکزی است که به همین روش تزریق می گردد(از نظر غلظت). این روش راAmmich و سایر پژوهشگران روی ۴۰۰ بیمار آزمایش نمودند ونتیجه گرفتند که در اثر تزریق به روش Woeim   قند خون سریعا افزایش یافته ومانند تزریق گلوکز بسته به خصوصیات بیماران کمک فراوانی نموده است.

 

بودینگ پژوهشگر روسی در سال ۱۹۱۷ آزمایشهای گوناگونی انجام داد ونتایج نشان دادند که خواص شفابخش عسل عمدتا به خاطر گلوکز در آن است که بعد از مصرف مستقیما وارد خون شده وتاثیر نیرو بخشی در سیستم خون رسانی دارد به همین جهت می توانان را از تریق ورید باب تزریق نمود.

 

گلوکز یک دارویی است کهمی تواند مستقیما در خون تزریق شود اما عسل نه تنها گلوکز دارد بلکه دارای املاح معدنی. انزیمها. اسیدهای عالی. ویتامین. پروتئین و سایر مواد مهم می باشدو این یکی از مزایای بسیار مهم عسل نسبت به گلوکز تزریقی می باشد.


روشهای مصرف عسل

 

روشهای مصرف عسل

 

1.روش مستقیم عسل(روش خوراکی)

 

عسلی که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد باید طبیعی واز نوع خالص بوده وبه وسیله زنبور عسل از شهد گلها تهیه شده باشد وتقلبی وساختگی نباشد که در این صورت از خواص طبیعی عسل بر خوردار نخواهد بود.

 

افرادی که عسل را به ععنوان دارو مصرف می کنند ویا همراه با گیاهان دارویی. غذا وغیره مورد استفاده قرار می دهند باید توجه داشته باشندکه مقدار مصرف وساعات جذب نقش مهمی را در درمان بیماری دارد.از طرفی عسل کربو هیدراتی  است که خیلی زود حل وجذب میگردد ومصرف زیاد آن موجب بالا رفتن قند خون شده وروی کارهای طبیعی غده های لوزالمعده تاثیر می گذارد.لذا قبل از خوردن عسل به عنوان دارو .بیمار اول باید بداند تا چه اندازه تحمل جذب کربو هیدرات را دارد .این مقدار برای افراد متفاوت بوده وبیمار باید میزان عسل مصرفی را با میزان جذب کربو هیدرات منطبق سازد.از نظر دارویی بهتر است عسل به صورت محلول در اید. ازمایشات نشان داه است که مقدار مصرف روزانه عسل به عنوان دارو در اشخاص به شرح زیر است:

 

الف: بزرگسالان 100 الی 200 گرم در 24 ساعت. صبح 30 تا 60 گرم. بعد از ظهر 40 تا80 گرم. شب 30 تا 60 گرم

 

ب:خردسالان:30 گرم یعنی سه قاشق چای خوری در روز (صبح .ظهر .شب)

توضیح: وزن تقریبی یک قاشق چای خوری عسل 10 گرم مربا خوری 20 گرم و غذا خوری 40 گرم است.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:گرده, توسط رضا |

 

خواص دارویی گرده گل

1.رفع حساسیت:بیماران حساس به گرده گل در صورت خوردن عسل و یا درپوشهای مومی شان عسل. به خاطر داشتن مقداری گرده در انها .تدیجا درجه حساسیت کاهش یافته و بهبود می یابند.

 

 

2.درمان ورم پروستات: مصرف گرده گل تاثیر بسیار شدید بر هیپر تروفی پروستات (بزرگ شدن پروستات ) که در مردان مسن بیشتر رایج دارد. Alain caillas )(فرانسوی) به هر شخص بالای 50 سال مصرف 15 گرم (یک قاشق چای خوری ) گرده  در روز را برای  اجتناب از بیماری ورم پروستات توصیه می کند. به عقیده وی با مصرف منظم و روزانه گرده گل  می توان از ناراحتی های شدید پروستات که با هیچ داروی دیگر قابل درمان نیست جلوگیری نمود و مصرف ان را به خصوص در مراحل اولیه ورم پروستات موثر می داند .

نامبرده همچنین روزانه یک قاشق قهوه خوری گرده گل به بیمارانی که معده انها قادر به هضم نان نیست و مبتلا به ناراحتی روده  و معده هستند همراه با نان توصیه می کند .

                                

 

3. درمان بیماریهای کبد: danwaiter stamblu بر اساس مشا هدات بالینی خود عقیده دارد که عسل به ویزه آمیخته با زله رویال و گرده گل وسیله درمانی نیرومندی در درمان بیماریهای گوناگون کبدی است.

به بیماران مبتلا به بیماری کبد که از بیما رستان مر خص می شوند توصیه می شود هر روز در صبحانه تقر یبا 50 گرم عسل. 50 میلی گرم زله رویال و بعد از ظهر یک قاشق مربا خوری مخلوط کرده و عسل استفاده نما یند.

سایر خواص در مانی گرده گل عبارتند از :تحریک متا بولیسم. سم زدایی از بدن . تقویت و رساندن مواد معدنی به بدن

 ثابت شده است که گرده گل حاوی هورمن های تحریک کننده جنسی می باشد و احتملا برای درمان نازایی به کار برده شده است.

 


گرده گل در مشکلات زیر مفید است

  •  
  • تنظیم کننده عمل روده: گرده گل فعلیت روده را عادی کرده و تنظیم کننده قابل توجهی برای ان میباشد مخصوصا گرده هایی که توسط زنبورداران جمع اوری می شوند نوعی ماده غذایی عالی برای روده محسوب شده و گاهی اوقات ان را پلیس روده می نامند.
  •  
  • درمان یبوست: گرده گل در درمان یبوست تاثیر بسزایی دارد. افراد مبتلا به یبوست بهتر است دو بار در سال و هر بار به مدت یک ماه از گرده گل برای درمان استفاده کنند. میزان مصرف ان 30 گرم (دو قاشق سوپ خوری) در روز میباشد. افرادی که قادر به مصرف این مقدار در یک وعده نیستند می توانند چند وعده در روز استفاده کنند
  •  
  • ارامبخش اعصاب:  در بیماریهای هیپرتونیک و بیماریهای سخت دستگاه عصبی و ترشح غدد داخلی تغذیه مخلوط عسل و گرده به نسبت 1به 1 ویا 2 به 1 نتیجه رضایت بخش داده است.
  •  
  • رفع کم خونی: گرده گل در کم خونی های خطرناک و کم کردن فشار خون موثر است ان هموگلوبین واریتروسیت خون را افزایش میدهد.
  •  
  • اشتها اور: گرده گل اشتها را تحریک و امادگی برای  کار را افزایش می دهد.

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 مرداد 1391برچسب:عسل,دارچین,بیماریها, توسط رضا |

عسل چیست؟
عسل یک واژه عربی است که در فارسی آن را انگبین می‌گویند و عبارت است از شهد گل‌ها که زنبور عسل توسط خرطوم کوچک خود آن را مکیده و از راه دهان به کیسه بسیار کوچک خود موسوم به کیسه عسلی وارد می‌کند. وقتی میزان شهد جمع‌آوری شده به حدود “۴۰″ میلی‌گرم رسید، گل‌ها را رها کرده و به سمت کندو پرواز می‌کند. جالب اینکه برای تهیه یک کیلو عسل، زنبور باید شهد “۲۰″ میلیون گل را جمع و به کندو حمل کند. جالب‌تر این است که زنبور عسل خاصیت ثابت گلی دارد، یعنی تا وقتی که مشغول جمع آوری شهد یک گل است، روی سایر گل‌ها نمی‌نشیند.

خواص و مواد موجود در عسل:
عسل از قدیمی ترین و نخستین شیرین کننده هایی است که انسان استفاده کرده است و شامل قندهایی چون گلوکز، فروکتوز، مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، کلسیم، کلریدسدیم، گوگرد، آهن و فسفات است. در ضمن اینکه ویتامین هایی همچون B1 ، B2 ، B6 ، B3 ، B5 و C نیز براساس کیفیت و نوع عسل به نسبت های متفاوت در آن دیده می شود.
علاوه بر موارد ذکر شده در حد کمی مس، ید و روی نیز در عسل وجود دارد. به همین جهت در حال حاضر زنبورهای عسل یکی از بخش های اساسی و اصلی اقتصاد کشاورزی سالم به حساب می آیند. از ویژگی های مهم عسل خاصیت میکروب کشی آن است. عسل یک ضدعفونی کننده طبیعی است. تحقیقات انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد که گذاشتن آن بر روی زخم ها مانع عفونت می شود. از آنجایی که عسل حاوی مواد آنتی باکتریایی است می تواند بخوبی باعث بهبود زخم ها شود.
زنبور عسل پیش از رسیدن به کندو در بین راه مقداری از آب شهد را جذب می‌کند و چون شهد گل‌ها حاوی “۵۰″ تا “۸۰″ درصد آب است،‌ با این عمل میزان رطوبت عسل را به حدود ۱۷ تا حداکثر۲۵ درصد می‌رساند، یعنی حدودا از هر سه گرم شهدی که زنبور عسل به کندو می‌آورد، یک گرم عسل به دست می‌آید. البته عسل مناطق شمالی کشور به علت بالا بودن رطوبت هوا از آب بیشتری برخوردار است و لذا آبکی می‌باشد، ولی عسل مناطق کوهستانی از آب کمتری برخوردار می‌باشد.
زنبور عسل نوعی از آنزیم دیاستاز به نام انورتاز را نیز به شهد اضافه می‌کند که این آنزیم به همراه مواد قندی و نشاسته‌ای که چهار پنجم وزن عسل را تشکیل می‌دهند، عامل اصلی متبلور شدن یا شکرک ‌زدن عسل به شمار می‌روند. لذا این باور که عسل غیرطبیعی شکرک می‌زند صحیح نیست، بلکه دلیل متبلور شدن و رسوب دادن عسل طبیعی وجود دیاستاز و همچنین کربوهیدرات ها می‌باشد. دیاستاز، ‌ذرات خیلی ریز عسل را به خود جذب کرده و باعث ته‌نشین شدن آن می‌شود. مقدار گلوکز عسل هر چه بیشتر باشد، زودتر متبلور و ته‌نشین می‌شود. این خاصیت فقط در عسل‌های طبیعی و غیرتقلبی دیده می‌شود، زیرا تنها عسل‌های طبیعی حاوی دیاستاز هستند. مدت زمان شکرک زدن یا متبلور شدن عسل بسته به نوع گل متفاوت است و حتی در مورد عسل اقاقیا به چهار سال هم می‌رسد. در کشورهای اروپایی عسل سفت شده و متبلور شده را بیشتر می‌پسندند.
تشخیص عسل طبیعی و غیرطبیعی از طریق مزه کردن غیرممکن است. برای مصرف کننده یک راه بیشتر وجود ندارد و آن هم استفاده از ابزارهایی است که بدن در اختیارش گذاشته است. با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی می‌کند، با بینی‌اش آن را بو می‌کند و با زبانش آن را مزه می‌کند.
اگر مجموعه خصوصیات باب طبعش بود و اگر عسل عطر و طعم گل‌ها را داشت، آن عسل واقعی است و ارزش آن را دارد که بهایش را در حد معقول بپردازد. لازم به ذکر است مزه، عطر، طعم، رنگ و بوی عسل فقط مربوط به گل هر منطقه می‌باشد و به نژاد زنبور عسل بستگی ندارد. نوع نژاد فقط در پرکاری و کم‌کاری تاثیر دارد.
همان طور که قبلا اشاره شد چهار پنجم وزن عسل را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند و بقیه آن عبارت است از: پروتئین، املاح معدنی، عناصر معطر، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، گرده گل و آب.
هر ۱۰۰ گرم عسل ۳۳۰ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند. لذا عسل، غذایی مقوی و انرژی‌زاست و به کمک دیاستازهایش چربی‌های اطراف قلب را آب می‌کند. به همین دلیل مصرف آن به سالخوردگان و بیماران قلبی توصیه می‌شود.

چگونه عسل در درمان زخم ها مؤثر است؟
زمانی که عسل با رطوبت بدن تماس پیدا می کند. آنزیم گلوکز اکسیداز که توسط زنبورها در عسل ایجاد شده است به آرامی آزاد می شود و پراکسید ئیدروژن ضد عفونی کننده به میزان زیادی آزاد می شود و می تواند در حدی که به خود بافت آسیب نرساند، باکتریها را نابود کند. در ادامه با جذب مایعات و مواد مقوی به منطقه آسیب دیده باعث رشد سلولی و جلوگیری از خشک شدن زخم می شود.
فعالیت استمیک عسل باعث حضور یک لایه از مایع بین بافتها و بانداژ می شود و باعث می شود در هنگام نیاز بدون درد جابه جا شود و سلولهای جدید پاره نشود. به همین جهت در برخی بیمارستانهای دنیا برای درمان زخم بستر از ترکیبات عسل استفاده می شود.

ویژگی های منحصر به فرد:
۱_ به راحتی هضم می شود: مولکول های قند موجود در آن می توانند به راحتی به سایر قندها تبدیل شوند، به همین جهت حتی حساس ترین معده ها نیز می تواند آن را به سادگی هضم کند.
۲_ منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان است: نقش بزرگی در جلوگیری از سرطان و همچنین بیماریهای قلبی دارد.
۳_ سطح کالری آن پایین است: در مقایسه با سایر مواد قندی ۴۰% کمتر کالری دارد، هرچند انرژی آن بسیار بالاست، اما به وزن بدن شخص اضافه نمی کند.
۴_ به سرعت در خون پخش می شود: وقتی با میزان مناسبی آب مخلوط شود. پس از ۷ دقیقه در جریان خون پخش می شود و با آزادسازی ملکول قند به عملکرد بهتر مغز که اصلی ترین مصرف کننده قند در بدن است، کمک می کند و مانع بروز خستگی می شود.
۵_ در سلامت و ساخت عوامل خونی مؤثر است: بخش مهمی از انرژی مورد نیاز برای این مورد تأمین می کند، به علاوه باعث تمیز شدن خون می شود.

دارچین و عسل را با هم بخورید :
مخلوط عسل و دارچین درمان کننده بسیاری از بیماری ها در زمان قدیم و حال می باشد.
امروزه دانشمندان بر این عقیده هستند که عسل با وجودی که شیرین است، اما اگر به مقدار معین مصرف شود حتی برای بیماران دیابتی هم مضر نمی باشد.
مجله معروفی در کانادا به نام Weekly World تعداد ۹۵ نوع بیماری که توسط عسل و دارچین درمان شده اند را نام برده است.
در این مقاله با عسل و دارچین، درمان کننده بسیاری از بیماری ها آشنا می شویم.

ورم مفاصل
- یک قسمت عسل را در ۲ قسمت آب گرم حل کرده و به آن ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین بیافزایید. خمیر حاصله را روی محل درد به آرامی بمالید. درد بعد از ۱۵ دقیقه از بین خواهد رفت.
- همچنین بیماران دچار ورم مفاصل می توانند، ۱ فنجان آب داغ را با ۲ قاشق عسل و ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و بنوشند. این عمل را هر روز باید انجام دهند تا بیماریشان معالجه شود.
- مطالعات انجام شده روی این بیماران نشان داده است که، اگر این بیماران قبل از صبحانه مخلوط ۱ قاشق غذاخوری عسل با ۴/۱ قاشق چای خوری پودر دارچین را میل کنند، درد آنها بعد از ۱ ماه از بین خواهد رفت. بیماران مورد مطالعه نمی توانستد راه بروند اما بعد از استفاده از این روش، توانستند به راحتی شروع به راه رفتن بدون درد کنند.
جلوگیری از ریزش مو
- قبل از حمام کردن، ۱ قاشق غذاخوری عسل به همراه با ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و روی سر خود بمالید و ۵-۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس موهای خود را بشوئید.
عفونت مثانه
- ۲ قاشق غذاخوری عسل به همراه با ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین را در ۱ لیوان آب گرم حل کرده و آن را بنوشید. این روش باعث می شود که میکروب های مثانه را از بین برود.
درد دندان
- ۵ قاشق چایخوری عسل به همراه با ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و خمیر حاصله را روی دندان خراب بمالید. این عمل را ۳ بار در روز انجام دهید تا دندان خراب و دردناک درمان شود. 
کلسترول
- ۲ قاشق غذاخوری عسل به همراه با ۳ قاشق چای خوری پودر دارچین را در مقداری برابر ۲ لیوان چای حل کرده و آن را بنوشید. بدین وسیله بعد از ۲ ساعت کلسترول خون به اندازه ۱۰درصد پایین می آید.
- تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف عسل خالص در درمان بیماران مبتلا به کلسترول بسیار مفید است.
سرماخوردگی
- به مدت ۳ روز از مخلوط ۱ قاشق غذاخوری عسل گرم با ۴/۱ قاشق چایخوری پودر دارچین استفاده کنید. این روش برای درمان سرفه مزمن، سرماخوردگی و سینوزیت به کار می رود.
- عسل محتوی مواد مفید طبیعی است و به این ترتیب از آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری می کند.
ناباروری , باردار شدن
- زنان می توانند از پودر دارچین برای باردار شدن استفاده کنند.
- زنان نابارور مقداری پودر دارچین را با ۲/۱قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و آن را به طور مرتب در روز روی لثه یا دهان خود قرار دهند. این کار باعث می شود که مخلوط حاصل از طریق بزاق وارد بدن شود.
- در مریلند (شهری در آمریکا) برای مدت ۱۴ سال هیچ نوزادی متولد نمی شد. تا اینکه زنان و مردان شروع به خوردن عسل و دارچین کردند و بعد از مدت کوتاهی زنان باردار شدند.
- مردان ۲ قاشق غذاخوری عسل را قبل از خواب میل کنند تا این مشکل برطرف شود.
معده درد
- مخلوط عسل و پودر دارچین ، درمان کننده درد معده، زخم معده و نفخ می باشد.
بیماری قلبی
- خمیر عسل و پودر دارچین را تهیه کنید و آن را بر روی نان به جای مربا قرار دهید. این روش را به طور مرتب به عنوان صبحانه میل کنید.
- این روش باعث پایین آوردن کلسترول، کاهش ضربان قلب، به راحتی نفس کشیدن، بهتر شدن جریان خون و جلوگیری از بیماری قلبی می شود.
بهبود سیستم ایمنی
- استفاده روزانه از عسل و دارچین باعث حفاظت بدن از باکتری و ویروس می شود.
- عسل، محتوی مقدار زیادی ویتامین و آهن می باشد و بدن را مقاوم می کند.
- استفاده روزانه از عسل، باعث عملکرد بهتر گلبول های سفید خون می شود و درنتیجه بهتر با ویروس ها و باکتری های وارد شده به بدن می جنگد.
سوء هاضمه
- قبل از هر وعده غذا، پودر دارچین را روی ۲ قاشق غذاخوری عسل بریزید. این کار باعث می شود که اسید معده ترشح شود و غذای وارده به معده را هضم کند و از سوء هاضمه جلوگیری کند.
افزایش طول عمر
- نوشیدن چای با عسل و پودر دارچین از بین برنده پیری زودرس می شود.

نرم کننده پوست
- ۴ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق پودر دارچین را در ۳ فنجان آب حل کرده و بجوشانید و مانند چای میل کنید. ۴-۳ بار در روز به مقدار ۴/۱ فنجان بنوشید تا پوستی لطیف و نرم داشته باشید.
تاول
- ۳ قاشق غذاخوری عسل با ۱ قاشق غذاخوری پودر دارچین مخلوط کرده و قبل از خواب، روی تاول بگذارید و صبح مخلوط مالیده شده بر روی تاول را با آب گرم بشویید. اگر این کار را به مدت ۲ هفته هر روز انجام دهید، تاول را از ریشه از بین خواهید برد.
عفونت پوستی
- تمام عفونت های پوستی و اگزما با استفاده از عسل و پودر دارچین درمان می شوند.
کاهش وزن
- ۱ فنجان آب،عسل و پودر دارچین را هر روز و قبل از صبحانه با معده خالی بنوشید.
- اگر مخلوط گفته شده را هر روز بنوشید، از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و باعث کاهش وزن می گردد.
سرطان
- عسل و دارچین، درمان کننده سرطان های معده و استخوان شناخته شده است.
- برای ۱ ماه و ۳ بار در روز، ۱ قاشق غذاخوری عسل با ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین را برای جلوگیری از سرطان مصرف کنید.
گرسنگی
- مطالعات اخیر نشان دهنده این است که شکر عسل نه تنها مضر نیست، بلکه بسیار مفید می باشد.
- مقدار مساوی از عسل و دارچین جلوی گرسنگی را می گیرد.
- ۲/۱ قاشق غذاخوری عسل در ۱ لیوان آب و مقدار کمی پودر دارچین، باعث می شود که سرزنده تر و دارای انرژی بیشتر باشید.
تنفس بد
- صبح ها ۱ قاشق چای خوری عسل و دارچین را با آب گرم مخلوط کرده و بنوشید.

راههای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی
۱- عسل طبیعی
عسل به شهد گل ها اطلاق می شود که زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف، آن را ساخته باشد. به بیان دیگرعسل ماده شیرین و غلیظی است که توسط زنبوران عسل از شهد گل ها جمع آوری شده و تغییر شکل می یابد و سپس در داخل سلول های مومی کندو ذخیره می شود.
زنبوران عسل دارای نیروی ذاتی هستند که گل های مفید را از غیر مفید تشخیص می دهند. آنها با علاقه فراوان سراغ تمام گیاهان طبی و گل های شفابخش می روند و عصاره آنها را گرفته و به بهترین شکل در اختیار ما قرار می دهند.
این عسل کاملاً طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات بخش بوده و می تواند تمام نیازهای غذایی را برطرف کند، زیرا زنبور تمام املاح و ویتامین های موجود در گل را به شکل عسل می پروراند و آن را قابل جذب در خون می سازد.
از طرفی کیفیت عسل طبیعی چندین برابر بیشتر از عسل مصنوعی است که زنبور با آب و شکر تغذیه می شود.
۲- عسل تقلبی
هر گونه تغییری در عسل مانند افزودن یک سری مواد به آن، تقلب محسوب می شود. به طور کلی عسل تقلبی به دو روش تهیه و در سطح جامعه توزیع می شود.
الف) بخشی از عسل، تقلبی است:
- با کمک زنبور
- بدون کمک زنبور
ب) عسل صد در صد تقلبی است.
در این روش عسل ۱۰۰ درصد مصنوعی بوده و از شیره میوه هایی مانند خرما، توت و غیره یا از مواد گلوکزی (شربت قند)، مواد نشاسته ای و … ساخته می شود که این عسل ها به هیچ وجه عطر و طعم عسل واقعی را ندارند.
عسل های مصنوعی تهیه شده از شیره میوه ها، دارای مواد و ترکیباتی مشابه عسل طبیعی هستند که از تغلیظ آب میوه ها به طریق مصنوعی و صنعتی به دست آمده اند.
این نوع عسل، بدون دخالت زنبور، از قند، نیشکر و میوه های شیرین مانند خربزه، هندوانه، کدو تنبل و خرما تولید می شوند. این روش در ایران متداول نبوده، ولی در بعضی از کشورها مرسوم است.

استانداردهای عسل:
استانداردهای عسل از کشوری به کشور دیگر متفاوت است که آنها را می توان در استخراج، عسل شکرک زده، عسل شان، شان با قاب کم عمق، بریده شده و یا کل شان عسل در نظر گرفت. سایر مواردی که در تهیه و تولید عسل اهمیت دارند، میزان قند، میزان رطوبت، طعم ، رنگ و عطر عسل می باشد.
گاهی اوقات در توزیع و فروش عسل مواردی چون: یکنواختی رنگ، پاکیزگی برش، ظاهر شان و نحوه چینش و یکنواختی وزن نیز ذکر شده است.
راه های تشخیص عسل طبیعی:
۱- فروشگاه های معتبر
آسان ترین روش تشخیص عسل طبیعی، خرید از فروشگاه ها و اشخاص معتبر می باشد که شما از سابقه فعالیت آنها در زنبورداری و یا تهیه و فروش عسل مطلع هستید.
۲- میزان رطوبت
برخی افراد، میزان رطوبت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب داخل شیشه، و برخی به وسیله میزان کش آمدن عسل اندازه گیری می کنند، ولی باید توجه داشت که این روش ها دقیق و مطمئن نیستند.
۳- میزان تخمیر شدن
تمام عسل ها حاوی مخمرهای خوراکی بی ضرر برای انسان می باشند.
باید توجه کرد که عسل در زمستان به دلیل سرمای زیر ۱۱ درجه تخمیر نمی شود. البته نگهداری عسل در دمای ۳۸ درجه سانتی گراد نیز می تواند از تخمیر آن جلوگیری کند، ولی در دراز مدت به کیفیت عسل صدمه می زند، زیرا حرارت بالا کیفیت عسل را از بین می برد.
عسل با رطوبت بیش از ۱۷ درصد بیشتر در معرض تخمیر می باشد. بعد از شکرک زدن، درصد تخمیر عسل افزایش می یابد.
تخمیر شدن مختص عسل های بسته بندی شده و صاف شده نیست، بلکه اگر شرایط مناسب باشد، عسل “شان” نیز تخمیر می شود.
۴- مزه کردن
عسل طبیعی، علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای است که فقط در عسل وجود دارد و عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه می باشند. لذا افراد می توانند با مصرف زیاد و توجه دقیق به درجه خلوص عسل، حتی نوع عسل را از نظر گیاه مورد مصرف زنبور تعیین کنند، زیرا هر گیاه مزه خاصی به عسل می دهد.
باید توجه داشت که عسل مصنوعی بیشتر مزه شیرینی شکر می دهد تا مزه خالص عسل.
۵- عطر و بوی طبیعی
اگر درپوش عسل مدتی بسته باشد، هنگام باز کردن درپوش حتماً بو و رایحه قوی و مطبوع عسل طبیعی را می توانید استشمام کنید.
۶- سرعت حل شدن در آب
اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص کمتر و رطوبت بالاتری برخوردار است.
با این وجود، هر یک از روش های فوق به تنهایی نمی تواند خالص بودن عسل را ثابت کند.
در این روش به وسیله تغذیه مصنوعی زنبوران با شربت قند و آبمیوه ها یا استفاده از عسلک، عسل مصنوعی یا تقلبی تهیه می کنند. در این روش مستقیماً عسل طبیعی با مواد گلوکزی (شربت قند) و شیره میوه ها مخلوط شده و عسل تقلبی تولید می گردد.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:ژله رویال, توسط رضا |

طريقه مصرف ژله رویال

1) روش اول:  مصرف ژله رويال بصورت خالص، که بهترين روش مصرف آن به اين شکل از طريق زير زبان قرار دادن مقدار کمي حدودا 0.6 گرم است.  يعني مقدار معيني ژله رويال را در زير زبان مي گذارند و يا به صورت قطره قطره امولسيوني از آن روي زبان مي ريزند که امکان جذب سريع از طريق خون فراهم مي شود. در اين شکل مصرف بايد به وزن شخص توجه کرد. يک ميلي گرم ژله رويال براي واحد وزن (کيلوگرم) در روز توصيه مي شود، که در سورت بسته بندي به شکل کپسول نيز مي توان آن را در روزهاي مشخص و در نوع کپسولهاي خاص مصرف کرد.

بسته بندي هاي ژله به شکل بسته هاي 5 و يا 10 گرمي است؛  که براي افراد عادي (باوزن حدود 60 کيلوگرم) بايد يک بسته 10 گرمي در 20 روز مصرف گردد. يعني هر روز مقدار کمي (به اندازه 0.5 گرم - اندازه يک نخود) را در زير قرار داده شود تا از طريق خون جذب شود. بدين ترتيب حداکثر تاثير را خواهد داست. با وارد شدن ژله رويال به دستگاه گوارش و جذب از طريق روده ها تاثير آن کمتر خواهد شد.

2) روش دوم: مخلوط با عسل، در اين روش 3 گرم ژله در 125 گرم عسل مخلوط مي شود. اين عسل حدودا 18 ماه قابل نگهداري است، که هر روز صبح ناشتا يک قاشق مرباخوري از اين مخلوط را زير زبان قرار داده تا با بزاق مخلوط گردد. مصرف هر 125 گرم عسل و ژله بايد حدودا 10 روز طول بکشد.

* ژله رويال در بازارهاي جهاني به شکل مخلوط با آب، عسل، گرده و ساير مکمل هاي غذايي عرضه مي شود. ژله رويال به شکل کپسول و يا آمپولهاي خوراکي در بازارهاي اروپايي و آمريکا متداول است، ولي در ايران فقط به شکل مخلوط با عسل و يا خالص عرضه مي شود.

ژله رويال در کرمهاي صورت و ماسک هاي پوستي به عنوان ماده محرک و ضد چروک و پيري بسيار بکار مي رود و توصيه مي شود که دو دوره درماني درسال، يکي در پاييز و ديگري در بهار هر يک به مدت 20 روز باشد. براي هر دوره يا به صورت خالص در بسته هاي 10 گرمي و يا مخلوط با عسل که در ظرفهاي 125 گرمي عسل مخلوط با ژله بايد در اين مدت مصرف شود. در مورد مخلوط با عسل بسته به نياز بدن مي توان مقدار ژله آن را تا 9 گرم افزايش داد.

متاسفانه مجامع و ارگانهاي دارويي کشورمان شناختي از اين ماده ندارند و گرايش و حرکت عملي نيز در جهت شناخت و استفاده دارويي از اين ماده تا کنون انجام نشده است؛ و به علت عدم هماهنگي بين زنبورداران و مراکز بهداشتي، توليد در سطح بسيار پاييني است و ميزان تقاضا نيز به تبعيت از آن بسيار محدود شده است.

موارد استفاده از ژله رویال
یائسگی، ناتوانی جنسی، نازائی، خستگی مفرط، لک و چروک پوست، دیابت، تحریک سیستم دفاعی بدن، تعادل هورمونی، مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی، عدم فعالیت غدد درون ریز، انسداد شریان ها، کلسترول بالا، فشار خون، آسم، کنترل وزن، استخوان های ضعیف یا شکستگی، کمبود رشد، عفونت مثانه، تورم، کم خونی، مشکلات کبدی، سرطان، انواع آرتریت، کم حافظگی، سوتغذیه، خستگی روحی، خستگی یا ضعف چشم ها، تقویت و نیروزائی زخم های داخلی و خارجی

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:ژله رویال, توسط رضا |

ژله رويال چيست و خواص آن كدامند؟

 

 

 

پژوهندگان زنبورعسل از ديرگاه ازخود مي پرسيدندكه چرا ملكه كه از تخمي همانند ديگر زنبوران كندو بيرون مي آيد دوبار بزرگتر و سنگين تر از خواهران كارگرخود است.

 

چرامي توانند تعداد قابل ملاحظه اي تخم بگذارد(تا2000و بيشتر درروز)؛وبالاخره چرا مي تواند نزديك به شش سال عمركند، درصورتي كه دختران كارگرش بيش از30 تا 35 روز زندگي نمي كنند.

 

ملكه تخم ويژه توليد مثل را درحجره مومي و درازي به نام حجره شاهي مي گذارد،وكرمينه اي كه از آن بيرون مي آيد با خوراك ويژه اي با نام شير زنبور شاهنگبين تغذيه مي شود.

 

دكتركارل درير؛مديرانجمن پرورش زنبورعسل درآلمان  فدرال ،خاطرنشان مي سازدكه شاهنگبين ازخوردن گرده به دست آيد.

 

ژله رويال كه به آن درفارسي شاهنگبين مي گويند ماده اي است كه  به وسيله يك جفت غده مغزي زنبوران كارگرپرستارمعمولادرسنين 2 تا 12روزگي ترشح شده ومورد استفاده ملكه درتمام طول عمر و نوزادان زنبوردرمراحل اوليه رشد قرارمي گيرد.

 

متخصصين علم زنبورشناسي مي گويند:علت اينكه ملكه زنبورعسل در24ساعت مي تواند حدود 2000 تخم بگذارد و مدت 3 تا 5 سال زندگي (درحالي كه عمرساير زنبوران 45 تا60 روز است) اين است كه ملكه غذاي مخصوصي تغذيه مي كندكه ساير زنبوران  به جز سه روزاول مرحله رشد به آن دسترسي ندارند اين غذاي مخصوص ژله رويال نام دارد و اهميت آن در زندگي زنبورعسل همانند نقش شيرمادردر زندگي نوزادان است.

 

علت اختلاف بين خوراك ملكه بازنبورهاي كارگر وخواص ژله رويال موضوع اساسي مطالعات دوبل و فرپژوهشگرآلماني قرارگرفت .

 

وي در دنباله تفحصات ايلووكلروپلانناوكنتاروسكي في رن محققين آمريكايي وعده اي ديگر13سال باپشتكارتمام به جستجو پرداخت و به اين نتيجه رسيدكه سرّ زيبايي و نيرومندي ملكه و عمر دراز ملكه و اختلاف طول عمر آن با ساير زنبوران در اين ماده حيات بخش(شاهنگبين) نهفته است.

 

حال درمي يابيم چرا دو زنبوركه يكي از انگبين(عسل) وديگري از شاه انگبين(ژله رويال) تغذيه مي شوند تفاوت طول عمردارند. ژله رويال از نظركيفي اساسا از دوماده دزوكسي ريبونوكلئيك اسيد (DNA) و ويتامين B5(اسيدپانتوتنيك) تشكيل شده است.

 

 

 

به همين دليل ژله رويال ازنظراسيدپانتوتنيك بسيارغني است.

 

كلمه پانتوتنين در زبان يوناني به معني حضور درهمه جا مي باشد چرا كه اين اسيد را در تمام سلول هاي بدن مي توان يافت ودرمتابوليسم سلولي نقش اساسي دارد.اين ماده با عناصرمختلفي تركيب شده و ماده فعال كننده كوآنزيم A را تشكيل مي دهد.اين ماده يكي از اصلي ترين عوامل واكنش هاي بيولوژيكي و شيميايي درون سلولي است وهمچنين داراي نقش اساسي درمتابوليسم چربي ها،گلوسيدها،و اسيدهاي آمينه است. بنابراين اسيدپانتوتنيك درسلولها نقش فرماندهي را برعهده دارد و چون ژله رويال غني ازاين ماده است بنابراين يك ماده استثنايي براي بدن محسوب مي شود.بعضي از زنبورداران ژله رويال را يكي ديگر از توليدات قابل فروش زنبورعسل تلقي مي كنند.

 

درسال1964انيووانيو(Inue and Inue) درمقاله اي كه در اين باره نوشته اند،بازار مصارف فروش اين ماده را مورد بررسي قرار دادند. درحدود سال1962ميلادي ظاهراً زنبوداران نسبت به توليد و بازارفروش اين ماده خيلي اميدوار بودند. بزرگترين مانع رواج ژله رويال ،اين بودكه هيچكس اعداد و ارقامي كه ثابت كند اين ماده اثرمعالج دارد عرضه نكرده است .در ايتاليا ژله رويال به شكل هاي مختلف مخلوط با آب و الكل ، ماده ليوفيليزه ،مخلوط يك درصد با عسل و به صورت آمپول عرضه مي شود.

 

خواص فيزيكي ژله رويال

 

ژله رويال ماده اي است ژلاتيني سفيدرنگ مايل به زردروشن ،كلوئيدي و چسبناك .

 

درآب حل شده وكمي كف توليد مي كند آن داراي خاصيت اسيدي است.

 

PH آن سه و نيم الي چهارونيم و وزن مخصوص آن حدود1/1 است.

 

خواص شيمياي ژله رويال

 

 تجزيه شيميايي ژله رويال نشان مي دهدكه اين ماده داراي آب ،پروتئين،چربي و مواد احياكننده،خاكستر و مقداري موادمشخص نشده مي باشد.

 

اين ماده داراي انواع ويتامين هاي گروه B، قندها،استرولها ،تعدادي از اسيدهاي چرب و آنتي بيوتيك است. شاهنگبين سرشار از هورمونهاي آميزشي  و ويتامين E است كه فعاليتهاي آميزشي را تحريك مي كند.

 

طول عمرحشرات،موشها، خوكچه هاي هندي و ديگرجانوران آزمايشگاهي كه به جيره آنها مقدار زيادي شاهنگبين افزوده شده است (مورو،اوسمان،جانسون وديگران) به اندازه يك سوم زيادشده است ؛ تخم گذاري مرغان افزايش يافته است ومرغان پيرتخم گذاري را ازسرگرفته اند. آزمايشهاي باكتري شناسي نشان داده اندكه شاهنگبين نه تنهاكاملا بدون ميكروب است ،بلكه  داراي خواص باكتري كش نيزهست. 

 

از آنجا كه شاهنگبين يك ماده غذايي است ،اين منطقي به نظرمي رسدكه حاوي مواد آنتي بيوتيك نيز باشد.

 

خواص درماني ژله

 

1- ميكروب كش و ضدعفوني كننده

 

2- تقويت كننده قواي جنسي(درمان سردمزاجي)

 

3- موثر در افزايش طول عمر

 

4- موثر در درمان بيماري هاي قلبي و عصبي

 

5- تركيب آن با گرده و عسل جلوگيري كننده پيري زودرس است.

 

6-محرك عمومي، تنظيم كننده متابوليسم، تقويت كننده

 

7- ضد كم خوني، تنظيم كننده فشارخون، نيرو بخش و طراوت بخش.

 

8- پيشگيري از پيرشدن بافت هاي بدن، خستگي هاي شديد و يائسگي.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 تير 1391برچسب:شکرک,عسل مصنوعی, توسط رضا |

علت شکرک نزدن عسل های موجود در بازار چیست : برای جلوگیریازتبلور عسلمعمولا کارخانه های بسته کنندهعملیاتی روی آن انجام می دهند که عبارتند از : حرارت دادن ، افزودن کمیجوهر لیمودر هر تن و ... در همه این مواردبه خاطر وارد شدن ناخالصی در مجموعه قندهای موجود ، پدیدهکریستالیزاسیونیا  شکرک زدن عقب می افتد . در مورد کارگاههای نا شناخته که در آن حرارت دادن عسل یا به صورت مستقیم یا بدونکنترل صورت می گیرد نه تنها مواد موجود در عسل دچار صدمه می شوند بلکه بعد از دمایمشخصی ماده ای به نامهیدروکسی متیل فورفورال ( HMF ) پدید می آیدکه اگر نسبت آن در عسل زیاد شود مصرف آن خطرناک است .

میزان هیدروکسی متیلفورفورال HMF که در اثر حرارت دادن در عسل تولید می شود براحتی قابل اندازه گیریاست . با اندازه گیری HMF می توان عسل مصنوعی را نیز از عسل طبیعی تشخیص داد . دراین نوع عسل ساکارز را بوسیله اسید تبدیل به گلوکز و فروکتوز می کنند و در هنگاماین واکنش مقدار نسبتا زیادی HMF تولید می شود . در کشورهای مختلف جهان برای اینکهعسل دارای شرایط استاندارد باشد هیدروکسی متیل فورفورال آن نباید از مقدار معینیتجاوز کند

 

راههای جلوگیری از شکرک زدن 

 

برای جلوگیری از شکرک زدن عسل مطالعات زیادی انجام شده و معمول ترین و عملی ترین راه جلوگیری از آن به تأخیر انداختن آن در کارخانه پاستوریزه کردن و بسته بندی عسل می باشد که عسل را حرارت داده و ذرات متبلور آن را ذوب می نمایند. برای این کار عسل را تا 77 درجه سانتی گراد حرارت داده و به وسیله ی صافی های مخصوص ناخالصی های آن مثل دانه گرده که ممکن است مرکز شروع تبلور باشد، را خارج می نمایند. بعد عسل را در این حرارت به مدت 5 دقیقه نگه داشته و سپس یک دفعه آن را خنک و درجه حرارت آن را به 57 درجه سانتی گراد می رسانند که قابل بسته بندی است و از شکرک زدن عسل برای چندین ماه تا چند سال جلوگیری کرده و عمر انبارداری آن را افزایش می دهد.

اوستین Austin در سال 1953 ثابت کرد که اگر عسل مایع برای مدت 5 هفته در صفر درجه سانتی گراد نگهداری و سپس در درجه حرارت انبار، فروشگاه و یا منزل قرار گیرد تمایل آن به شکرک زدن کم شده و گاهی تا بیش از دو سال به حالت مایع باقی می ماند. او توصیه کرده است که عسل را پس از استخراج برای مدت 5 دقیقه در حرارت 77 درجه سانتی گراد نگهداشته و سپس صاف کرده و به سرعت به درجه حرارت اتاق رسانده و بسته بندی کنند. سپس آن را برای مدت 5 هفته در صفر درجه سانتی گراد نگهداری کرده و پس از آن به بازار فروش یا مصرف کننده عرضه نمود.

عسل طبیعی کوهستان و شکرک زدن عسل Grandulated honey 

 

 

 

شکرک یا متبلور شدن رسکردن، ته نشین شدن، دانه شدن، کریستالیزه شدن

آ نچه که در اصطلاح (شکرک زدن) می گویندو به خاطر وجود کلمه شکر در ذهن تقلبی بودن عسل را تداعی میکند، چیزی جز پدیدهتبلور یا بلور شدن یاکریستالیزاسیوننیست

عسل به علت درصد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک ماده جامدی است که تحت شرایط بسیار شکنندهای به صورت مایع قرار دارد. این ماده اشباع شده قندی (منظور از قند انواع قندهاییاست که در علم شیمی با پسوند اوز مشخص می شود مانند گلوکز، فروکتوز و مالتوز ) بایددر واقع جامد باشد، ولی به طور اتفاقی مایع است. به همین دلیل به محض اینکه شرایطمطلوب مهیا شود این تغییر فیزیکی یعنی شکرک زدن، پدیدار می گردد.
شکرک زدن عسلبستگی به ترکیبات آن، شرایط انبارداری، بسته بندی نمودن و یا ذخیره شدن آن دارد وهمیشه علامت نامرغوب بودن آن نیست. بعضی از عسل ها هرگز کریستالیزه نمی شوند و برخیدیگر چند روز پس از استخراج شکرک می زنند، بعضی از عسل ها در شان (قاب) همکریستالیزه می شوند.

 

 اکثر عسل های طبیعی پس از مدتی که در انبار، فروشگاه و منازل نگهداریشدند خودبخود شکرک زده و از حالت مایع خارج می گردند و به اصطلاح رس می کنند.

 از نقطهنظر اکثر مصرف کنندگان که آگاهی کافی از خصوصیات عسل ندارند این امر مبین ناخالصی وغیرطبیعی بودن آن است. متاسفانه این موضوع به حدی تأثیر سوء در ذهن مصرف کنندگانایجاد کرده است از یک طرف مشکل بزرگی را برای تولید کننده (زنبوردار) در جریان عرضهبه بازار و از طرف دیگر برای مصرف کنندگان از نظر طبیعی بودن عسل مایع به وجودآورده است.   

 باید توجه داشت که شکرک زدن و خاصیت تبلور عسل، دلیل عدم مرغوبیت آننیست و در بعضی از کشورهای خارجی عسل متبلور را بیشتر دوست دارند.

 






ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 تير 1391برچسب:عسل طبیعی ومصنوعی, توسط رضا |

 

عسل طبیعی و مصنوعی 

 مراحل تهیه عسل طبیعی

fun pic patugh ir عکس نوشته های خنده دار

تقلب در عسل

عسل طبیعی به علت خواص بسیار زیاد و قیمت نسبتا بالائی که دارد همواره مورد توجه سود جویان بوده و با دست زدن به تقلب در آن در آمد زیادی نصیب آنان می شود . گاهی اوقات اجبارا یا عمدتا عسل را از تغذیه مصنوعی زنبوران با محلول آب و شکر و یا شیره انگور و توت تهیه می کنند و آنرا به جای عسل طبیعی می فروشند این عسل دارای هیچ عطر و طعم مطبوعی نبوده و مسلما خواص عسل گلهای مختلف را ندارد و استاندارد عسل آنرا جز عسل های طبیعی نمی داند .
در بعضی از کشورها از جمله ایران گاهی عسل را به روشهای مختلف با شکر و یا گلوکز مایع مخلوط می کنند که این یک نوع تقلب در استحصال عسل محسوب می شود.

عین این کار قبلا در آمریکا نیز انجام می شده است و دولت آمریکا به ناچار در سال 1926 در فصل مقررات راجع به دارو و غذا یک ماده تنبیهی برای آن قرار داد. بر اساس این ماده مخلوط کردن عسل یا هر نوع ماده قندی دیگر برای فروشنده جرم محسوب می شود .

عسل طبیعی

بر طبق تعاریف موجود در کشورهای پیشرفته و کشور ما ایران عسل به شهد گلها اطلاق می شود که زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف ساخته باشد . حال اگر زنبوری به جای شهد گلها از قند سفید یا شکر استفاده نماید فرآورده آن را نمی توان عسل نامید .
زنبوران عسل دارای نیروی ذاتی هستند که گلهای مفید را از غیر مفید تشخیص می دهند.

آنها با علاقه فراوان سراغ تمام گیاهان طبی و گلهای شفا بخش می روند و عصاره ذیقیمت این گلهای قشنگ و مفید را گرفته و به بهترین شکل در اختیار ما قرار می دهند.

این عسل کاملا طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات بخش بوده و می تواند تمام نیاز های غذایی را بر طرف کند ، زیرا که تمام عناصر و املاح و ویتامین هایی را که گل فراهم می کند و زنبور می پروراند و آن را قابل جذب در خون می سازد را دارا می باشد . از طرفی کیفیت عسل طبیعی 10 برابر بیشتر از عسل مصنوعی است که از دادن آب و شکر به زنبوران بدست می آید. عسل مصنوعی صرفا برای تغذیه زنبوران تا حدی مناسب بوده و برای انسان اهمیت چندانی ندارد .

عقاید و باورهای نادرست در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن عسل

در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن عسل و طرز تشخیص آنها از یکدیگر عده ای عقیده دارند عسل وقتی که متبلور ، کدر و ته نشین گردد تقلبی است و عسل سالم و طبیعی همیشه صاف و شفاف باقی می ماند و وقتی که عسل خریداری شده پس از مدتی کدر و ته نشین ( شکری زده ) شد ، ناراحت شده و به فروشنده اعتراض می کنند . این هم از نظریه ها و عقاید غلطی است که در کشور ما رایج است .
مصرف کننده ایرانی به ویژه تهرانی ها عسل خوب ، خالص و طبیعی را عسلی می دانند که رنگش کهربایی تیره یا همانند عقیق باشد ، سفت بوده و اصطلاحا کش بیاید ، اگر 24 ساعت در یخچال گذاشته شود  شکرک نزند ، اگر قاشقی از آن برداشته شود قطراتی که سرازیر می شود به صورت باریکه ای ممتد باشد و قطع نشود . عده ای هم تکنیک های خاصی را برای شناسایی توصیه می کنند که پایه و اساس آن معلوم نیست مانند کبریت گرفتن کنار عسل ، ریختن چند قطره روی روزنامه و ...
هیچ کدام از این عقاید ، نظریات و تصورات ارتباطی با عسل از نظر طبیعی یا مصنوعی بودن و همچنین شکرک زدن آن نداشته و ندارد و از نظر عسل شناسان و علم تغذیه بطور کلی مردود است .
لازم به ذکر است که تشخیص عسل طبیعی و مصنوعی به کمک انگشت ، قاشق و یا مزه و غیرو غیر ممکن نبوده و فقط به عهده آزمایشگاه و دستگاهی به نام رفراکتومترمی باشد .

رنگ عسل

عسل بر حسب اینکه متعلق به کدام منطقه و کدام گل باشد رنگش متفاوت است . دامنه طیف رنگهای عسل از سفید به انواع زرد ( زرد نارنجی ، زرد مایل به سبز طلایی ) کهربایی ، عقیقی مایل به قرمز و حتی قهوه ای متغیر است .
عسل اقاقیا به رنگ سفیدی می زند ، عسل بهار نارنج زرد طلایی است ، عسل جنگلهای مازندران زرد مایل به سبز ، عسل آویشن عقیقی قرمز ، عسل کاج جنگلهای اروپا متمایل به قهوه ای می باشد . همه اینها عسل خوب و طبیعی هستند اما به خاطر گلی که زنبوران از آن تغذیه کرده اند رنگشان متفاوت است پس این باور غلط است که عسل خوب رنگ تیره دارد .
رنگ ، بو و طعم عسل تا حدودی به هم مربوط هستند در حالی که می توان رنگ عسل را به طور علمی و دقیق اندازه گیری کرد بو و طعم آن قضاوتی نظری است ولی به هر حال از نظر مصرف کننده خصوصیات مهمی می باشند . بسیاری از طعم های عسل که در یک منطقه جالب و خوب تلقی می شود در منطقه دیگر ناپسند است.

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 تير 1391برچسب:ژله رویال, توسط رضا |

 

عسل طبیعی کوهستان و ژله رویال (عسل سلطنتی)

  


ژله رویال (عسل سلطنتی)

رسول اکرم(ص)می فرماید: مومن مانند زنبورعسل است؛ اگربا اوکنار بیایی و همکاری کنی او هم سودمند است، اگر از او اندرزی بپرسی او برای توسودبخش است، اگر درکنار او بنیشینی  برای توسودآور است، همه چیز او سودمند است چون همه چیز زنبورعسل (عسل،گرده،ژله رویال و...) سودمند است."

پژوهندگان زنبورعسل از دیرگاه ازخود می پرسیدندکه چرا ملکه که از تخمی همانند دیگر زنبوران کندو بیرون می آید دوبار بزرگتر و سنگین تر از خواهران کارگرخود است.

چرا می توانند تعداد قابل ملاحظه ای تخم بگذارد(تا2000و بیشتر درروز)؛وبالاخره چرا می تواند نزدیک به شش سال عمرکند، درصورتی که دختران کارگرش بیش از30 تا 35 روز زندگی نمی کنند.

ملکه تخم ویژه تولید مثل را درحجره مومی و درازی به نام حجره شاهی می گذارد،وکرمینه ای که از آن بیرون می آید با خوراک ویژه ای با نام شیر زنبور شاهنگبین تغذیه می شود.

دکترکارل دریر؛مدیرانجمن پرورش زنبورعسل درآلمان  فدرال ،خاطرنشان می سازدکه شاهنگبین ازخوردن گرده به دست آید.

ژله رویال که به آن درفارسی شاهنگبین می گویند ماده ای است که  به وسیله یک جفت غده مغزی زنبوران کارگرپرستارمعمولادرسنین 2 تا 12روزگی ترشح شده ومورد استفاده ملکه درتمام طول عمر و نوزادان زنبوردرمراحل اولیه رشد قرارمی گیرد.

متخصصین علم زنبورشناسی می گویند:علت اینکه ملکه زنبورعسل در24ساعت می تواند حدود 2000 تخم بگذارد و مدت 3 تا 5 سال زندگی (درحالی که عمرسایر زنبوران 45 تا60 روز است) این است که ملکه غذای مخصوصی تغذیه می کندکه سایر زنبوران  به جز سه روزاول مرحله رشد به آن دسترسی ندارند این غذای مخصوص ژله رویال نام دارد و اهمیت آن در زندگی زنبورعسل همانند نقش شیرمادردر زندگی نوزادان است.

علت اختلاف بین خوراک ملکه بازنبورهای کارگر وخواص ژله رویال موضوع اساسی مطالعات دوبل و فرپژوهشگرآلمانی قرارگرفت .

وی در دنباله تفحصات ایلووکلروپلانناوکنتاروسکی فی رن محققین آمریکایی وعده ای دیگر13سال باپشتکارتمام به جستجو پرداخت و به این نتیجه رسیدکه سرّ زیبایی و نیرومندی ملکه و عمر دراز ملکه و اختلاف طول عمر آن با سایر زنبوران در این ماده حیات بخش(شاهنگبین) نهفته است.

حال درمی یابیم چرا دو زنبورکه یکی از انگبین(عسل) ودیگری از شاه انگبین(ژله رویال) تغذیه می شوند تفاوت طول عمردارند. ژله رویال از نظرکیفی اساسا از دوماده دزوکسی ریبونوکلئیک اسید (DNA) و ویتامین B5(اسیدپانتوتنیک) تشکیل شده است.

 

به همین دلیل ژله رویال ازنظراسیدپانتوتنیک بسیارغنی است.

کلمه پانتوتنین در زبان یونانی به معنی حضور درهمه جا می باشد چرا که این اسید را در تمام سلول های بدن می توان یافت ودرمتابولیسم سلولی نقش اساسی دارد.این ماده با عناصرمختلفی ترکیب شده و ماده فعال کننده کوآنزیم A را تشکیل می دهد.این ماده یکی از اصلی ترین عوامل واکنش های بیولوژیکی و شیمیایی درون سلولی است وهمچنین دارای نقش اساسی درمتابولیسم چربی ها،گلوسیدها،و اسیدهای آمینه است. بنابراین اسیدپانتوتنیک درسلولها نقش فرماندهی را برعهده دارد و چون ژله رویال غنی ازاین ماده است بنابراین یک ماده استثنایی برای بدن محسوب می شود.بعضی از زنبورداران ژله رویال را یکی دیگر از تولیدات قابل فروش زنبورعسل تلقی می کنند.

درسال1964انیووانیو(Inue and Inue) درمقاله ای که در این باره نوشته اند،بازار مصارف فروش این ماده را مورد بررسی قرار دادند. درحدود سال1962میلادی ظاهراً زنبوداران نسبت به تولید و بازارفروش این ماده خیلی امیدوار بودند. بزرگترین مانع رواج ژله رویال ،این بودکه هیچکس اعداد و ارقامی که ثابت کند این ماده اثرمعالج دارد عرضه نکرده است .در ایتالیا ژله رویال به شکل های مختلف مخلوط با آب و الکل ، ماده لیوفیلیزه ،مخلوط یک درصد با عسل و به صورت آمپول عرضه می شود.

خواص فیزیکی ژله رویال

ژله رویال ماده ای است ژلاتینی سفیدرنگ مایل به زردروشن ،کلوئیدی و چسبناک .

درآب حل شده وکمی کف تولید می کند آن دارای خاصیت اسیدی است.

PH آن سه و نیم الی چهارونیم و وزن مخصوص آن حدود1/1 است.

خواص شیمیای ژله رویال

 تجزیه شیمیایی ژله رویال نشان می دهدکه این ماده دارای آب ،پروتئین،چربی و مواد احیاکننده،خاکستر و مقداری موادمشخص نشده می باشد.

این ماده دارای انواع ویتامین های گروه B، قندها،استرولها ،تعدادی از اسیدهای چرب و آنتی بیوتیک است. شاهنگبین سرشار از هورمونهای آمیزشی  و ویتامین E است که فعالیتهای آمیزشی را تحریک می کند.

طول عمرحشرات،موشها، خوکچه های هندی و دیگرجانوران آزمایشگاهی که به جیره آنها مقدار زیادی شاهنگبین افزوده شده است (مورو،اوسمان،جانسون ودیگران) به اندازه یک سوم زیادشده است ؛ تخم گذاری مرغان افزایش یافته است ومرغان پیرتخم گذاری را ازسرگرفته اند. آزمایشهای باکتری شناسی نشان داده اندکه شاهنگبین نه تنهاکاملا بدون میکروب است ،بلکه  دارای خواص باکتری کش نیزهست

از آنجا که شاهنگبین یک ماده غذایی است ،این منطقی به نظرمی رسدکه حاوی مواد آنتی بیوتیک نیز باشد.

 

خواص درمانی ژله

1- میکروب کش و ضدعفونی کننده

2- تقویت کننده قوای جنسی(درمان سردمزاجی)

3- موثر در افزایش طول عمر

4- موثر در درمان بیماری های قلبی و عصبی

5- ترکیب آن با گرده و عسل جلوگیری کننده پیری زودرس است.

6-محرک عمومی، تنظیم کننده متابولیسم، تقویت کننده

7- ضد کم خونی، تنظیم کننده فشارخون، نیرو بخش و طراوت بخش.

8- پیشگیری از پیرشدن بافت های بدن، خستگی های شدید و یائسگی.

 

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 تير 1391برچسب:عسل و تاریخ, توسط رضا |

عسل طبیعی کوهستان و تاریخچه عسل

 

 

بدون شک در ابتدا عسل باعث شده است که توجه انسان به سمت زنبور عسل جلب شود . قدیمی ترین اثر تاریخی که به برداشت عسل توسط انسان تعبیر شده است مربوط به هفت هزار سال قبل از میلاد است که در اسپانیا مشاهده گردیده است . این اثر شامل قیافه حک شده یک انسان بر سنگ است که نردبانی را برای رسیدن به محلی کلنی به کاربرده و ظرفی برای قراردادن شان های پر از عسل به کمر دارد . در حالی که زنبورداران عسل کارگر در اطراف سر او به پرواز در آمده اند . یک اثر نقاشی که از روزگاری بعد از مورد بالا حکایت دارد ، از آفریقا بدست آمده و نشان می دهد که فردی همان عمل را انجام می دهد ، با این تفاوت که او برای دور کردن زنبورداران از دود استفاده می کند .
باستان شناسها حکایت می کنند که قبایل بدوی با جمع آوری عسل آشنا بوده اند . عده ای در برداشت عسل از وسایل دود کننده استفاده می کرده اند و عده ای برای داشتن عسل از لانه هایی که در صخره های تیز و مرتفع سنگی و در دره های عمیق قرار گرفته اند جان خود را به خطر انداخته اند . در بعضی از قبایل افرادی به طور منظم تنه تو خالی درختان را بررسی و برای برداشت عسل علامت گذاری می کردند . به نظر می رسد که این نشانه گذاری بیانگر این مطلب بوده است که این درختان مالکیت عام نداشته و همه نمی توانستند از آن استفاده کنند .
عسل در زندگی روحانی ، اجتماعی و اقتصادی مصریان باستان نقش مهمی بازی می کرده است . از حکاکیهای بجا مانده در پرستشگاه ها و دخمه های مردگان چنین بر می آید که عسل در آن روزگار اهمیت ملی زیاد داشته است ، در پاپیروس ها به اهمیت دارویی عسل اشاره شده است و در بیشتر داروها مقداری شیر و عسل به کار می رفته است ، مصریان قدیم از نوعی کوشاب که از جو ، عسل و گندم تهیه می شده است به مقدار زیاد استفاده می کردند ، زیرا الکل در دسترس آنها نبود . کتاب مذهبی یهودیان از سرزمین موعود چنین یاد می کند که در آن نهرهایی از عسل و شیر جاری است . در کتاب انجیل مسیحیان از عسل به عنوان مظهر فراوانی و نعمت یاد شده و در طومار بحرالمیت نیز از عسل نام برده شده ولی از زنبور داری اثری نیست .
در یونان باستان نیز عسل یکی از هدایای گرانبهای طبیعت انگاشته می شد . یونانیان تصور می کردند که خدایان چون خوراک بهشتی می خورند فناناپذیر و ابدی گشته اند . آنها تصور می کردند عسل یکی از اجزای مهم این خوراک بهشتی است .

تاریخچه عسل

عسل در روغن مالی زخم های چرکین یا ریشه دار ودر درمان انها کمک می کند. با مرهم گذاری تاریکی دید را می زداید وبهترین درمان اختلالات دهان است. در زیاد شدن ادرار موثر است .دردهای معده وسرفه را ارامش می بخشد. دردهای دستگاه تنفس و هر درد مفصلی را تسکین میدهد.

 

عسل به علت داشتن قند فراوان سرکه نمی شود. شراب نمی گردد وبه علت طعم شیرین خود خاطر خواه زیادی دارد. نا شازگاری غذا را از بین برده وغذاهای ناگوار را گوارا می سازد. به علت داشتن گلوکز وفروکتوز هضم وسریع الجذب بوده و هر دارویی که همراه ان خورده شود به سرعت اثر نیکنوش خود را خواهد بخشید. زیرا بلافاصله وارد خون شده ودر درمان کم خونی .امراض هاضمه وضعف اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه (خواص درمانی عسل)

ارسطو فیلسوف بزرگ یونانی در کتابش موسوم به(افتاب باستانی پرورش زنبور عسل)عقیده داردعسل دارای خواص ویزه ای است که اثر استثنایی روی تن ادمی دارد وهمچنین دموکریت فیلسوف مشهور یونانی که بیش از صد سال عمر کرد با غذا عسل می خورد. وقتی از او سوال شد چگونه می توان سلامتی را حفظ کرد در پاسخ گفت:عسل بخورید وبدن را با روغن ماساژ دهید.

 

جالینوس حکیم معتقد بود که عسل در درمان بعضی از بیماری ها اعجاز می کند او برای درمان مسمومیت ها امراض معده. سرطان. جوف دهان از عسل استفاده می نمود.

فیثاغورس و پیروان او که گیاهخوار بودند عسل را جز طعام روزانه خود قرار داده بودند. بقراط 107 سال عمر کرد.او 2500سال پیش می زیست و پیوسته عسل میخورد ودر درمان اکثر بیماری ها مخصوصا زخم ها عسل تجویز می نمود.

 

ابو علی سینا دانشمند بزرگ ایرانی وبزرگ ترین شخصیت پزشکی ان زمان در کتاب قانون پزشکی خود دهها نسخه بر پایه موم وعسل به کار برده است وخواص شفا بخش عسل رادر درمان انواع بیماریها یاد اور شده است. او می نویسد عسل در هنگام زیاد شدن بلغم اندرون را تقویت. نیرو را زیاد. اشتها را باز میکند. به عقیده وی عسل غذایی است که بدن را سالم وتقویت می کند.حافظه را نیرو می بخشد وگذشته را در خاطر زنده می کند .اندیشه را پاک وزبان را می گشاید.


تاریخچه(خواص درمانی عسل)


تاریخچه

بقراط حکیم می فرماید:باید کاری کنی که غذای تو تنها داروی تو باشد وداروی تو تنها غذای مخصوص تو گردد.

عسل قبل ازاینکه یک غذای مفید باشد یک اکسیر پر ارزشی است که سالهای سال به عنوان دارو ودرمان مورد استفاده قرار گرفته است وحاوی حدود 80 درصد ماده ی مفید برای انسان است. در دنیا هیچ غذایی به اندازه عسل سرشار از مواد غذایی نبوده وبه اندازه ان نیروی کهربایی وتشعشعات رادیو اکتیو ندارد. تمام مایحتاج بدن را به طور طبیعی داشته وقندش برای هر سنی مناسب می باشد وسرشار از قیمتی ترین مواد حیاتی است که بنا به گفته دانشمندان روسی تاثیر بسزایی در رشد وحیات انسانی داشته ومعتقدند که عسل برای رشد تمام اعضای بدن مفید است.اکثر عناصر جزیی ومواد معدنی وویتامینها را داراست.عناصر جزیی و مواد معدنی و ویتامینهایی که در گل پرورش یافته ودر دامان خورشید تربیت شده اند. مواد زنده ی که عسل همراه خود به بدن انسان می برد سبب شده است که این ماده ی غذایی رجحان زیادی به سایر مواد قندی پیدا نمایید.

 


.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.