انگبین
تولید کننده و عرضه عسل طبیعی کوهستان
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 15 مرداد 1398برچسب:عسل طبیعی, توسط رضا |

 

اسرار عسل

عسل طبیعی چیست                                       

 

 

  

عسل  شهد  گلهای ویژه ای است  که  توسط زنبور عسل در درون  کیسه ای در بدن جمع آوری شده  و به کندو منتقل میشود.در کارخانه طبیعی کندوفراوریهای مختلفی توسط زنبورها بر روی شهد گل انجام شده و به آن آنزیمها –اسید های آلی و مواد آلی مختلفی که از بزاق زنبور ترشح میشوداضافه میگردد. شهد گل پس ازطی فرآیندی طبیعی به عسل تبدیل میشودو سر انجام توسط زنبور دار جمع اوری میشود.عسل علاوه براین که یک ماده غذایی خوشمزه و شیرین و انرژی زاست موارد استفاده دارویی زیادی دارد.

عسل در ادیان

اسلام:در قرآن کریم کریم سوره نحل آیه 68-69به خاصیت درمانی عسل اشاره مستقیم شده(...فیه شفاءللناس...)(...شربتی شیرین که شفای مردمان در آن است)که این موضوع نشان از اهمیت درمانی عسل این شهد هزارو یک خاصیت دارد.

مسیحیت:مسیح عسل را غذای آسمانی و مقدس به حساب آورده و آن را شفای هر دردی میداند بطوری که هم اکنون هم کسانی که بدین مسیح اعتقاد دارند عسل را قبل از آن که یک غذای لذیذ و مقوی بدانند یک شفا دهنده میدانند.

بودا:بوداییان همیشه افرادی را که به کار زنبورداری مشغول بودند را افراد مقدسی بحساب می آوردند و برای آنان احترام خاصی قائل بودند.

زرتشت:اولین ماده غذایی و درمانی که زرتشتیان از قدیم برای مداوای امراض و ضعف جنسی بکار برده و میبرند عسل طبیعی میباشد.

رومیان و مصریان:عسل در زمان های خیلی دور بطور طبیعی در لابه لای صخره ها و در جنگل ها وجود داشته ، ولی انسان تقریباً از چهارهزار سال پیش به اصول کندو داری و پرورش عسل پرداخته است و این ماده مغذی در طی سالیان محفوظ مانده است.
طوریکه در مقبره های فراعنه مصر، کوزه های پر از عسل ، سالیان دراز باقی مانده در یونان و روم باستان عسل را مظهر برکت ، عشق و زیبایی دانسته و مصریان مالیات خود را بر اساس آن می پرداختند.

ترکیبات مهم عسل طبیعی

کربوهیدراتها:{قندهای ساده:فروکتوز(قند میوه)و گلوکز}-دی ساکارید ها:از جمله مالتوز و ساکارز-انواع الیگوساکاریدها:از جمله رافینوز

ویتامین ها:ویتامینهای خوانواده B(B1-B2-B3-B6-B12)-فولیک اسید-ویتامینC-ویتامینD-A-K

مواد معدنی(مینرالها):آهن-روی-سلسیوم-فسفر-منگنز-منیزیم-کلسیم

اسیدهای آمینه ضروری:پرولین-فنیل آلانین-هیستیدین-لیزین-گلوتامیک اسید

اسیدهای آلی و سایر مواد:سیالیک اسید-فرمیک اسیدو انواع آنتی اکسیدانهای مختلف
ژله رویال چیست :                   

 

 

   
   

 

 گرده چیست ؟
   
 
در فرهنگ لغات خارجی دانه گرده و گرده دارای تعاریف مختلفی می باشند.

در سال ۱۷۶۰ برای اولین بار کلمه گرده (Pollen) در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفته است. گرده از یک لغت لاتین گرفته شده و به معنای پودر نرم می باشد و در فرهنگ لغت آمزیکایی به مواد پودر مانندی می‌گویند که در بساک گیاهان گلدار تولید می‌شود و به عنوان یک اندام نر در گیاهان نقش تولیدمثلی دارد و در بعضی از فرهنگ لغات به صورت هاگ‌های میکروسکپی کوچکی در گیاهان تولید کننده دانه تعریف شده است.

گیاهان قدرت حرکت ندارند و مانند سایر موجودات قادر به انتخاب جفت خویش نمی‌باشند. آنها مقدار زیادی دانه گرده تولید می‌نمایند که از نظر نقش تولید مثلی در گیاهان حائز اهمیت بوده و به عنوان اندام تولید مثلی نر در آنها می‌باشد. عوامل مختلفی مانند حشرات و باد و در موارد معدودی آب و حشرات نقش انتقال دانه‌های به کلاله مادگی را ایفا می‌کنند و بدین وسیله باعث تداوم حیات و بقای گیاهان می‌شوند.

میزان پروتئین دانه‌های گرده بیش از ۴۰ درصد بوده که در گونه‌های گیاهی متفاوت است. ترکیبات اسیدهای آمینه به صورت آزاد و یا ترکیب قادر به تامین نباز غذایی لاروهای زنبور‌عسل می‌باشد. جمع‌آوری دانه‌های گرده کار بسیار دشواری است ولی زنبور‌عسل با سرعت و مهارت خاصی آنها را جمع‌آوری می‌نماید. هر زنبور عسل قادر به جمع‌آوری و حمل پنج میلیون دانه گرده می‌باشد که عمدتاً در بند اول(پنجه) پاهای سوم بسته‌بندی شده و به کندو حمل می‌شوند اما به لحاظ اینکه بدن این حشره مملو از موهای انبوه و منشعب است ، دانه‌های گرده به این موها نیز می‌چسبند و راندمان کار گرده افشانی در گیاهان به مقدار زیادی افزایش می‌یابد و بدین علت زنبورعسل نقش بسیار مهم و چشمگیری در افزایش کمی و کیفی بسیاری از محصولات کشاورزی ایفا می‌نماید.

بالا
 
 
خواص شیمایی
 
 
دامنه تغییرات شیمیایی موجود در دانه‌های گرده عبارتند از : پروتئین ۹ تا ۳۷درصد ، مواد معدنی (براساس وزن خشک) ۳ تا ۷ درصد ، رطوبت (دانه گرده تازه) ۹ تا ۳۶ درصد که این عدد براساس رطوبت روزانه محیط متغییر است و میانگین آن ۹ درصد می‌باشد.(جدول ۱)     

نوع ترکیب میانگین دامنه تغییرات
پروتئین خام ۶/۲۱ ۸۷/۲۹ - ۰۲/۷
عصاره اتری ۹۶/۴ ۴۴/۱۴ - ۹۴/۰
قندهای احیا کننده ۷۱/۲۵ ۲۱/۴۱ - ۲۸/۱۸
قندهای غیر احیا کننده ۷۱/۲ ۹- ۰
نشاسته ۵۵/۲ ۶۱/۱۰- ۰
خاکستر ۷۰/۲ ۳۶/۶ - ۹۱/۰
آب ۱۶/۱۱ ۲۳/۱۶ - ۰۱/۷
موادغیرمشخص ۵۵/۲۸ ۸۷/۳۵ - ۶۵/۲۶
 

جدول ۱- ترکیبات شیمیایی موجود در دانه گرده
 

 کربوئیدرات

گرده شامل قندهای احیا کننده (مخلوتی از دکستروز و لولز) می‌باشد حدود ۳۰ درصد این قندها را ممکن است زنبور به گرده بیافزاید زیرا دانه‌های گرده جمع‌آوری شده توسط دست یا وسایل مکانیکی دارای مقدار کمتری قند می‌باشند. میزان کربوئیدرات در دانه گرده تازه به طور متوسط ۳۱ درصد است. مهمترین قندهای گرده سوکروز، فروکتوز، گالاکتوز، مانوز،گزیلوز و نشاسته می‌باشند.

    پروتئین 

میزان متوسط پروتئین گرده در حدود ۲۲ درصد و بین ۷ تا ۴۰ درصد متغییر می‌باشد. بیش از ۱۹ اسید آمینه در گرده وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد کل مقدار پروتئین و ۱۳ درصد وزن خشک آن را تشکیل می‌دهد. تمامی اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز انسان در ترکیب پروتئین دانه گرده وجود دارند.(جدول ۲)

ترکیب درصد
آرژنین ۷/۴
هیستیدین ۵/۱
ایزولوسین ۷/۴
لوسین ۶/۵
لیزین ۷/۵
متیونین ۷/۱
فنیل‌آلانین ۵/۳
ترئونین ۶/۴
 
تریپتوفان ۶/۱
والین ۶
اسیدگلوتامیک ۱/۹

جدول ۲- اسیدهای آمینه موجود در دانه گرده
 

    ویتامین‌ها  

ویتامین‌ها موادی هستند که برای رشد طبیعی موجودات زنده ضروری می‌باشند. به طورکلی ویتامین‌های مختلفی در دانه گرده شناسایی شده است. فقدان آنها در رژیم غذایی باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.

ویتامین‌های موجود در دانه گرده عبارتند از :

پرو ویتامین A

ویتامین‌های گروه B

ویتامین C

ویتامین E

 

نوشته شده در تاريخ جمعه 2 تير 1398برچسب:عسل, توسط رضا |

 

عسل طبیعی                                                            honey natural

 

عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پر ارزش است که از قرنها پیش به عنوان عالیترین و مقوی ترین غذاها شناخته شده و همچنین به واسطه ویژگی های شفابخش خود به عنوان دارو در دمان اکثر بیماریها در بین تمام ملل کاربرد داشته است .

img/daneshnameh_up/6/6e/21q.jpg



ماده اصلی آن شهد گلها و گیاهان مطر و شفابخش است که توسط زنبور داران عسل پس از مکیدن ، تغلیظ و تغییر شکل دادن ساخته شده و به عنوان یک غذای خوشمزه و کامل در دسترس انسان قرار می گیرد .
عسل یکی از هدیه های ارزنده و پرارزش طبیعت می باشد که در قرآن کریم از آن به عنوان فیه شفا للناس ( شفای مردم در آن است ) یاد می کند و پیامبر گرامی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و ائمه معصومین علیه‌السلام نیز در زمان حیات خویش بنا به روایات و احادیث متعدد ازآن استفاده می نمودند و خواص شفا بخش آن را در درمان انواع بیماریها یاد آور شده اند . اگر چه در زمان آنها علمی به نام تغذیه وجود نداشته ولی با بینایی کامل خواص غذاها و داروها از جمله عسل را بیان نموده و مردم را ذر این زمینه آگاه کرده اند . سخنان آنها در رابطه با تحقیقات امروزی نشان می دهد که تطابق کامل بین آنها موجود بوده و تضادی بین آنها نیست . روی همین اصل است که عقیده داریم پیشوایان مذهبی ما عالم به همه علوم وآگاه از تمام فنون و رموز بوده اند .
آنچه که مسلم است اهمیت عسل در طب قدیم به مراتب بیشتر از حال حاضر بوده است .
ابو علی سینا فیلسوف و بزرگترین شخصیت پزشکی ایرانی ، یکهزار سال پیش در کتاب قانون پزشکی خود نسخه های زیادی بر پایه عسل و موم تجویز می کرده و هم چنین بقراط حکیم پدر پزشکی و بنیانگذار طب یونانی حدود 2500 سال پیش در مورد اهمیت عسل چنین فرموده است : هر داروئی نیز از مواد غذایی درست می شود ، و متقابلا هر غذایی نیز جانشین دارو می گردد . عسل به این هر دو شرط جوابگوست . او به مقدار زیادی از عسل استفاده می کرده و در درمان اکثر بیماری ها از جمله زخم ها عسل تجویز می نموده است .
در اکثر کشورهای جهان از جمله شوروی سابق که بزرگترین کشور تولید کننده عسل در دنیاست ، تاکنون تحقیقات زیادی روی فرآورده های زنبور عسل از جمله عسل ژله رویال ، گرده ، موم ، بره موم و زهر زنبور عسل صورت گرفته و خواص پزشکی آنان بوسیله پژوهشهای علمی و نتایج بالینی مورد تایید بسیاری از محققین و پژوهشگران قرار گرفته است .
ولی متاسفانه در کشور ما که عسل تولیدی آن منحصر به فرد و در نوع خود بی نظیر است نه تنها به جنبه دارویی آن توجه نشده است بلکه از نظر مصرف غذایی هم مورد کم لطفی قرار گرفته است و این نعمت خدادادی و هدیه آسمانی که به راحتی می توان آن را تولید و در اختیار همگان قرار داد هنوز ارزش واقعی خود را بین سایر مواد غذایی بدست نیاورده و موجب عدم توجه بیشتر مردم به آن گردیده است
به طوریکه هنوز هم مربا ها و قندهای مصنوعی را به این غذای بهشتی و اکسیر حیات که از هر نظر برتری ممتاز و چشمگیری نسبت به همه مواد غذایی و خوراکی داشته و دارد رجحان می دهد که علل اصلی آن عدم شناخت از مزایا و ارزش های واقعی عسل می باشد .
اگر ما به عنوان یک درس علمی و طبی به شناخت انواع عسل و میزان قابلیت ها و مواد موجود در آن بپردازیم ، تولید عسل را در سطح کشور پرورش دهیم ، با عسل تقلبی مبارزه کنیم و موارد منع مصرف آن را پیدا نماییم ، آیا به طب ساده ، به اقتصاد کشور و به تعمیق تعالیم اسلامی کمک نکرده ایم ؟
خوشبختانه تحقیق در این مورد هم جالب و هم کم هزینه است . نیازی هم به کمک های خارجی نداشته و یا کمتر دارد . امید است متخصصین امور پزشکی ، داروسازان و محققین کشورمان هم در کنار کاوشها و تحقیقات خود خواص طبی عسل را مد نظر قرار داده تا عسل بتواند جایگاه واقعی خود را در بین سایر محصولات غذایی پیدا کند .

تاریخچه عسل


بدون شک در ابتدا عسل باعث شده است که توجه انسان به سمت زنبور عسل جلب شود . قدیمی ترین اثر تاریخی که به برداشت عسل توسط انسان تعبیر شده است مربوط به هفت هزار سال قبل از میلاد است که در اسپانیا مشاهده گردیده است . این اثر شامل قیافه حک شده یک انسان بر سنگ است که نرد بانی را برای رسیدن به محلی کلنی به کاربرده و ظرفی برای قراردادن شان های پر از عسل به کمر دارد . در حالی که زنبورداران عسل کارگر در اطراف سر او به پرواز در آمده اند . یک اثر نقاشی که از روزگاری بعد از مورد بالا حکایت دارد ، از آفریقا بدست آمده و نشان می دهد که فردی همان عمل را انجام می دهد ، با این تفاوت که او برای دور کردن زنبورداران از دود استفاده می کند .
باستان شناسها حکایت می کنند که قبایل بدوی با جمع آوری عسل آشنا بوده اند . عده ای در برداشت عسل از وسایل دود کننده استفاده می کرده اند و عده ای برای داشتن عسل از لانه هایی که در صخره های تیز و مرتفع سنگی و در دره های عمیق قرار گرفته اند جان خود را به خطر انداخته اند . در بعضی از قبایل افرادی به طور منظم تنه تو خالی درختان را بررسی و برای برداشت عسل علامت گذاری می کردند . به نظر می رسد که این نشانه گذاری بیانگر این مطلب بوده است که این درختان مالکیت عام نداشته و همه نمی توانستند از آن استفاده کنند .
عسل در زندگی روحانی ، اجتماعی و اقتصادی مصریان باستان نقش مهمی بازی می کرده است . از حکاکیهای بجا مانده در پرستشگاه ها و دخمه های مردگان چنین بر می آید که عسل در آن روزگار اهمیت ملی زیاد داشته است ، در پاپیروس ها به اهمیت دارویی عسل اشاره شده است و در بیشتر داروها مقداری شیر و عسل به کار می رفته است ، مصریان قدیم از نوعی کوشاب که از جو ، عسل و گندم تهیه می شده است به مقدار زیاد استفاده می کردند ، زیرا الکل در دسترس آنها نبود . کتاب مذهبی یهودیان از سرزمین موعود چنین یاد می کند که در آن نهرهایی از عسل و شیر جاری است . در کتاب انجیل مسیحیان از عسل به عنوان مظهر فراوانی و نعمت یاد شده و در طومار بحرالمیت نیز از عسل نام برده شده ولی از زنبور داری اثری نیست .
در یونان باستان نیز عسل یکی از هدایای گرانبهای طبیعت انگاشته می شد . یونانیان تصور می کردند که خدایان چون خوراک بهشتی می خورند فناناپذیر و ابدی گشته اند . آنها تصور می کردند عسل یکی از اجزای مهم این خوراک بهشتی است .

بنیان و طبیعت عسل

 

 

 

img/daneshnameh_up/9/9a/25-r.jpg



عسل بیشر در شمار در شمار فرآورده های کشاورزی مانند ذرت ، سیب زمینی و غیر و شناخته شده است و بیشتر اوقات بهره برداری از زنبور عسل برای تولید عسل همزمان با گردش کار کشاورزی انجام می گیرد .
عسل یک هدیه رایگان طبیعت به انسانهاست که می توانند از آن بهر ه مند شوند . همچنین نشانه بار خیزی خاک و زمین است . یک منطقه بدون عسل بزودی برای کشاورزی بی بهره و نازا خواهد شد و بالعکس در سرزمینی که زنبورداران عسل را یابند همواره خیر و برکت و افزایش باروری و بار خیزی درختان ، گلها ، میوه ها و کشتزارها به همراه آورده و آن سرزمین میهماندار میهمانان زیادی خواهد شد ؛ موفق الدین ابولعباس الکواشی موصلی مفسر قرآن می فرماید : عسل فرستاده ( مائده ) آسمانی است که در بعضی نقاط زمین گسترده شده و پایدار گشته است . زنبورداران عسل آنرا می نوشند و به کندو می آورند و آن را در داخل سلولهای مومی شکل که از قبل آماده کرده اند ذخیره می نمایند . بنابراین چنین نیست که برخی می پندارند که عسل در شکم زنبور عسل درست شده و این چیزی است که قرآن کریم در سوره نحل ( زنبور عسل ) آیه های 68 و 69 صریحا روی آن تاکید کرده است .

تعریف عسل

عسل یک واژه عربی است که به فارسی آن را انگبین می گویند و آن عبارت است از ماده شیرینی که توسط زنبوران عسل از شهد گلهای گیاهان جمع آوری شده و پس از تغییرات لازم در سلولهاس مومی شانهای کندو ذخیره می گردد.

 

 



تعریف جامع تر عسل که در سال 1906 در آمریکا ارائه شده عبارتست از : ترشح مواد قندی درختان ، و شهد گل گیاهان که توسط زنبورداران عسل جمع آوری ، تغییر یافته و درون سلولهای قاب ذخیره می شود .

مراحل ساختن عسل

در قرآن مجید سوره مبارک نحل که در شان زنبور عسل نازل شده و آن موهبتی است که پروردگار توانا آنرا در گلهای گیاهان به ودیعه نهاده است . برای اینکه دانشمندان پی به دستگاه آفرینش برند به زنبور عسل داده شده است که آنرا از شیره گلها و برگها گرفته و عسل که حاوی نیکنوش های گوناگون به رنگ های مختلف است بسازد . اسرار ساختمان و نحوه عمل آن با وجود پیشرفت های علمی هنوز بر زیست شناسان و دانشمندان دیگر پنهان مانده و فقط می دانند که :
زنبور عسل پس از مکیدن شیره گلها و گیاهان به وسیله خرطوم خویش آنرا به کیسه عسلی که در شکم است برده و پس از چند عمل شیمیایی شناخته و نا شناخته آنرا به مایعی خوشبو و خوش طعم ، شیرین ، مقوی ، نشاط آور و نیکو حضال تبدیل کرده و در سلولهای مومی شکل که از قبل ساخته است ذخیره می نماید .

 

img/daneshnameh_up/0/0f/08b.jpg
img/daneshnameh_up/0/0f/08b.jpg



برای تهیه یک کیلوگرم از این شهد گوارا زنبور ناگزیر است 120 تا 150 هزار بار شهد حمل کند وبرای فراهم نمودن آن ده میلیون گل را بازدید کرده و از آنها شهد ( انگبین ) تهیه نماید و مسافتی معادل هفت بار دور زمین پرواز کند . شهدی که بدین طریق فراهم می شود 40 تا 80 درصد آب است و زنبورداران عسل باید میزان آب آنرا به 18 الی 20 درصد برسانند تا عسل آماده شده بدست آید . برای تغلیظ نمودن آن زنبورداران عسل مجبور هستند شهدی را که روز به کندو حمل کرده و درون سلولهای شان ذخیره نموده اند شب هنگام مجددا از داخل شان ها مکیده و وارد کیسه عسلی خود می نمایند در آنجا کمی از آب آنرا جذب و موادی از قبیل هورمون ها و آنزیم ها به آن اضافه می نمایند و بعد داخل حجره ها می ریزند . این عمل توسط سایر زنبورها تکرار می شود و مقداری از آب آنهم در مجاورت هوای کندو که از بال زدن زنبورها ایجاد می شود تبخیر شده و در پایان مواد دیگری از قبیل اسید های آلی و مواد ضد عفونی کننده به آن اضافه می نمایند . عمل تغلیظ آنقدر ادامه می یابد تا عسل به غلظت طبیعی خود برسد ، آنگاه آنرا در داخل سلولها ذخیره می کنند و درب آنرا با موم می پوشانند بدین ترتیب عسل انبار شده می تواند برای مدت طولانی نگهداری شود .

معده زنبور عسل

این حشره با تمام کوچکی اش دو معده دارد ، شهد گلهای مکیده شده وارد معده اول می شود که بوسیله دریچه ای به معده دوم مربوط است . معده دوم عملیات گوارشی را انجام می دهد .
معده اول را کیسه عسلی یا چینه دان می گویند کلیه مراحل تبدیل شهد به عسل در این معده انجام گرفته و عسل رسیده و آماده شده از طریق خرطوم زنبور به سلولهای مومی شکل ریخته می شود . کیسه عسلی به وسیله دریچه ای به معده دوم ( معده اصلی ) منتهی می شود زنبور عسل در صورت لزوم جهت تغذیه خویش با اندک فشار بوسیله ماهیچه های اطرافش دریچه را باز می کند و از این طریق عسل مورد نیاز زنبور وارد معده اصلی شده و صرف تغذیه آن می شود و سایر عملیات از جمله گوارش و دفع مدفوع مربوط به این معده می باشد .
بعضی از افراد فکر می کنند که عسل مدفوع یا فضولات زنبور عسل است در صورتیکه کاملا اشتباه است مدفوع زنبور عسل ماده ای است آجری رنگ تا قهوه ای که عموما خارج از کندو دفع می شود و به هیچ وجه قابل استفاده نمی باشد در صورتیکه عسل محصول داخلی کندو و یک ماده غذایی بوده و با مدفوع زنبور قابل مقایسه نیست . بنابراین عسل نه تنها مدفوع زنبور نیست بلکه هیچ رابطه ای بین عسل و مدفوع زنبور وجود نداشته و ندارد .
به هر حال باید دانست که عسل ماده حیات بخشی است که از مواد بی شمار زنده گل و گیاه ترکیب یافته است نه از فضولات گل یا زنبور .

 

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 اسفند 1397برچسب:عسل, قبل از خواب,فواید عسل,عسل طبیعی,انگبین ,بادام,اسکراب,لیمو و عسل, توسط رضا |

اسکراب عسل و بادام

سه قاشق چای‌خوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون و شش و نیم قاشق چای‌خوری بادام له شده ترکیب کنید. این اسکراب لایه بردار را به آرامی روی صورت‌تان بمالید و آن را با آب گرم بشویید.

همچنین انجمن مصرف‌کنندگان محصولات ارگانیک دستور ساخت شربت آبلیمو و عسل را برای درمان سرفه منتشر کردند که در فصل زمستان مفید خواهد بود: لیمو با قلیایی کردن سریع بدن به حفظ سلامتی کمک می‌کند و عسل نیز باکتری‌های موجود در گلو را از بین می‌برد. این دو ماده می‌توانند درمانی سریع برای سرفه باشند. نیم لیتر عسل خام را در یک ماهیتابه بریزید و آن را روی اجاق با حرارت بسیار کم بگذارید (عسل نباید به جوش بیاید، زیرا خواص درمانی آن از بین می‌رود.) یک لیمو را با مقداری آب به مدت ٢ تا ٣ دقیقه بجوشانید تا باکتری‌های موجود در سطح آن از بین برود. بگذارید لیمو خنک شود، سپس آن را قطعه قطعه کرده و در ماهیتابه عسل بریزید. اجازه دهید این ترکیب روی حرارت کم به مدت یک ساعت بپزد. سپس آن را صاف کنید و لیمو و دانه‌های آن را بیرون بیاورید. بگذارید این مخلوط خنک شود، آن را در یک شیشه درپوش‌دار بریزید و در یخچال نگهدارید. این شربت تا دو ماه در یخچال قابل نگهداری است. برای درمان سرفه در کودکانی که حدود ۱۱ کیلوگرم وزن دارند، نصف قاشق چای‌خوری،‌ و کودکانی که حدود ۲۳ کیلوگرم وزن دارند، یک قاشق چای‌خوری از این شربت را ۴ بار در روز بدهید.

بزرگ‌سالان می‌توانند یک قاشق غذاخوری از این شربت را مصرف کنند.
منبع

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 اسفند 1397برچسب:عسل, قبل از خواب,فواید عسل,عسل طبیعی,انگبین , توسط رضا |

خوردن عسل قبل از خواب چه فوایدی دارد؟ 

عسل طبیعی فواید شگفت انگیزی دارد و معمولا خوردن آن قبل از خواب پیشنهاد می شود. عسل باعث می شود کبد گلیکوژن لازم را برای شب تولید کند. وقتی قبل از خواب عسل می خورید مغز در حالت جستجو برای سوخت قرار می گیرد. عسل به داروی طلایی طبیعت معروف است. به اعتقاد بعضی ها نباید از ساعت 7 عصر به بعد عسل بخوریم اما برخی از پزشکان اروپایی برای داشتن خواب بهتر و آرام تر یک لیوان شیر گرم با یک قاشق عسل را توصیه می کنند. علاوه بر آن ها مکزیکی ها نیز نوشیدن چای بابونه با یک قاشق چای خوری عسل قبل از خواب تجویز می کنند و به اعتقاد چینی ها نیز هر شب قبل از خواب باید یک قاشق عسل خورده شود. و اما دلایلی که خوردن عسل قبل از خواب پیشنهاد می شود به شرح زیر است.خوردن عسل خوردن عسل چرا باید عسل را قبل از خواب بخوریم؟ فواید خوردن عسل قبل از خواب: شب ها بهتر می خوابید عسل طبیعی فواید شگفت انگیزی دارد و معمولا خوردن آن قبل از خواب پیشنهاد می شود. عسل باعث می شود کبد گلیکوژن لازم را برای شب تولید کند. وقتی قبل از خواب عسل می خورید مغز در حالت جستجو برای سوخت قرار می گیرد. عسل نیز با افزایش سطح انسولین و آزاد کردن تریپتوفان به مغز کمک می کند. تریپتوفان تبدیل به سروتونین می شود و بعدها به شکل ملاتونین در می آید.همه ما ملاتونین را به عنوان هورمون سلامت می شناسیم زیرا سیستم ایمنی را تقویت می کند و بافت سلول ها را در طول استراحت دوباره می سازد. ملاتونین هم هنگام خواب به بدن کمک می کند و هم بعد از بیدار شدن باعث می شود احساس خوبی داشته باشید. وزن کم می کنید ورزشکارانی که غذاهای سرشار از فراکتوز (مثل عسل) نسبت به دیگران 10 برابر بیشتر چربی می سوزانند و سطح استقامت خود را افزایش می دهند. عسل به عنوان سوخت برای بدن عمل می کند و کبد را قادر می سازد تا گلوکز بیشتری تولید کند. وقتی گلوکز تولید می شود به مغز هشدار می دهد که سطح قند بالاست و آن را مجبور می کند که هورمون های سوخت چربی را آزاد کند. برای این که متوجه تغییرات بیشتری در سیستم کاهش وزن تان شوید رژیم عسل را دنبال کنید و در تمام روز عسل را جایگزین شکر کنید. به علاوه قبل از خواب یک لیوان آب گرم با سه قاشق پر عسل بخورید. احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت. فواید عسل فقط به داشتن خواب خوب و کاهش وزن محدود نمی شود بلکه برای گلودرد نیز می توان از آن به عنوان داروی سرفه استفاده کرد. 2 قاشق عسل بدترین گلودردها را هم درمان می کند اما برای کودکان زیر یکسال پیشنهاد نمی شود. خوردن عسل چرا باید عسل را قبل از خواب بخوریم؟ از فواید دیگر عسل می توان به موارد زیر اشاره کرد: از جرم گرفتن دندان جلوگیری می کند. به درمان آلرژی کمک می کند. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. به کودکانی که دچار رفلکس اسید معده هستند کمک می کند. درست است که عسل خوشمزه است اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. فقط به یک قاشق اکتفا کنید چون شکر آن بالاست. پس زیاده روی باعث می شود عسل دیگر مفید نبوده بلکه مضر باشد. مصرف عسل به دیابتی ها توصیه نمی شود. کسانی که مبتلا به بیماری دیابت هستند برای مصرف عسل ابتدا باید با پزشک مشورت کنند.

عسل حاوی گلوکز، کربوهیدرات، پروتئین، اسیدهای آمینه، فروکتوز، آنزیم، پتاسیم، منیزیم، سولفور، آهن، کلسیم، سدیم، فسفات،انواع ویتامین B، ویتامین C، فلاونوئید و آلکالوئید است. این مواد مغذی برای درمان آکنه و عفونت های پوستی، رفع خستگی پوست، تغذیه پوست، حفظ آب پوست ، نرم و مرطوب کردن پوست، از بین بردن خال های گوشتی و بسیاری دیگر از مشکلات پوستی مفید بوده و از تحریکات پوستی جلوگیری می‌کنند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا نکات بیشتری درباره خواص عسل برای پوست بدانید. خواص عسل برای پوست: ۱۰ فایده عسل برای درمان و زیبایی پوست صورت و بدن در ادامه مهمترین خواص عسل برای پوست آمده است ۱. از بین بردن جای زخم و جای جوش با عسل سال‌های زیادی است که از عسل به‌خاطر ویژگی‌های درمانی‌اش استفاده می‌شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که از بین بردن جای زخم و جوش با عسل هم واقعا بسیار مؤثر است، به این شرط که نوع مناسبی از عسل برای این منظور استفاده شود. عسل مزایای طبیعی زیادی دارد. فرآيند درمان را تحریک می‌کند، و در درمان زخم‌ها و جراحت‌ها مؤثر است. عسل فرآیند بازسازی بافت بدن را تحریک می‌کند. به لطف خواص رطوبت‌رسانی آن، در از بین بردن جای جوش نیز فوق‌العاده عمل می‌کند، زیرا یک آنتی باکتری طبیعی است و سطح پوست را لطیف می‌کند و آن را به حالت طبیعی باز می‌گرداند. مطلب مرتبط: ۱۱ بهترین درمان خانگی جای جوش خواص عسل برای پوست

۲: از بین بردن آکنه اگر از آکنه رنج می‌برید باید بدانید عسل، درمان طبیعی مؤثری برای مقابله با آکنه است. این ماده، یک ضدعفونی‌کننده‌يطبیعی است و خواص آنتی باکتریایی دارد که باعث می‌شود برای درمان آکنه بسیار مؤثر باشد و پوستی نرم‌تر و لطیف‌تر برای‌تان به ارمغان آورد.علاوه بر این، توان پاک‌کننده‌ای عسل باعث می‌شود منافذ بسته‌ی پوست کاملا پاک شوند، به این ترتیب از شکل‌گیری جوش‌های آزاردهنده می‌کاهد. مطلب مرتبط:۱۶ فایده ترکیب سرکه سیب و عسل برای سلامتی

۳. روشن تر کردن رنگ پوست با استفاده از عسل عسل سرشار از آنتی‌اکسیدان، خواص ضدعفونی‌کننده، ضد التهابی و روشن‌کننده است. جای تعجب نیست که صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی از این ماده‌ی طبیعی در بسیاری از محصولات خود استفاده می‌کند. از شر موهای ناخواسته‌ی صورت که می‌توانند باعث کدر شدن پوست شوند با مخلوط عسل و لیمو خلاص شوید. عسل و آب لیمو به میزان ۱ قاشق چایخوری از هر کدام مخلوط کنید و ترکیب را به آرامی روی صورت و مطابق با مسیر رشد موها مالش دهید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد آن را با آب شستشو دهید. در حالی که لیمو به عنوان یک عامل سفیدکننده عمل می‌کند، عسل پوست را نرم می‌کند و سبب درخشان شدن آن می‌شود. شما می‌توانید پوست کدرتان را با ماسک عسل و جوی دوسر نیز روشن کنید. یک زرده‌ی تخم‌مرغ را با ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۳ قاشق غذاخوری جوی دوسر پودر شده مخلوط کنید تا یک خمیر سفت حاصل شود. خمیر حاصل را به آرامی، از پایین به بالا روی پوست‌تان ماساژ بدهید، و پس از ۲۰ دقیقه آن را شستشو دهید. برای رسیدن به نتایج مطلوب می‌توانید این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از دارچین و عسل خمیر سفتی آماده کنید، و آن را بر روی صورت خود بمالید و روز بعد آن را با آب ولرم شستشو دهید تا پوستی روشن‌تر داشته باشید. مطلب مرتبط:پاکسازی پوست :۲۷ روش سریع و آسان پاکسازی پوست در خانه خواص عسل برای پوست

۴: از بین بردن خال های گوشتی یکی از راه‌های از بین بردن خال این است که از عسل استفاده کنید. آنزیم‌های موجود در عسل به کاهش اندازه‌ی خال کمک مي‌کنند. عسل یک محصول طبیعی است که مزایای زیادی برای پوست دارد. به یاد داشته باشید که باید از عسل خالص و طبیعی استفاده کنید، منظور این است که عسل نباید فرآوری شده یا حاوی مواد نگهدارنده یا افزودني‌های مصنوعی باشد. سعی کنید عسل را مستقیما از زنبورداران یا فروشگاه‌ّهایی که مواد خوراکی طبیعی می‌فروشند تهیه کنید تا ۱۰۰ درصد طبیعی باشد. وقتی عسل ۱۰۰ درصد طبیعی تهیه کردید، ناحیه‌ی اطراف خال را با آب و صابون تمیز کنید و هرگونه آلودگی مانند بقایای عرق را تمیز کنید. سپس، با دقت یک لایه عسل روی خال یا خال‌ها بکشید. عسل با نرم کردن پوست آن ناحیه، باعث کوچک شدن اندازه‌ی خال می‌شود و به از بین رفتن آن کمک می‌کند. مطلب مرتبط : ۲۰ درمان خانگی برای از بین بردن زائده های گوشتی

۵. درمان خشکی پوست صورت و بدن با عسل اگر به دنبال مؤثرترین درمان خشکی پوست صورت و بدن هستید، امتحان عسل واقعا ارزشمند است. عسل دارای خواص عالی ضد باکتری، التیام بخشی، و پروبیوتیک است؛ و لازم به توضیح نیست که این ماده‌ی خوراکی اثرات تغذیه کنندگی و آبرسانی نیز دارد. عسل برای آن‌هایی که به امراض پوستی نظیر اگزما دچار هستند، بسیار مفید است. با وجود این، توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از حداکثر فواید آن، از عسل خام و تصفیه نشده استفاده کنید. بهتر است از عسل مانوکا استفاده کنید، زیرا این نوع عسل دارای بیش‌ترین اثرات ضد باکتری است. برای تهیه‌ی ماده‌ی لایه‌بردار پوست صورت و از بین بردن سلول‌های مرده‌ و لایه‌ی زبر پوست می‌توانید عسل را با سایر مواد نیز ترکیب کند. بیش‌تر مواد شستشوی صورت، که امروزه در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند، از عسل به عنوان یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده استفاده می‌کنند. مطلب مرتبط:۱۱ فایده شیر وعسل برای زیبایی و سلامتی که شگفت‌انگیز است خواص عسل برای پوست

۶: درمان منافذ باز پوست منافذ باز پوست نه تنها می‌توانند نازیبا و زشت به نظر برسند بلکه به آسانی محلی برای تجمع باکتری‌های ایجادکننده‌ی آکنه خواهند بود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل باعث می‌شوند که پوست‌تان همیشه ظاهری جوان و سالم داشته باشد. این ماده‌ی مقوی به عنوان یک قابض طبیعی عمل می‌کند و منافذ باز و بزرگ، به ویژه آن‌هایی را که در ناحیه‌ی بینی دیده می‌شوند، کوچک می‌کند. برای این منظور عسل را در تمام مناطقی که دارای منافذ باز هستند پخش کنید. اجازه بدهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. در نهایت صورت‌تان را با آب سرد شستشو دهید. مطلب مرتبط: ۲۶ فایده ترکیب عسل و دارچین که شگفت انگیز هستند

۷. لایه برداری پوست با عسل خواص عسل برای پوست و زیبایی زیاد است. این ماده‌ي طبیعی برای پاکسازی صورت عالی است و برای لایه‌برداری و از بین بردن پوست‌ها و سلول‌های مرده پوست نیز عالی عمل می‌کند. برای رطوبت‌رسانی به پوست مناسب است و آلودگی‌های پوست را از بین می‌برد.

۸. درمان جای سوختگی با عسل عسل به خاطر طبیعت آنتی بیوتیک‌اش می‌تواند به درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها کمک کند. اگر جای خراش یا زخم دارید فقط کمی عسل را روی آن بمالید تا زخم را نسبت به برخی باکتری‌های خطرناک مثل استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) ضدعفونی کند. در واقع، سال‌های متمادی عسل به عنوان درمانی برای مقابله با عفونت استفاده می‌شد تا آن‌که در اوایل قرن ۲۰ام پنی سیلین وارد عرصه شد. بسیاری به پنی‌سیلین رو آوردند و استفاده از عسل برای درمان عفونت رنگ باخت. حالا با افزایش علاقه‌ی افراد به درمان‌های طبیعی، عسل برای درمان چنین مواردی بسیار محبوب‌تر شده است. یک نوع عسل عالی برای زخم‌ها و سوختگی‌ها، عسل مانوکا است که از گرده‌ی گل‌های بوته‌ی مانوکا به‌دست می‌اید. مطالعات بالینی انجام شده بر روی این نوع عسل نشان می‌دهد ۲۵۰ سویه باکتریایی توسط عسل مانوکا درمان می‌شوند. این عسل ماده‌ی خاصی دارد که آن را از هر نوع عسل دیگری قوی‌تر می‌کند.هیچ کس دقیقا نمی‌داند این ماده چیست، بنابراین فقط آن را فاکتور خاص مانوکا (یوام‌اف) می‌نامند. حتی اگر نمی‌توانید عسل مانوکا کسب کنید، هر نوع عسل خام و فرآوری نشده‌ای می‌تواند به درمان سریع زخم‌ها و سوختگی‌ها کمک کند.بچه‌ها عاشق این نوع درمان برای خراشیدگی‌ها یا سوختگی‌هایشان هستند زیرا مثل هیدروژن پراکسید باعث سوزش نمی‌شود.قبل از استفاده، کمی عسل به آن‌ها بچشانید تا یاد بگیرند عسل یک ابرخوراکی مفید برای بدن‌شان است و به مصرف آن در طول زندگی ادامه دهند. مطلب مرتبط:۱۰ بهترین ماسک عسل برای انواع پوست خواص عسل برای پوست

۹: درمان اگزما عسل یک درمان طبیعی برای کسانی است که از اگزما رنج می‌برند و ممکن است بتواند بیماری‌شان را تسکین دهد.اگزما یک مشکل پوستی است که شامل التهاب لایه‌ی خارجی پوست می‌شود. اگر با اگزما دست به گریبان هستید، احتمالا پوست‌تان کمی خشک و پوسته‌پوسته است.در حقیقت، برخی نقاط ممکن است مانند فلس‌های کوچکی به نظر برسند.تصور می‌شود که دلیل ابتلای برخی افراد به اگزما، یک سیستم ایمنی بیش‌فعال است و می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. اگر پوست بر اثر خارش قرمز شود، ممکن است عفونت باکتریایی ایجاد شود.یک درمان خانگی شگفت‌انگیز برای چنین مشکلی استفاده از مخلوط عَسَل، دارچین، و آب‌لیمو است.فقط یک قاشق چایخوری عَسَل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و نصف آب یک لیمو را به آن بیفزایید.هر روز این مخلوط را هم بزنید و بنوشید.

۱۰. عسل برای زیبایی طبیعی پوست صورت و بدن عسل غنی از ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است که فواید زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند به این دلیل که پوست را تغذیه می‌کنند. عسل دارای خواص رطوبت‌رسانی و روشن‌کنندگی است که می‌تواند برای خلاص شدن از شر سلول‌های مرده و بهبود رنگ پوست مفید باشد. به علاوه خواص آنتی‌باکتریالی عسل برای کاهش آکنه، جای زخم و علائم پیری مفید است. این ماده‌ی خوراکی توانایی جذب آب را دارد. شما می‌توانید از عسل به جای ماسک‌های آلفا هیدروکسید که مقادیر بسیار زیادی اسید دارند، استفاده کنید. عسل برای پوست‌های حساس هم بی‌خطر است.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:ژله رویال ,درمان بیمارها, توسط رضا |

خواص اعجاب انگیز ژل رویال


تولید ژل رویال
این ماده از دو جفت غده هیپوفارین موجود در طرفین سر زنبوران کارگر جوان(6-12 روزه) ترشح می شود و با بزاق دهان آنها مخلو ط می گردد.این ژل ،خمیری شکل با رنگ تقریبا سفید تا زرد کمرنگ و طعمی تند و زننده است.این ماده مغذی تا سه روز مورد استفاده همه لاروها قرار میگیرد ولی زنبور ملکه به طور دائم از این ماده تغذیه می شود.بدون ژله رویال هیچ لاروی قادر به رشد نیست و این ماده ، ملکه را قادر می سازد که در روزهای تخم ریزی در شبانه روز بیش از 2500 تخم بگذارد که وزن این مقدار بیش از وزن خود ملکه است.همچنین ملکه زنبور عسل به واسطه استفاده از این ماده مغذی حدود 5 تا 6 سال عمر می کند در حالی که زنبور های کارگر در فصول فعالیت خود(بهار و تابستان) حدودا کمتر از 14 تا 24 روز از فعالیت خود میمیرند.
خواص فیزیکی ژل رویال
ژل رویال ماده ایست ژلاتینی سفید مایل به زرد روشن ،کلوئیدی و چسبناک با بوی خاص که هنگام حل شدن کمی کف تولید می کند.PH آن اسیدی بوده و وزن مخصوص آن 1/1 است.
ترکیبات موجود در ژل رویال
تجزیه شیمیایی ژل رویال حضور مواد زیر را درآن اثبات کرده است:

  • آب (بیشترین مقدار)
  • کلاژن
  • کربوهیدرات
  • پروتئین(قسمت عمده آن آلبومین و گلبولین است)
  • اسید های آمینه ضروری که 8 نوع آن در این ژل موجود است.
  • از جمله اسید های چرب غیر اشباع موجود در آن می توان به 10 هیدروکسی 2 دکونئیک اسید(HAP10) اشاره نمود که تنها درطبیعت ژله رویال دیده شده و خواص اعجاب انگیزی را در بر دارد.
  • استیل کولین
  • مواد معدنی همچون کلسیم،آهن،سلسیوم،فسفر
  • ویتامین های گروه B9,B12,B1B,B2,B3,B5,B6,B7,B8,(H),A,C,E.


خواص درمانی ژل رویال
مطالعات وسیعی از سال 1835 میلادی بر روی این ماده اعجاب انگیز صورت گرفته و خواص درمانی متعدد آن را به اثبات رسانیده است که به برخی از آنها اشاره میشود.

  • خاصیت میکروب کشی:ژل رویال به دلیل د اشتن اسید چرب غیر اشباع(HAD10)ضد باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس،اشرشیاکلی،سالمونلا،تیفی(عامل حصبه)عمل میکند.همانطور در درمان عفونت های ویروسی که مجاری تنفسی را درگیر می کند اثر می گذارد.تحقیقات نشان داده است خاصیت آنتی بیوتیکی یک چهارم ژل رویال برابر است با پنی سیلین البته بدون هیچ عوارض جانبی.در ژل رویال پروتئین قوی میکروب کشی بنام (Riyalisin) وجود دارد که اثر قوی بر ضد باکتری های گرم مثبت دارد.
  • در هر گرم ژله رویال یک میلیگرم استیل کولین وجود دارد.استیل کولین ماده مورد نیاز در انتقال پیام های عصبی در انسان است.این ماده در درمان و جلوگیری از آلزایمر،رعشه،فراموشی بسیار موثر است و با آن میتوان فعالیت های فکری را افزایش داد.

همینطور استیل کولین موجب گشاد شدن رگ های خونی شده و باعث کاهش فشار خون در افرادی که از فشار خون بالا رنج میبرند می گردد.

  • تصلب شرائین:(سخت شدن سرخرگهای قلب) که با افزایش سن و افزایش کلسترول بالای خون در بدن انسان ایجاد می شود و (HAD10) موجود در ژل رویال با کاهش ذخیره کلسترول در دیواره سرخرگ باعث کاهش فشار خون میگردد بنابراین از بیماری تصلب شرائین پیشگیری میکند.
  • جوانی و شادابی پوست و ضد پیری:کلاژن ،لسیتین،تیامین و ویتامین های A,C,D,E موجود در ژل رویال برای پوست بسایر مفید است.

پروتئین رشته های کلاژن،موجب اتصال بافت به یکدیگر شده و از چروک خوردن پوست جلوگیری می کند همچنین طول عمر سلولها را نیز افزایش میدهد.و اثر ضد التهابی ژل رویال در روند بهبود زخمهای پوستی موثر است.

  • خاصیت ضد سرطانی:ماده (HAD10) به ژل رویال خاصیت ضد سرطانی بخشیده است.همچنین از طریق خاصیت ضد فعالیت استروژن این ژل مانع رشد سلولهای سرطانی در سرطان پستان میشود.همینطور این ماده میتواند سلول های ایمنی را وادار به تولید مواد و عوامل ضد تومور در بدن کند.از جمله این مواد می توان به عامل نکروز دهنده تومور و اینترفرون گاما اشاره کرد. در مشاهدات آزمایشگاهی افزایش مواد فوق در کشت سلول همراه با ژل رویال تایید شده است.

این ماده بسیار مغذی تاثیر خوبی بر بهبود بیماران سرطانی بعد از پرتو درمانی و شیمی درمانی دارد و باعث سرعت افزایش گلبولهای سفید (WBC) در خون میشود.
بر اساس مشاهدات و تحقیقاتی که تاکنون به دست آمده و همچنین با عنایت به نظر گذشتگان ما در طب سنتی(Traditional Medicine) ژل رویال می تواند در تمامی سنین مصرف شود و به عنوان مکمل غذایی مناسب در رژیم غذایی قرار گیرد.البته این ماده اعجاب انگیز به دلیل خواص فوق العاده اش برای افراد بالای 50 سالگی به طور خاص توصیه میشود.

منبع:نشریه تخصصی طب سنتی و مکمل سال پنجم شماره18 و 17 سال 1387 صفحه 42

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:زنبور آپارتمان, توسط رضا |

زنبورهای آپارتمانی

شرکت بزرگ الکترونیکی فیلیپس با هدف ارائه تجربه زنبورداری به شهرنشینان، دست به ساخت کندوی عسل مدرن زده که به راحتی می‌توان در آپارتمان آویخته و از عسل طبیعی آن استفاده کرد.

به گزارش  (ایسنا)، این محصول که «کندوی عسل شهری» نام دارد، از یک گلدان گل تعبیه شده در فضای بیرونی کندو و ورودی زنبور در بالای آن تشکیل شده است. در بخش داخلی این دستگاه، محفظه شیشه‌ای حاوی شانه عسل برای برانگیختن زنبورها به خانه‌سازی قرار گرفته است.

در قسمت زیرین این دستگاه نیز یک سیستم فعال‌کننده قرار گرفته که زنبورها را آرام کرده و به فرد اجازه می‌دهد تا بدون مزاحمت به جمع‌آوری عسل بپردازد. شیشه نارنجی رنگ محفظه شیشه‌ای دستگاه تنها به نوری که زنبورها برای زندگی خود نیاز دارند، اجازه ورود می‌دهد.

کندوی عسل شهری از ظاهری براق و مدرن برخوردار بوده که آن را با زندگی امروزی مطابقت می‌دهد.

به گفته «فیلیپس» با کاهش جمعیت کلونهای زنبور، تکثیر کندوهای عسل شهری می‌تواند در حفاظت از این موجودات کمک کند.

این طراحی از مزیتهایی نسبت به کندوهای جدید شهری دیگر برخوردار بوده و آن بی‌نیازی از داشتن محیط باز یا حیاط است. تنها چیزی که این دستگاه احتیاج داشته، نصب آن در نزدیکی یک پنجره است.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:عسل,گرده, توسط رضا |

طریقه مصرف

 

طریقه مصرف گرده                    

  1. می توان از طریق جویدن یا بصورت پودر مخلوط با یک لیوان اب قبل یا بعد از غذا نوشید (نا شتا ارجحیت دارد )
  2. افرادی که از طعم گرده خوششان نمی اید می توانند ان را با عسل به نسبت 1به 1 و یا 2 به 1 مخلوط و استفاده نمایند.
  3.  جهت استفاده اسانتر مصرف کردن می توان ان را داخل کپسولهای خوراکی ریخته و تناول نمود.
  4.  مورد استفاده به عنوان مکمل در بسیاری از تولیدات بهداشتی با مصارف خارجی . 

 

پیشنهاد  مقدار مصرف و مدت مصرف

 

مقدار مصرف گرده در روز 30 گرم (دو قاشق سوپ خوری) و مدت مصرف آن می تواند چند حالت متفاوت داشته باشد یک دوره یک ماهه پس از پایان هر فصل یا دوبار در سال یکی در اوایل پاییز و دیگری در اواخر زمستان . اگر فقط یک بار در سال قصد استفاده از ان را دارید . بهتر است فصل بهار را انتخاب کنید.

 

طب ایرانی

 


روش تزریق نمودن عسل

 

۲.روش تزریق نمودن عسل

 

سالهای زیادی است که در دارو سازی آلمان تزریق نمودن عسل رواج دارد(عسلWoelm  M2) ) این روش چنین است که ۲۰ تا ۴۰ در صد عسلی را که با دستگاه صافی بسیار ریز ذزات کوچک موم وغیره را از آن گرفته اند پیش از آنکه در آمپول(سرنگ ) ریخته شود. در این حال در رگ ها تزریق می شود. عسلی  که بدین گونه تزریق می شودهمسان گلوکزی است که به همین روش تزریق می گردد(از نظر غلظت). این روش راAmmich و سایر پژوهشگران روی ۴۰۰ بیمار آزمایش نمودند ونتیجه گرفتند که در اثر تزریق به روش Woeim   قند خون سریعا افزایش یافته ومانند تزریق گلوکز بسته به خصوصیات بیماران کمک فراوانی نموده است.

 

بودینگ پژوهشگر روسی در سال ۱۹۱۷ آزمایشهای گوناگونی انجام داد ونتایج نشان دادند که خواص شفابخش عسل عمدتا به خاطر گلوکز در آن است که بعد از مصرف مستقیما وارد خون شده وتاثیر نیرو بخشی در سیستم خون رسانی دارد به همین جهت می توانان را از تریق ورید باب تزریق نمود.

 

گلوکز یک دارویی است کهمی تواند مستقیما در خون تزریق شود اما عسل نه تنها گلوکز دارد بلکه دارای املاح معدنی. انزیمها. اسیدهای عالی. ویتامین. پروتئین و سایر مواد مهم می باشدو این یکی از مزایای بسیار مهم عسل نسبت به گلوکز تزریقی می باشد.


روشهای مصرف عسل

 

روشهای مصرف عسل

 

1.روش مستقیم عسل(روش خوراکی)

 

عسلی که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد باید طبیعی واز نوع خالص بوده وبه وسیله زنبور عسل از شهد گلها تهیه شده باشد وتقلبی وساختگی نباشد که در این صورت از خواص طبیعی عسل بر خوردار نخواهد بود.

 

افرادی که عسل را به ععنوان دارو مصرف می کنند ویا همراه با گیاهان دارویی. غذا وغیره مورد استفاده قرار می دهند باید توجه داشته باشندکه مقدار مصرف وساعات جذب نقش مهمی را در درمان بیماری دارد.از طرفی عسل کربو هیدراتی  است که خیلی زود حل وجذب میگردد ومصرف زیاد آن موجب بالا رفتن قند خون شده وروی کارهای طبیعی غده های لوزالمعده تاثیر می گذارد.لذا قبل از خوردن عسل به عنوان دارو .بیمار اول باید بداند تا چه اندازه تحمل جذب کربو هیدرات را دارد .این مقدار برای افراد متفاوت بوده وبیمار باید میزان عسل مصرفی را با میزان جذب کربو هیدرات منطبق سازد.از نظر دارویی بهتر است عسل به صورت محلول در اید. ازمایشات نشان داه است که مقدار مصرف روزانه عسل به عنوان دارو در اشخاص به شرح زیر است:

 

الف: بزرگسالان 100 الی 200 گرم در 24 ساعت. صبح 30 تا 60 گرم. بعد از ظهر 40 تا80 گرم. شب 30 تا 60 گرم

 

ب:خردسالان:30 گرم یعنی سه قاشق چای خوری در روز (صبح .ظهر .شب)

توضیح: وزن تقریبی یک قاشق چای خوری عسل 10 گرم مربا خوری 20 گرم و غذا خوری 40 گرم است.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 مرداد 1391برچسب:گرده, توسط رضا |

 

خواص دارویی گرده گل

1.رفع حساسیت:بیماران حساس به گرده گل در صورت خوردن عسل و یا درپوشهای مومی شان عسل. به خاطر داشتن مقداری گرده در انها .تدیجا درجه حساسیت کاهش یافته و بهبود می یابند.

 

 

2.درمان ورم پروستات: مصرف گرده گل تاثیر بسیار شدید بر هیپر تروفی پروستات (بزرگ شدن پروستات ) که در مردان مسن بیشتر رایج دارد. Alain caillas )(فرانسوی) به هر شخص بالای 50 سال مصرف 15 گرم (یک قاشق چای خوری ) گرده  در روز را برای  اجتناب از بیماری ورم پروستات توصیه می کند. به عقیده وی با مصرف منظم و روزانه گرده گل  می توان از ناراحتی های شدید پروستات که با هیچ داروی دیگر قابل درمان نیست جلوگیری نمود و مصرف ان را به خصوص در مراحل اولیه ورم پروستات موثر می داند .

نامبرده همچنین روزانه یک قاشق قهوه خوری گرده گل به بیمارانی که معده انها قادر به هضم نان نیست و مبتلا به ناراحتی روده  و معده هستند همراه با نان توصیه می کند .

                                

 

3. درمان بیماریهای کبد: danwaiter stamblu بر اساس مشا هدات بالینی خود عقیده دارد که عسل به ویزه آمیخته با زله رویال و گرده گل وسیله درمانی نیرومندی در درمان بیماریهای گوناگون کبدی است.

به بیماران مبتلا به بیماری کبد که از بیما رستان مر خص می شوند توصیه می شود هر روز در صبحانه تقر یبا 50 گرم عسل. 50 میلی گرم زله رویال و بعد از ظهر یک قاشق مربا خوری مخلوط کرده و عسل استفاده نما یند.

سایر خواص در مانی گرده گل عبارتند از :تحریک متا بولیسم. سم زدایی از بدن . تقویت و رساندن مواد معدنی به بدن

 ثابت شده است که گرده گل حاوی هورمن های تحریک کننده جنسی می باشد و احتملا برای درمان نازایی به کار برده شده است.

 


گرده گل در مشکلات زیر مفید است

  •  
  • تنظیم کننده عمل روده: گرده گل فعلیت روده را عادی کرده و تنظیم کننده قابل توجهی برای ان میباشد مخصوصا گرده هایی که توسط زنبورداران جمع اوری می شوند نوعی ماده غذایی عالی برای روده محسوب شده و گاهی اوقات ان را پلیس روده می نامند.
  •  
  • درمان یبوست: گرده گل در درمان یبوست تاثیر بسزایی دارد. افراد مبتلا به یبوست بهتر است دو بار در سال و هر بار به مدت یک ماه از گرده گل برای درمان استفاده کنند. میزان مصرف ان 30 گرم (دو قاشق سوپ خوری) در روز میباشد. افرادی که قادر به مصرف این مقدار در یک وعده نیستند می توانند چند وعده در روز استفاده کنند
  •  
  • ارامبخش اعصاب:  در بیماریهای هیپرتونیک و بیماریهای سخت دستگاه عصبی و ترشح غدد داخلی تغذیه مخلوط عسل و گرده به نسبت 1به 1 ویا 2 به 1 نتیجه رضایت بخش داده است.
  •  
  • رفع کم خونی: گرده گل در کم خونی های خطرناک و کم کردن فشار خون موثر است ان هموگلوبین واریتروسیت خون را افزایش میدهد.
  •  
  • اشتها اور: گرده گل اشتها را تحریک و امادگی برای  کار را افزایش می دهد.

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 مرداد 1391برچسب:عسل,دارچین,بیماریها, توسط رضا |

عسل چیست؟
عسل یک واژه عربی است که در فارسی آن را انگبین می‌گویند و عبارت است از شهد گل‌ها که زنبور عسل توسط خرطوم کوچک خود آن را مکیده و از راه دهان به کیسه بسیار کوچک خود موسوم به کیسه عسلی وارد می‌کند. وقتی میزان شهد جمع‌آوری شده به حدود “۴۰″ میلی‌گرم رسید، گل‌ها را رها کرده و به سمت کندو پرواز می‌کند. جالب اینکه برای تهیه یک کیلو عسل، زنبور باید شهد “۲۰″ میلیون گل را جمع و به کندو حمل کند. جالب‌تر این است که زنبور عسل خاصیت ثابت گلی دارد، یعنی تا وقتی که مشغول جمع آوری شهد یک گل است، روی سایر گل‌ها نمی‌نشیند.

خواص و مواد موجود در عسل:
عسل از قدیمی ترین و نخستین شیرین کننده هایی است که انسان استفاده کرده است و شامل قندهایی چون گلوکز، فروکتوز، مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، کلسیم، کلریدسدیم، گوگرد، آهن و فسفات است. در ضمن اینکه ویتامین هایی همچون B1 ، B2 ، B6 ، B3 ، B5 و C نیز براساس کیفیت و نوع عسل به نسبت های متفاوت در آن دیده می شود.
علاوه بر موارد ذکر شده در حد کمی مس، ید و روی نیز در عسل وجود دارد. به همین جهت در حال حاضر زنبورهای عسل یکی از بخش های اساسی و اصلی اقتصاد کشاورزی سالم به حساب می آیند. از ویژگی های مهم عسل خاصیت میکروب کشی آن است. عسل یک ضدعفونی کننده طبیعی است. تحقیقات انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد که گذاشتن آن بر روی زخم ها مانع عفونت می شود. از آنجایی که عسل حاوی مواد آنتی باکتریایی است می تواند بخوبی باعث بهبود زخم ها شود.
زنبور عسل پیش از رسیدن به کندو در بین راه مقداری از آب شهد را جذب می‌کند و چون شهد گل‌ها حاوی “۵۰″ تا “۸۰″ درصد آب است،‌ با این عمل میزان رطوبت عسل را به حدود ۱۷ تا حداکثر۲۵ درصد می‌رساند، یعنی حدودا از هر سه گرم شهدی که زنبور عسل به کندو می‌آورد، یک گرم عسل به دست می‌آید. البته عسل مناطق شمالی کشور به علت بالا بودن رطوبت هوا از آب بیشتری برخوردار است و لذا آبکی می‌باشد، ولی عسل مناطق کوهستانی از آب کمتری برخوردار می‌باشد.
زنبور عسل نوعی از آنزیم دیاستاز به نام انورتاز را نیز به شهد اضافه می‌کند که این آنزیم به همراه مواد قندی و نشاسته‌ای که چهار پنجم وزن عسل را تشکیل می‌دهند، عامل اصلی متبلور شدن یا شکرک ‌زدن عسل به شمار می‌روند. لذا این باور که عسل غیرطبیعی شکرک می‌زند صحیح نیست، بلکه دلیل متبلور شدن و رسوب دادن عسل طبیعی وجود دیاستاز و همچنین کربوهیدرات ها می‌باشد. دیاستاز، ‌ذرات خیلی ریز عسل را به خود جذب کرده و باعث ته‌نشین شدن آن می‌شود. مقدار گلوکز عسل هر چه بیشتر باشد، زودتر متبلور و ته‌نشین می‌شود. این خاصیت فقط در عسل‌های طبیعی و غیرتقلبی دیده می‌شود، زیرا تنها عسل‌های طبیعی حاوی دیاستاز هستند. مدت زمان شکرک زدن یا متبلور شدن عسل بسته به نوع گل متفاوت است و حتی در مورد عسل اقاقیا به چهار سال هم می‌رسد. در کشورهای اروپایی عسل سفت شده و متبلور شده را بیشتر می‌پسندند.
تشخیص عسل طبیعی و غیرطبیعی از طریق مزه کردن غیرممکن است. برای مصرف کننده یک راه بیشتر وجود ندارد و آن هم استفاده از ابزارهایی است که بدن در اختیارش گذاشته است. با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی می‌کند، با بینی‌اش آن را بو می‌کند و با زبانش آن را مزه می‌کند.
اگر مجموعه خصوصیات باب طبعش بود و اگر عسل عطر و طعم گل‌ها را داشت، آن عسل واقعی است و ارزش آن را دارد که بهایش را در حد معقول بپردازد. لازم به ذکر است مزه، عطر، طعم، رنگ و بوی عسل فقط مربوط به گل هر منطقه می‌باشد و به نژاد زنبور عسل بستگی ندارد. نوع نژاد فقط در پرکاری و کم‌کاری تاثیر دارد.
همان طور که قبلا اشاره شد چهار پنجم وزن عسل را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند و بقیه آن عبارت است از: پروتئین، املاح معدنی، عناصر معطر، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، گرده گل و آب.
هر ۱۰۰ گرم عسل ۳۳۰ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند. لذا عسل، غذایی مقوی و انرژی‌زاست و به کمک دیاستازهایش چربی‌های اطراف قلب را آب می‌کند. به همین دلیل مصرف آن به سالخوردگان و بیماران قلبی توصیه می‌شود.

چگونه عسل در درمان زخم ها مؤثر است؟
زمانی که عسل با رطوبت بدن تماس پیدا می کند. آنزیم گلوکز اکسیداز که توسط زنبورها در عسل ایجاد شده است به آرامی آزاد می شود و پراکسید ئیدروژن ضد عفونی کننده به میزان زیادی آزاد می شود و می تواند در حدی که به خود بافت آسیب نرساند، باکتریها را نابود کند. در ادامه با جذب مایعات و مواد مقوی به منطقه آسیب دیده باعث رشد سلولی و جلوگیری از خشک شدن زخم می شود.
فعالیت استمیک عسل باعث حضور یک لایه از مایع بین بافتها و بانداژ می شود و باعث می شود در هنگام نیاز بدون درد جابه جا شود و سلولهای جدید پاره نشود. به همین جهت در برخی بیمارستانهای دنیا برای درمان زخم بستر از ترکیبات عسل استفاده می شود.

ویژگی های منحصر به فرد:
۱_ به راحتی هضم می شود: مولکول های قند موجود در آن می توانند به راحتی به سایر قندها تبدیل شوند، به همین جهت حتی حساس ترین معده ها نیز می تواند آن را به سادگی هضم کند.
۲_ منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان است: نقش بزرگی در جلوگیری از سرطان و همچنین بیماریهای قلبی دارد.
۳_ سطح کالری آن پایین است: در مقایسه با سایر مواد قندی ۴۰% کمتر کالری دارد، هرچند انرژی آن بسیار بالاست، اما به وزن بدن شخص اضافه نمی کند.
۴_ به سرعت در خون پخش می شود: وقتی با میزان مناسبی آب مخلوط شود. پس از ۷ دقیقه در جریان خون پخش می شود و با آزادسازی ملکول قند به عملکرد بهتر مغز که اصلی ترین مصرف کننده قند در بدن است، کمک می کند و مانع بروز خستگی می شود.
۵_ در سلامت و ساخت عوامل خونی مؤثر است: بخش مهمی از انرژی مورد نیاز برای این مورد تأمین می کند، به علاوه باعث تمیز شدن خون می شود.

دارچین و عسل را با هم بخورید :
مخلوط عسل و دارچین درمان کننده بسیاری از بیماری ها در زمان قدیم و حال می باشد.
امروزه دانشمندان بر این عقیده هستند که عسل با وجودی که شیرین است، اما اگر به مقدار معین مصرف شود حتی برای بیماران دیابتی هم مضر نمی باشد.
مجله معروفی در کانادا به نام Weekly World تعداد ۹۵ نوع بیماری که توسط عسل و دارچین درمان شده اند را نام برده است.
در این مقاله با عسل و دارچین، درمان کننده بسیاری از بیماری ها آشنا می شویم.

ورم مفاصل
- یک قسمت عسل را در ۲ قسمت آب گرم حل کرده و به آن ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین بیافزایید. خمیر حاصله را روی محل درد به آرامی بمالید. درد بعد از ۱۵ دقیقه از بین خواهد رفت.
- همچنین بیماران دچار ورم مفاصل می توانند، ۱ فنجان آب داغ را با ۲ قاشق عسل و ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و بنوشند. این عمل را هر روز باید انجام دهند تا بیماریشان معالجه شود.
- مطالعات انجام شده روی این بیماران نشان داده است که، اگر این بیماران قبل از صبحانه مخلوط ۱ قاشق غذاخوری عسل با ۴/۱ قاشق چای خوری پودر دارچین را میل کنند، درد آنها بعد از ۱ ماه از بین خواهد رفت. بیماران مورد مطالعه نمی توانستد راه بروند اما بعد از استفاده از این روش، توانستند به راحتی شروع به راه رفتن بدون درد کنند.
جلوگیری از ریزش مو
- قبل از حمام کردن، ۱ قاشق غذاخوری عسل به همراه با ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و روی سر خود بمالید و ۵-۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس موهای خود را بشوئید.
عفونت مثانه
- ۲ قاشق غذاخوری عسل به همراه با ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین را در ۱ لیوان آب گرم حل کرده و آن را بنوشید. این روش باعث می شود که میکروب های مثانه را از بین برود.
درد دندان
- ۵ قاشق چایخوری عسل به همراه با ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین مخلوط کرده و خمیر حاصله را روی دندان خراب بمالید. این عمل را ۳ بار در روز انجام دهید تا دندان خراب و دردناک درمان شود. 
کلسترول
- ۲ قاشق غذاخوری عسل به همراه با ۳ قاشق چای خوری پودر دارچین را در مقداری برابر ۲ لیوان چای حل کرده و آن را بنوشید. بدین وسیله بعد از ۲ ساعت کلسترول خون به اندازه ۱۰درصد پایین می آید.
- تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف عسل خالص در درمان بیماران مبتلا به کلسترول بسیار مفید است.
سرماخوردگی
- به مدت ۳ روز از مخلوط ۱ قاشق غذاخوری عسل گرم با ۴/۱ قاشق چایخوری پودر دارچین استفاده کنید. این روش برای درمان سرفه مزمن، سرماخوردگی و سینوزیت به کار می رود.
- عسل محتوی مواد مفید طبیعی است و به این ترتیب از آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری می کند.
ناباروری , باردار شدن
- زنان می توانند از پودر دارچین برای باردار شدن استفاده کنند.
- زنان نابارور مقداری پودر دارچین را با ۲/۱قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و آن را به طور مرتب در روز روی لثه یا دهان خود قرار دهند. این کار باعث می شود که مخلوط حاصل از طریق بزاق وارد بدن شود.
- در مریلند (شهری در آمریکا) برای مدت ۱۴ سال هیچ نوزادی متولد نمی شد. تا اینکه زنان و مردان شروع به خوردن عسل و دارچین کردند و بعد از مدت کوتاهی زنان باردار شدند.
- مردان ۲ قاشق غذاخوری عسل را قبل از خواب میل کنند تا این مشکل برطرف شود.
معده درد
- مخلوط عسل و پودر دارچین ، درمان کننده درد معده، زخم معده و نفخ می باشد.
بیماری قلبی
- خمیر عسل و پودر دارچین را تهیه کنید و آن را بر روی نان به جای مربا قرار دهید. این روش را به طور مرتب به عنوان صبحانه میل کنید.
- این روش باعث پایین آوردن کلسترول، کاهش ضربان قلب، به راحتی نفس کشیدن، بهتر شدن جریان خون و جلوگیری از بیماری قلبی می شود.
بهبود سیستم ایمنی
- استفاده روزانه از عسل و دارچین باعث حفاظت بدن از باکتری و ویروس می شود.
- عسل، محتوی مقدار زیادی ویتامین و آهن می باشد و بدن را مقاوم می کند.
- استفاده روزانه از عسل، باعث عملکرد بهتر گلبول های سفید خون می شود و درنتیجه بهتر با ویروس ها و باکتری های وارد شده به بدن می جنگد.
سوء هاضمه
- قبل از هر وعده غذا، پودر دارچین را روی ۲ قاشق غذاخوری عسل بریزید. این کار باعث می شود که اسید معده ترشح شود و غذای وارده به معده را هضم کند و از سوء هاضمه جلوگیری کند.
افزایش طول عمر
- نوشیدن چای با عسل و پودر دارچین از بین برنده پیری زودرس می شود.

نرم کننده پوست
- ۴ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق پودر دارچین را در ۳ فنجان آب حل کرده و بجوشانید و مانند چای میل کنید. ۴-۳ بار در روز به مقدار ۴/۱ فنجان بنوشید تا پوستی لطیف و نرم داشته باشید.
تاول
- ۳ قاشق غذاخوری عسل با ۱ قاشق غذاخوری پودر دارچین مخلوط کرده و قبل از خواب، روی تاول بگذارید و صبح مخلوط مالیده شده بر روی تاول را با آب گرم بشویید. اگر این کار را به مدت ۲ هفته هر روز انجام دهید، تاول را از ریشه از بین خواهید برد.
عفونت پوستی
- تمام عفونت های پوستی و اگزما با استفاده از عسل و پودر دارچین درمان می شوند.
کاهش وزن
- ۱ فنجان آب،عسل و پودر دارچین را هر روز و قبل از صبحانه با معده خالی بنوشید.
- اگر مخلوط گفته شده را هر روز بنوشید، از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و باعث کاهش وزن می گردد.
سرطان
- عسل و دارچین، درمان کننده سرطان های معده و استخوان شناخته شده است.
- برای ۱ ماه و ۳ بار در روز، ۱ قاشق غذاخوری عسل با ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین را برای جلوگیری از سرطان مصرف کنید.
گرسنگی
- مطالعات اخیر نشان دهنده این است که شکر عسل نه تنها مضر نیست، بلکه بسیار مفید می باشد.
- مقدار مساوی از عسل و دارچین جلوی گرسنگی را می گیرد.
- ۲/۱ قاشق غذاخوری عسل در ۱ لیوان آب و مقدار کمی پودر دارچین، باعث می شود که سرزنده تر و دارای انرژی بیشتر باشید.
تنفس بد
- صبح ها ۱ قاشق چای خوری عسل و دارچین را با آب گرم مخلوط کرده و بنوشید.

راههای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی
۱- عسل طبیعی
عسل به شهد گل ها اطلاق می شود که زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف، آن را ساخته باشد. به بیان دیگرعسل ماده شیرین و غلیظی است که توسط زنبوران عسل از شهد گل ها جمع آوری شده و تغییر شکل می یابد و سپس در داخل سلول های مومی کندو ذخیره می شود.
زنبوران عسل دارای نیروی ذاتی هستند که گل های مفید را از غیر مفید تشخیص می دهند. آنها با علاقه فراوان سراغ تمام گیاهان طبی و گل های شفابخش می روند و عصاره آنها را گرفته و به بهترین شکل در اختیار ما قرار می دهند.
این عسل کاملاً طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات بخش بوده و می تواند تمام نیازهای غذایی را برطرف کند، زیرا زنبور تمام املاح و ویتامین های موجود در گل را به شکل عسل می پروراند و آن را قابل جذب در خون می سازد.
از طرفی کیفیت عسل طبیعی چندین برابر بیشتر از عسل مصنوعی است که زنبور با آب و شکر تغذیه می شود.
۲- عسل تقلبی
هر گونه تغییری در عسل مانند افزودن یک سری مواد به آن، تقلب محسوب می شود. به طور کلی عسل تقلبی به دو روش تهیه و در سطح جامعه توزیع می شود.
الف) بخشی از عسل، تقلبی است:
- با کمک زنبور
- بدون کمک زنبور
ب) عسل صد در صد تقلبی است.
در این روش عسل ۱۰۰ درصد مصنوعی بوده و از شیره میوه هایی مانند خرما، توت و غیره یا از مواد گلوکزی (شربت قند)، مواد نشاسته ای و … ساخته می شود که این عسل ها به هیچ وجه عطر و طعم عسل واقعی را ندارند.
عسل های مصنوعی تهیه شده از شیره میوه ها، دارای مواد و ترکیباتی مشابه عسل طبیعی هستند که از تغلیظ آب میوه ها به طریق مصنوعی و صنعتی به دست آمده اند.
این نوع عسل، بدون دخالت زنبور، از قند، نیشکر و میوه های شیرین مانند خربزه، هندوانه، کدو تنبل و خرما تولید می شوند. این روش در ایران متداول نبوده، ولی در بعضی از کشورها مرسوم است.

استانداردهای عسل:
استانداردهای عسل از کشوری به کشور دیگر متفاوت است که آنها را می توان در استخراج، عسل شکرک زده، عسل شان، شان با قاب کم عمق، بریده شده و یا کل شان عسل در نظر گرفت. سایر مواردی که در تهیه و تولید عسل اهمیت دارند، میزان قند، میزان رطوبت، طعم ، رنگ و عطر عسل می باشد.
گاهی اوقات در توزیع و فروش عسل مواردی چون: یکنواختی رنگ، پاکیزگی برش، ظاهر شان و نحوه چینش و یکنواختی وزن نیز ذکر شده است.
راه های تشخیص عسل طبیعی:
۱- فروشگاه های معتبر
آسان ترین روش تشخیص عسل طبیعی، خرید از فروشگاه ها و اشخاص معتبر می باشد که شما از سابقه فعالیت آنها در زنبورداری و یا تهیه و فروش عسل مطلع هستید.
۲- میزان رطوبت
برخی افراد، میزان رطوبت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب داخل شیشه، و برخی به وسیله میزان کش آمدن عسل اندازه گیری می کنند، ولی باید توجه داشت که این روش ها دقیق و مطمئن نیستند.
۳- میزان تخمیر شدن
تمام عسل ها حاوی مخمرهای خوراکی بی ضرر برای انسان می باشند.
باید توجه کرد که عسل در زمستان به دلیل سرمای زیر ۱۱ درجه تخمیر نمی شود. البته نگهداری عسل در دمای ۳۸ درجه سانتی گراد نیز می تواند از تخمیر آن جلوگیری کند، ولی در دراز مدت به کیفیت عسل صدمه می زند، زیرا حرارت بالا کیفیت عسل را از بین می برد.
عسل با رطوبت بیش از ۱۷ درصد بیشتر در معرض تخمیر می باشد. بعد از شکرک زدن، درصد تخمیر عسل افزایش می یابد.
تخمیر شدن مختص عسل های بسته بندی شده و صاف شده نیست، بلکه اگر شرایط مناسب باشد، عسل “شان” نیز تخمیر می شود.
۴- مزه کردن
عسل طبیعی، علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای است که فقط در عسل وجود دارد و عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه می باشند. لذا افراد می توانند با مصرف زیاد و توجه دقیق به درجه خلوص عسل، حتی نوع عسل را از نظر گیاه مورد مصرف زنبور تعیین کنند، زیرا هر گیاه مزه خاصی به عسل می دهد.
باید توجه داشت که عسل مصنوعی بیشتر مزه شیرینی شکر می دهد تا مزه خالص عسل.
۵- عطر و بوی طبیعی
اگر درپوش عسل مدتی بسته باشد، هنگام باز کردن درپوش حتماً بو و رایحه قوی و مطبوع عسل طبیعی را می توانید استشمام کنید.
۶- سرعت حل شدن در آب
اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص کمتر و رطوبت بالاتری برخوردار است.
با این وجود، هر یک از روش های فوق به تنهایی نمی تواند خالص بودن عسل را ثابت کند.
در این روش به وسیله تغذیه مصنوعی زنبوران با شربت قند و آبمیوه ها یا استفاده از عسلک، عسل مصنوعی یا تقلبی تهیه می کنند. در این روش مستقیماً عسل طبیعی با مواد گلوکزی (شربت قند) و شیره میوه ها مخلوط شده و عسل تقلبی تولید می گردد.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:ژله رویال, توسط رضا |

طريقه مصرف ژله رویال

1) روش اول:  مصرف ژله رويال بصورت خالص، که بهترين روش مصرف آن به اين شکل از طريق زير زبان قرار دادن مقدار کمي حدودا 0.6 گرم است.  يعني مقدار معيني ژله رويال را در زير زبان مي گذارند و يا به صورت قطره قطره امولسيوني از آن روي زبان مي ريزند که امکان جذب سريع از طريق خون فراهم مي شود. در اين شکل مصرف بايد به وزن شخص توجه کرد. يک ميلي گرم ژله رويال براي واحد وزن (کيلوگرم) در روز توصيه مي شود، که در سورت بسته بندي به شکل کپسول نيز مي توان آن را در روزهاي مشخص و در نوع کپسولهاي خاص مصرف کرد.

بسته بندي هاي ژله به شکل بسته هاي 5 و يا 10 گرمي است؛  که براي افراد عادي (باوزن حدود 60 کيلوگرم) بايد يک بسته 10 گرمي در 20 روز مصرف گردد. يعني هر روز مقدار کمي (به اندازه 0.5 گرم - اندازه يک نخود) را در زير قرار داده شود تا از طريق خون جذب شود. بدين ترتيب حداکثر تاثير را خواهد داست. با وارد شدن ژله رويال به دستگاه گوارش و جذب از طريق روده ها تاثير آن کمتر خواهد شد.

2) روش دوم: مخلوط با عسل، در اين روش 3 گرم ژله در 125 گرم عسل مخلوط مي شود. اين عسل حدودا 18 ماه قابل نگهداري است، که هر روز صبح ناشتا يک قاشق مرباخوري از اين مخلوط را زير زبان قرار داده تا با بزاق مخلوط گردد. مصرف هر 125 گرم عسل و ژله بايد حدودا 10 روز طول بکشد.

* ژله رويال در بازارهاي جهاني به شکل مخلوط با آب، عسل، گرده و ساير مکمل هاي غذايي عرضه مي شود. ژله رويال به شکل کپسول و يا آمپولهاي خوراکي در بازارهاي اروپايي و آمريکا متداول است، ولي در ايران فقط به شکل مخلوط با عسل و يا خالص عرضه مي شود.

ژله رويال در کرمهاي صورت و ماسک هاي پوستي به عنوان ماده محرک و ضد چروک و پيري بسيار بکار مي رود و توصيه مي شود که دو دوره درماني درسال، يکي در پاييز و ديگري در بهار هر يک به مدت 20 روز باشد. براي هر دوره يا به صورت خالص در بسته هاي 10 گرمي و يا مخلوط با عسل که در ظرفهاي 125 گرمي عسل مخلوط با ژله بايد در اين مدت مصرف شود. در مورد مخلوط با عسل بسته به نياز بدن مي توان مقدار ژله آن را تا 9 گرم افزايش داد.

متاسفانه مجامع و ارگانهاي دارويي کشورمان شناختي از اين ماده ندارند و گرايش و حرکت عملي نيز در جهت شناخت و استفاده دارويي از اين ماده تا کنون انجام نشده است؛ و به علت عدم هماهنگي بين زنبورداران و مراکز بهداشتي، توليد در سطح بسيار پاييني است و ميزان تقاضا نيز به تبعيت از آن بسيار محدود شده است.

موارد استفاده از ژله رویال
یائسگی، ناتوانی جنسی، نازائی، خستگی مفرط، لک و چروک پوست، دیابت، تحریک سیستم دفاعی بدن، تعادل هورمونی، مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی، عدم فعالیت غدد درون ریز، انسداد شریان ها، کلسترول بالا، فشار خون، آسم، کنترل وزن، استخوان های ضعیف یا شکستگی، کمبود رشد، عفونت مثانه، تورم، کم خونی، مشکلات کبدی، سرطان، انواع آرتریت، کم حافظگی، سوتغذیه، خستگی روحی، خستگی یا ضعف چشم ها، تقویت و نیروزائی زخم های داخلی و خارجی

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:ژله رویال, توسط رضا |

ژله رويال چيست و خواص آن كدامند؟

 

 

 

پژوهندگان زنبورعسل از ديرگاه ازخود مي پرسيدندكه چرا ملكه كه از تخمي همانند ديگر زنبوران كندو بيرون مي آيد دوبار بزرگتر و سنگين تر از خواهران كارگرخود است.

 

چرامي توانند تعداد قابل ملاحظه اي تخم بگذارد(تا2000و بيشتر درروز)؛وبالاخره چرا مي تواند نزديك به شش سال عمركند، درصورتي كه دختران كارگرش بيش از30 تا 35 روز زندگي نمي كنند.

 

ملكه تخم ويژه توليد مثل را درحجره مومي و درازي به نام حجره شاهي مي گذارد،وكرمينه اي كه از آن بيرون مي آيد با خوراك ويژه اي با نام شير زنبور شاهنگبين تغذيه مي شود.

 

دكتركارل درير؛مديرانجمن پرورش زنبورعسل درآلمان  فدرال ،خاطرنشان مي سازدكه شاهنگبين ازخوردن گرده به دست آيد.

 

ژله رويال كه به آن درفارسي شاهنگبين مي گويند ماده اي است كه  به وسيله يك جفت غده مغزي زنبوران كارگرپرستارمعمولادرسنين 2 تا 12روزگي ترشح شده ومورد استفاده ملكه درتمام طول عمر و نوزادان زنبوردرمراحل اوليه رشد قرارمي گيرد.

 

متخصصين علم زنبورشناسي مي گويند:علت اينكه ملكه زنبورعسل در24ساعت مي تواند حدود 2000 تخم بگذارد و مدت 3 تا 5 سال زندگي (درحالي كه عمرساير زنبوران 45 تا60 روز است) اين است كه ملكه غذاي مخصوصي تغذيه مي كندكه ساير زنبوران  به جز سه روزاول مرحله رشد به آن دسترسي ندارند اين غذاي مخصوص ژله رويال نام دارد و اهميت آن در زندگي زنبورعسل همانند نقش شيرمادردر زندگي نوزادان است.

 

علت اختلاف بين خوراك ملكه بازنبورهاي كارگر وخواص ژله رويال موضوع اساسي مطالعات دوبل و فرپژوهشگرآلماني قرارگرفت .

 

وي در دنباله تفحصات ايلووكلروپلانناوكنتاروسكي في رن محققين آمريكايي وعده اي ديگر13سال باپشتكارتمام به جستجو پرداخت و به اين نتيجه رسيدكه سرّ زيبايي و نيرومندي ملكه و عمر دراز ملكه و اختلاف طول عمر آن با ساير زنبوران در اين ماده حيات بخش(شاهنگبين) نهفته است.

 

حال درمي يابيم چرا دو زنبوركه يكي از انگبين(عسل) وديگري از شاه انگبين(ژله رويال) تغذيه مي شوند تفاوت طول عمردارند. ژله رويال از نظركيفي اساسا از دوماده دزوكسي ريبونوكلئيك اسيد (DNA) و ويتامين B5(اسيدپانتوتنيك) تشكيل شده است.

 

 

 

به همين دليل ژله رويال ازنظراسيدپانتوتنيك بسيارغني است.

 

كلمه پانتوتنين در زبان يوناني به معني حضور درهمه جا مي باشد چرا كه اين اسيد را در تمام سلول هاي بدن مي توان يافت ودرمتابوليسم سلولي نقش اساسي دارد.اين ماده با عناصرمختلفي تركيب شده و ماده فعال كننده كوآنزيم A را تشكيل مي دهد.اين ماده يكي از اصلي ترين عوامل واكنش هاي بيولوژيكي و شيميايي درون سلولي است وهمچنين داراي نقش اساسي درمتابوليسم چربي ها،گلوسيدها،و اسيدهاي آمينه است. بنابراين اسيدپانتوتنيك درسلولها نقش فرماندهي را برعهده دارد و چون ژله رويال غني ازاين ماده است بنابراين يك ماده استثنايي براي بدن محسوب مي شود.بعضي از زنبورداران ژله رويال را يكي ديگر از توليدات قابل فروش زنبورعسل تلقي مي كنند.

 

درسال1964انيووانيو(Inue and Inue) درمقاله اي كه در اين باره نوشته اند،بازار مصارف فروش اين ماده را مورد بررسي قرار دادند. درحدود سال1962ميلادي ظاهراً زنبوداران نسبت به توليد و بازارفروش اين ماده خيلي اميدوار بودند. بزرگترين مانع رواج ژله رويال ،اين بودكه هيچكس اعداد و ارقامي كه ثابت كند اين ماده اثرمعالج دارد عرضه نكرده است .در ايتاليا ژله رويال به شكل هاي مختلف مخلوط با آب و الكل ، ماده ليوفيليزه ،مخلوط يك درصد با عسل و به صورت آمپول عرضه مي شود.

 

خواص فيزيكي ژله رويال

 

ژله رويال ماده اي است ژلاتيني سفيدرنگ مايل به زردروشن ،كلوئيدي و چسبناك .

 

درآب حل شده وكمي كف توليد مي كند آن داراي خاصيت اسيدي است.

 

PH آن سه و نيم الي چهارونيم و وزن مخصوص آن حدود1/1 است.

 

خواص شيمياي ژله رويال

 

 تجزيه شيميايي ژله رويال نشان مي دهدكه اين ماده داراي آب ،پروتئين،چربي و مواد احياكننده،خاكستر و مقداري موادمشخص نشده مي باشد.

 

اين ماده داراي انواع ويتامين هاي گروه B، قندها،استرولها ،تعدادي از اسيدهاي چرب و آنتي بيوتيك است. شاهنگبين سرشار از هورمونهاي آميزشي  و ويتامين E است كه فعاليتهاي آميزشي را تحريك مي كند.

 

طول عمرحشرات،موشها، خوكچه هاي هندي و ديگرجانوران آزمايشگاهي كه به جيره آنها مقدار زيادي شاهنگبين افزوده شده است (مورو،اوسمان،جانسون وديگران) به اندازه يك سوم زيادشده است ؛ تخم گذاري مرغان افزايش يافته است ومرغان پيرتخم گذاري را ازسرگرفته اند. آزمايشهاي باكتري شناسي نشان داده اندكه شاهنگبين نه تنهاكاملا بدون ميكروب است ،بلكه  داراي خواص باكتري كش نيزهست. 

 

از آنجا كه شاهنگبين يك ماده غذايي است ،اين منطقي به نظرمي رسدكه حاوي مواد آنتي بيوتيك نيز باشد.

 

خواص درماني ژله

 

1- ميكروب كش و ضدعفوني كننده

 

2- تقويت كننده قواي جنسي(درمان سردمزاجي)

 

3- موثر در افزايش طول عمر

 

4- موثر در درمان بيماري هاي قلبي و عصبي

 

5- تركيب آن با گرده و عسل جلوگيري كننده پيري زودرس است.

 

6-محرك عمومي، تنظيم كننده متابوليسم، تقويت كننده

 

7- ضد كم خوني، تنظيم كننده فشارخون، نيرو بخش و طراوت بخش.

 

8- پيشگيري از پيرشدن بافت هاي بدن، خستگي هاي شديد و يائسگي.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 تير 1391برچسب:شکرک,عسل مصنوعی, توسط رضا |

علت شکرک نزدن عسل های موجود در بازار چیست : برای جلوگیریازتبلور عسلمعمولا کارخانه های بسته کنندهعملیاتی روی آن انجام می دهند که عبارتند از : حرارت دادن ، افزودن کمیجوهر لیمودر هر تن و ... در همه این مواردبه خاطر وارد شدن ناخالصی در مجموعه قندهای موجود ، پدیدهکریستالیزاسیونیا  شکرک زدن عقب می افتد . در مورد کارگاههای نا شناخته که در آن حرارت دادن عسل یا به صورت مستقیم یا بدونکنترل صورت می گیرد نه تنها مواد موجود در عسل دچار صدمه می شوند بلکه بعد از دمایمشخصی ماده ای به نامهیدروکسی متیل فورفورال ( HMF ) پدید می آیدکه اگر نسبت آن در عسل زیاد شود مصرف آن خطرناک است .

میزان هیدروکسی متیلفورفورال HMF که در اثر حرارت دادن در عسل تولید می شود براحتی قابل اندازه گیریاست . با اندازه گیری HMF می توان عسل مصنوعی را نیز از عسل طبیعی تشخیص داد . دراین نوع عسل ساکارز را بوسیله اسید تبدیل به گلوکز و فروکتوز می کنند و در هنگاماین واکنش مقدار نسبتا زیادی HMF تولید می شود . در کشورهای مختلف جهان برای اینکهعسل دارای شرایط استاندارد باشد هیدروکسی متیل فورفورال آن نباید از مقدار معینیتجاوز کند

 

راههای جلوگیری از شکرک زدن 

 

برای جلوگیری از شکرک زدن عسل مطالعات زیادی انجام شده و معمول ترین و عملی ترین راه جلوگیری از آن به تأخیر انداختن آن در کارخانه پاستوریزه کردن و بسته بندی عسل می باشد که عسل را حرارت داده و ذرات متبلور آن را ذوب می نمایند. برای این کار عسل را تا 77 درجه سانتی گراد حرارت داده و به وسیله ی صافی های مخصوص ناخالصی های آن مثل دانه گرده که ممکن است مرکز شروع تبلور باشد، را خارج می نمایند. بعد عسل را در این حرارت به مدت 5 دقیقه نگه داشته و سپس یک دفعه آن را خنک و درجه حرارت آن را به 57 درجه سانتی گراد می رسانند که قابل بسته بندی است و از شکرک زدن عسل برای چندین ماه تا چند سال جلوگیری کرده و عمر انبارداری آن را افزایش می دهد.

اوستین Austin در سال 1953 ثابت کرد که اگر عسل مایع برای مدت 5 هفته در صفر درجه سانتی گراد نگهداری و سپس در درجه حرارت انبار، فروشگاه و یا منزل قرار گیرد تمایل آن به شکرک زدن کم شده و گاهی تا بیش از دو سال به حالت مایع باقی می ماند. او توصیه کرده است که عسل را پس از استخراج برای مدت 5 دقیقه در حرارت 77 درجه سانتی گراد نگهداشته و سپس صاف کرده و به سرعت به درجه حرارت اتاق رسانده و بسته بندی کنند. سپس آن را برای مدت 5 هفته در صفر درجه سانتی گراد نگهداری کرده و پس از آن به بازار فروش یا مصرف کننده عرضه نمود.

عسل طبیعی کوهستان و شکرک زدن عسل Grandulated honey 

 

 

 

شکرک یا متبلور شدن رسکردن، ته نشین شدن، دانه شدن، کریستالیزه شدن

آ نچه که در اصطلاح (شکرک زدن) می گویندو به خاطر وجود کلمه شکر در ذهن تقلبی بودن عسل را تداعی میکند، چیزی جز پدیدهتبلور یا بلور شدن یاکریستالیزاسیوننیست

عسل به علت درصد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک ماده جامدی است که تحت شرایط بسیار شکنندهای به صورت مایع قرار دارد. این ماده اشباع شده قندی (منظور از قند انواع قندهاییاست که در علم شیمی با پسوند اوز مشخص می شود مانند گلوکز، فروکتوز و مالتوز ) بایددر واقع جامد باشد، ولی به طور اتفاقی مایع است. به همین دلیل به محض اینکه شرایطمطلوب مهیا شود این تغییر فیزیکی یعنی شکرک زدن، پدیدار می گردد.
شکرک زدن عسلبستگی به ترکیبات آن، شرایط انبارداری، بسته بندی نمودن و یا ذخیره شدن آن دارد وهمیشه علامت نامرغوب بودن آن نیست. بعضی از عسل ها هرگز کریستالیزه نمی شوند و برخیدیگر چند روز پس از استخراج شکرک می زنند، بعضی از عسل ها در شان (قاب) همکریستالیزه می شوند.

 

 اکثر عسل های طبیعی پس از مدتی که در انبار، فروشگاه و منازل نگهداریشدند خودبخود شکرک زده و از حالت مایع خارج می گردند و به اصطلاح رس می کنند.

 از نقطهنظر اکثر مصرف کنندگان که آگاهی کافی از خصوصیات عسل ندارند این امر مبین ناخالصی وغیرطبیعی بودن آن است. متاسفانه این موضوع به حدی تأثیر سوء در ذهن مصرف کنندگانایجاد کرده است از یک طرف مشکل بزرگی را برای تولید کننده (زنبوردار) در جریان عرضهبه بازار و از طرف دیگر برای مصرف کنندگان از نظر طبیعی بودن عسل مایع به وجودآورده است.   

 باید توجه داشت که شکرک زدن و خاصیت تبلور عسل، دلیل عدم مرغوبیت آننیست و در بعضی از کشورهای خارجی عسل متبلور را بیشتر دوست دارند.

 






ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 تير 1391برچسب:عسل طبیعی ومصنوعی, توسط رضا |

 

عسل طبیعی و مصنوعی 

 مراحل تهیه عسل طبیعی

fun pic patugh ir عکس نوشته های خنده دار

تقلب در عسل

عسل طبیعی به علت خواص بسیار زیاد و قیمت نسبتا بالائی که دارد همواره مورد توجه سود جویان بوده و با دست زدن به تقلب در آن در آمد زیادی نصیب آنان می شود . گاهی اوقات اجبارا یا عمدتا عسل را از تغذیه مصنوعی زنبوران با محلول آب و شکر و یا شیره انگور و توت تهیه می کنند و آنرا به جای عسل طبیعی می فروشند این عسل دارای هیچ عطر و طعم مطبوعی نبوده و مسلما خواص عسل گلهای مختلف را ندارد و استاندارد عسل آنرا جز عسل های طبیعی نمی داند .
در بعضی از کشورها از جمله ایران گاهی عسل را به روشهای مختلف با شکر و یا گلوکز مایع مخلوط می کنند که این یک نوع تقلب در استحصال عسل محسوب می شود.

عین این کار قبلا در آمریکا نیز انجام می شده است و دولت آمریکا به ناچار در سال 1926 در فصل مقررات راجع به دارو و غذا یک ماده تنبیهی برای آن قرار داد. بر اساس این ماده مخلوط کردن عسل یا هر نوع ماده قندی دیگر برای فروشنده جرم محسوب می شود .

عسل طبیعی

بر طبق تعاریف موجود در کشورهای پیشرفته و کشور ما ایران عسل به شهد گلها اطلاق می شود که زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف ساخته باشد . حال اگر زنبوری به جای شهد گلها از قند سفید یا شکر استفاده نماید فرآورده آن را نمی توان عسل نامید .
زنبوران عسل دارای نیروی ذاتی هستند که گلهای مفید را از غیر مفید تشخیص می دهند.

آنها با علاقه فراوان سراغ تمام گیاهان طبی و گلهای شفا بخش می روند و عصاره ذیقیمت این گلهای قشنگ و مفید را گرفته و به بهترین شکل در اختیار ما قرار می دهند.

این عسل کاملا طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات بخش بوده و می تواند تمام نیاز های غذایی را بر طرف کند ، زیرا که تمام عناصر و املاح و ویتامین هایی را که گل فراهم می کند و زنبور می پروراند و آن را قابل جذب در خون می سازد را دارا می باشد . از طرفی کیفیت عسل طبیعی 10 برابر بیشتر از عسل مصنوعی است که از دادن آب و شکر به زنبوران بدست می آید. عسل مصنوعی صرفا برای تغذیه زنبوران تا حدی مناسب بوده و برای انسان اهمیت چندانی ندارد .

عقاید و باورهای نادرست در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن عسل

در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن عسل و طرز تشخیص آنها از یکدیگر عده ای عقیده دارند عسل وقتی که متبلور ، کدر و ته نشین گردد تقلبی است و عسل سالم و طبیعی همیشه صاف و شفاف باقی می ماند و وقتی که عسل خریداری شده پس از مدتی کدر و ته نشین ( شکری زده ) شد ، ناراحت شده و به فروشنده اعتراض می کنند . این هم از نظریه ها و عقاید غلطی است که در کشور ما رایج است .
مصرف کننده ایرانی به ویژه تهرانی ها عسل خوب ، خالص و طبیعی را عسلی می دانند که رنگش کهربایی تیره یا همانند عقیق باشد ، سفت بوده و اصطلاحا کش بیاید ، اگر 24 ساعت در یخچال گذاشته شود  شکرک نزند ، اگر قاشقی از آن برداشته شود قطراتی که سرازیر می شود به صورت باریکه ای ممتد باشد و قطع نشود . عده ای هم تکنیک های خاصی را برای شناسایی توصیه می کنند که پایه و اساس آن معلوم نیست مانند کبریت گرفتن کنار عسل ، ریختن چند قطره روی روزنامه و ...
هیچ کدام از این عقاید ، نظریات و تصورات ارتباطی با عسل از نظر طبیعی یا مصنوعی بودن و همچنین شکرک زدن آن نداشته و ندارد و از نظر عسل شناسان و علم تغذیه بطور کلی مردود است .
لازم به ذکر است که تشخیص عسل طبیعی و مصنوعی به کمک انگشت ، قاشق و یا مزه و غیرو غیر ممکن نبوده و فقط به عهده آزمایشگاه و دستگاهی به نام رفراکتومترمی باشد .

رنگ عسل

عسل بر حسب اینکه متعلق به کدام منطقه و کدام گل باشد رنگش متفاوت است . دامنه طیف رنگهای عسل از سفید به انواع زرد ( زرد نارنجی ، زرد مایل به سبز طلایی ) کهربایی ، عقیقی مایل به قرمز و حتی قهوه ای متغیر است .
عسل اقاقیا به رنگ سفیدی می زند ، عسل بهار نارنج زرد طلایی است ، عسل جنگلهای مازندران زرد مایل به سبز ، عسل آویشن عقیقی قرمز ، عسل کاج جنگلهای اروپا متمایل به قهوه ای می باشد . همه اینها عسل خوب و طبیعی هستند اما به خاطر گلی که زنبوران از آن تغذیه کرده اند رنگشان متفاوت است پس این باور غلط است که عسل خوب رنگ تیره دارد .
رنگ ، بو و طعم عسل تا حدودی به هم مربوط هستند در حالی که می توان رنگ عسل را به طور علمی و دقیق اندازه گیری کرد بو و طعم آن قضاوتی نظری است ولی به هر حال از نظر مصرف کننده خصوصیات مهمی می باشند . بسیاری از طعم های عسل که در یک منطقه جالب و خوب تلقی می شود در منطقه دیگر ناپسند است.

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 تير 1391برچسب:ژله رویال, توسط رضا |

 

عسل طبیعی کوهستان و ژله رویال (عسل سلطنتی)

  


ژله رویال (عسل سلطنتی)

رسول اکرم(ص)می فرماید: مومن مانند زنبورعسل است؛ اگربا اوکنار بیایی و همکاری کنی او هم سودمند است، اگر از او اندرزی بپرسی او برای توسودبخش است، اگر درکنار او بنیشینی  برای توسودآور است، همه چیز او سودمند است چون همه چیز زنبورعسل (عسل،گرده،ژله رویال و...) سودمند است."

پژوهندگان زنبورعسل از دیرگاه ازخود می پرسیدندکه چرا ملکه که از تخمی همانند دیگر زنبوران کندو بیرون می آید دوبار بزرگتر و سنگین تر از خواهران کارگرخود است.

چرا می توانند تعداد قابل ملاحظه ای تخم بگذارد(تا2000و بیشتر درروز)؛وبالاخره چرا می تواند نزدیک به شش سال عمرکند، درصورتی که دختران کارگرش بیش از30 تا 35 روز زندگی نمی کنند.

ملکه تخم ویژه تولید مثل را درحجره مومی و درازی به نام حجره شاهی می گذارد،وکرمینه ای که از آن بیرون می آید با خوراک ویژه ای با نام شیر زنبور شاهنگبین تغذیه می شود.

دکترکارل دریر؛مدیرانجمن پرورش زنبورعسل درآلمان  فدرال ،خاطرنشان می سازدکه شاهنگبین ازخوردن گرده به دست آید.

ژله رویال که به آن درفارسی شاهنگبین می گویند ماده ای است که  به وسیله یک جفت غده مغزی زنبوران کارگرپرستارمعمولادرسنین 2 تا 12روزگی ترشح شده ومورد استفاده ملکه درتمام طول عمر و نوزادان زنبوردرمراحل اولیه رشد قرارمی گیرد.

متخصصین علم زنبورشناسی می گویند:علت اینکه ملکه زنبورعسل در24ساعت می تواند حدود 2000 تخم بگذارد و مدت 3 تا 5 سال زندگی (درحالی که عمرسایر زنبوران 45 تا60 روز است) این است که ملکه غذای مخصوصی تغذیه می کندکه سایر زنبوران  به جز سه روزاول مرحله رشد به آن دسترسی ندارند این غذای مخصوص ژله رویال نام دارد و اهمیت آن در زندگی زنبورعسل همانند نقش شیرمادردر زندگی نوزادان است.

علت اختلاف بین خوراک ملکه بازنبورهای کارگر وخواص ژله رویال موضوع اساسی مطالعات دوبل و فرپژوهشگرآلمانی قرارگرفت .

وی در دنباله تفحصات ایلووکلروپلانناوکنتاروسکی فی رن محققین آمریکایی وعده ای دیگر13سال باپشتکارتمام به جستجو پرداخت و به این نتیجه رسیدکه سرّ زیبایی و نیرومندی ملکه و عمر دراز ملکه و اختلاف طول عمر آن با سایر زنبوران در این ماده حیات بخش(شاهنگبین) نهفته است.

حال درمی یابیم چرا دو زنبورکه یکی از انگبین(عسل) ودیگری از شاه انگبین(ژله رویال) تغذیه می شوند تفاوت طول عمردارند. ژله رویال از نظرکیفی اساسا از دوماده دزوکسی ریبونوکلئیک اسید (DNA) و ویتامین B5(اسیدپانتوتنیک) تشکیل شده است.

 

به همین دلیل ژله رویال ازنظراسیدپانتوتنیک بسیارغنی است.

کلمه پانتوتنین در زبان یونانی به معنی حضور درهمه جا می باشد چرا که این اسید را در تمام سلول های بدن می توان یافت ودرمتابولیسم سلولی نقش اساسی دارد.این ماده با عناصرمختلفی ترکیب شده و ماده فعال کننده کوآنزیم A را تشکیل می دهد.این ماده یکی از اصلی ترین عوامل واکنش های بیولوژیکی و شیمیایی درون سلولی است وهمچنین دارای نقش اساسی درمتابولیسم چربی ها،گلوسیدها،و اسیدهای آمینه است. بنابراین اسیدپانتوتنیک درسلولها نقش فرماندهی را برعهده دارد و چون ژله رویال غنی ازاین ماده است بنابراین یک ماده استثنایی برای بدن محسوب می شود.بعضی از زنبورداران ژله رویال را یکی دیگر از تولیدات قابل فروش زنبورعسل تلقی می کنند.

درسال1964انیووانیو(Inue and Inue) درمقاله ای که در این باره نوشته اند،بازار مصارف فروش این ماده را مورد بررسی قرار دادند. درحدود سال1962میلادی ظاهراً زنبوداران نسبت به تولید و بازارفروش این ماده خیلی امیدوار بودند. بزرگترین مانع رواج ژله رویال ،این بودکه هیچکس اعداد و ارقامی که ثابت کند این ماده اثرمعالج دارد عرضه نکرده است .در ایتالیا ژله رویال به شکل های مختلف مخلوط با آب و الکل ، ماده لیوفیلیزه ،مخلوط یک درصد با عسل و به صورت آمپول عرضه می شود.

خواص فیزیکی ژله رویال

ژله رویال ماده ای است ژلاتینی سفیدرنگ مایل به زردروشن ،کلوئیدی و چسبناک .

درآب حل شده وکمی کف تولید می کند آن دارای خاصیت اسیدی است.

PH آن سه و نیم الی چهارونیم و وزن مخصوص آن حدود1/1 است.

خواص شیمیای ژله رویال

 تجزیه شیمیایی ژله رویال نشان می دهدکه این ماده دارای آب ،پروتئین،چربی و مواد احیاکننده،خاکستر و مقداری موادمشخص نشده می باشد.

این ماده دارای انواع ویتامین های گروه B، قندها،استرولها ،تعدادی از اسیدهای چرب و آنتی بیوتیک است. شاهنگبین سرشار از هورمونهای آمیزشی  و ویتامین E است که فعالیتهای آمیزشی را تحریک می کند.

طول عمرحشرات،موشها، خوکچه های هندی و دیگرجانوران آزمایشگاهی که به جیره آنها مقدار زیادی شاهنگبین افزوده شده است (مورو،اوسمان،جانسون ودیگران) به اندازه یک سوم زیادشده است ؛ تخم گذاری مرغان افزایش یافته است ومرغان پیرتخم گذاری را ازسرگرفته اند. آزمایشهای باکتری شناسی نشان داده اندکه شاهنگبین نه تنهاکاملا بدون میکروب است ،بلکه  دارای خواص باکتری کش نیزهست

از آنجا که شاهنگبین یک ماده غذایی است ،این منطقی به نظرمی رسدکه حاوی مواد آنتی بیوتیک نیز باشد.

 

خواص درمانی ژله

1- میکروب کش و ضدعفونی کننده

2- تقویت کننده قوای جنسی(درمان سردمزاجی)

3- موثر در افزایش طول عمر

4- موثر در درمان بیماری های قلبی و عصبی

5- ترکیب آن با گرده و عسل جلوگیری کننده پیری زودرس است.

6-محرک عمومی، تنظیم کننده متابولیسم، تقویت کننده

7- ضد کم خونی، تنظیم کننده فشارخون، نیرو بخش و طراوت بخش.

8- پیشگیری از پیرشدن بافت های بدن، خستگی های شدید و یائسگی.

 

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 تير 1391برچسب:عسل و تاریخ, توسط رضا |

عسل طبیعی کوهستان و تاریخچه عسل

 

 

بدون شک در ابتدا عسل باعث شده است که توجه انسان به سمت زنبور عسل جلب شود . قدیمی ترین اثر تاریخی که به برداشت عسل توسط انسان تعبیر شده است مربوط به هفت هزار سال قبل از میلاد است که در اسپانیا مشاهده گردیده است . این اثر شامل قیافه حک شده یک انسان بر سنگ است که نردبانی را برای رسیدن به محلی کلنی به کاربرده و ظرفی برای قراردادن شان های پر از عسل به کمر دارد . در حالی که زنبورداران عسل کارگر در اطراف سر او به پرواز در آمده اند . یک اثر نقاشی که از روزگاری بعد از مورد بالا حکایت دارد ، از آفریقا بدست آمده و نشان می دهد که فردی همان عمل را انجام می دهد ، با این تفاوت که او برای دور کردن زنبورداران از دود استفاده می کند .
باستان شناسها حکایت می کنند که قبایل بدوی با جمع آوری عسل آشنا بوده اند . عده ای در برداشت عسل از وسایل دود کننده استفاده می کرده اند و عده ای برای داشتن عسل از لانه هایی که در صخره های تیز و مرتفع سنگی و در دره های عمیق قرار گرفته اند جان خود را به خطر انداخته اند . در بعضی از قبایل افرادی به طور منظم تنه تو خالی درختان را بررسی و برای برداشت عسل علامت گذاری می کردند . به نظر می رسد که این نشانه گذاری بیانگر این مطلب بوده است که این درختان مالکیت عام نداشته و همه نمی توانستند از آن استفاده کنند .
عسل در زندگی روحانی ، اجتماعی و اقتصادی مصریان باستان نقش مهمی بازی می کرده است . از حکاکیهای بجا مانده در پرستشگاه ها و دخمه های مردگان چنین بر می آید که عسل در آن روزگار اهمیت ملی زیاد داشته است ، در پاپیروس ها به اهمیت دارویی عسل اشاره شده است و در بیشتر داروها مقداری شیر و عسل به کار می رفته است ، مصریان قدیم از نوعی کوشاب که از جو ، عسل و گندم تهیه می شده است به مقدار زیاد استفاده می کردند ، زیرا الکل در دسترس آنها نبود . کتاب مذهبی یهودیان از سرزمین موعود چنین یاد می کند که در آن نهرهایی از عسل و شیر جاری است . در کتاب انجیل مسیحیان از عسل به عنوان مظهر فراوانی و نعمت یاد شده و در طومار بحرالمیت نیز از عسل نام برده شده ولی از زنبور داری اثری نیست .
در یونان باستان نیز عسل یکی از هدایای گرانبهای طبیعت انگاشته می شد . یونانیان تصور می کردند که خدایان چون خوراک بهشتی می خورند فناناپذیر و ابدی گشته اند . آنها تصور می کردند عسل یکی از اجزای مهم این خوراک بهشتی است .

تاریخچه عسل

عسل در روغن مالی زخم های چرکین یا ریشه دار ودر درمان انها کمک می کند. با مرهم گذاری تاریکی دید را می زداید وبهترین درمان اختلالات دهان است. در زیاد شدن ادرار موثر است .دردهای معده وسرفه را ارامش می بخشد. دردهای دستگاه تنفس و هر درد مفصلی را تسکین میدهد.

 

عسل به علت داشتن قند فراوان سرکه نمی شود. شراب نمی گردد وبه علت طعم شیرین خود خاطر خواه زیادی دارد. نا شازگاری غذا را از بین برده وغذاهای ناگوار را گوارا می سازد. به علت داشتن گلوکز وفروکتوز هضم وسریع الجذب بوده و هر دارویی که همراه ان خورده شود به سرعت اثر نیکنوش خود را خواهد بخشید. زیرا بلافاصله وارد خون شده ودر درمان کم خونی .امراض هاضمه وضعف اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه (خواص درمانی عسل)

ارسطو فیلسوف بزرگ یونانی در کتابش موسوم به(افتاب باستانی پرورش زنبور عسل)عقیده داردعسل دارای خواص ویزه ای است که اثر استثنایی روی تن ادمی دارد وهمچنین دموکریت فیلسوف مشهور یونانی که بیش از صد سال عمر کرد با غذا عسل می خورد. وقتی از او سوال شد چگونه می توان سلامتی را حفظ کرد در پاسخ گفت:عسل بخورید وبدن را با روغن ماساژ دهید.

 

جالینوس حکیم معتقد بود که عسل در درمان بعضی از بیماری ها اعجاز می کند او برای درمان مسمومیت ها امراض معده. سرطان. جوف دهان از عسل استفاده می نمود.

فیثاغورس و پیروان او که گیاهخوار بودند عسل را جز طعام روزانه خود قرار داده بودند. بقراط 107 سال عمر کرد.او 2500سال پیش می زیست و پیوسته عسل میخورد ودر درمان اکثر بیماری ها مخصوصا زخم ها عسل تجویز می نمود.

 

ابو علی سینا دانشمند بزرگ ایرانی وبزرگ ترین شخصیت پزشکی ان زمان در کتاب قانون پزشکی خود دهها نسخه بر پایه موم وعسل به کار برده است وخواص شفا بخش عسل رادر درمان انواع بیماریها یاد اور شده است. او می نویسد عسل در هنگام زیاد شدن بلغم اندرون را تقویت. نیرو را زیاد. اشتها را باز میکند. به عقیده وی عسل غذایی است که بدن را سالم وتقویت می کند.حافظه را نیرو می بخشد وگذشته را در خاطر زنده می کند .اندیشه را پاک وزبان را می گشاید.


تاریخچه(خواص درمانی عسل)


تاریخچه

بقراط حکیم می فرماید:باید کاری کنی که غذای تو تنها داروی تو باشد وداروی تو تنها غذای مخصوص تو گردد.

عسل قبل ازاینکه یک غذای مفید باشد یک اکسیر پر ارزشی است که سالهای سال به عنوان دارو ودرمان مورد استفاده قرار گرفته است وحاوی حدود 80 درصد ماده ی مفید برای انسان است. در دنیا هیچ غذایی به اندازه عسل سرشار از مواد غذایی نبوده وبه اندازه ان نیروی کهربایی وتشعشعات رادیو اکتیو ندارد. تمام مایحتاج بدن را به طور طبیعی داشته وقندش برای هر سنی مناسب می باشد وسرشار از قیمتی ترین مواد حیاتی است که بنا به گفته دانشمندان روسی تاثیر بسزایی در رشد وحیات انسانی داشته ومعتقدند که عسل برای رشد تمام اعضای بدن مفید است.اکثر عناصر جزیی ومواد معدنی وویتامینها را داراست.عناصر جزیی و مواد معدنی و ویتامینهایی که در گل پرورش یافته ودر دامان خورشید تربیت شده اند. مواد زنده ی که عسل همراه خود به بدن انسان می برد سبب شده است که این ماده ی غذایی رجحان زیادی به سایر مواد قندی پیدا نمایید.

 


نوشته شده در تاريخ جمعه 2 تير 1391برچسب:عسل,ژله رویال,اکسیر جوانی, توسط رضا |

 ژله رويال  

ژله رويال ماده اي است که به وسيله يک جفت غده مغزي زنبوران کارگر پرستار در سنين 3 تا 12 روزگي ترشح و مورد استفاده ملکه در تمام طول عمر و نوزادان زنبور کارگر در مراحل اوليه رشد لارو به مدت سه روز قرار مي گيرد. ژله رويال هميشه به طور مستقيم به ملکه يا لارو کارگر داده شده و در کندو ذخيره نمي شود. تنها زمان ممکن براي برداشت ژله رويال زمان پرورش ملکه در مقطع بچه دهي کلني مي باشد. آنچه ملکه را از زنبوران کارگر متمايز مي سازد نحوه تغذيه در طول مراحل ليسه اي ( شفيره اي) است. در واقع تمامي تخم هاي ماده مي توانند به يک زنبور ملکه تبديل شوند اما اين تنها زماني ممکن است که طي تمامي مراحل تکامل، شفيره ها همچون يک زنبور ملکه مورد مراقبت قرار گيرند و از ژله رويال تغذيه شوند. پرورش ملکه که توسط مکانيسم هاي پيچيده اي در درون کندو تنظيم مي شود، يک سري کنش و واکنش هاي هورموني و شيميايي در شفيره  جوان به وجود مي آورد که موجب تبديل شفيره به زنبور ملکه مي شود. يک زنبور ملکه از خيلي جهات با يک زنبور کارگر متفاوت است:

 

1) از جهت ساختاري (زيست شناختي):

زنبور ملکه داري اندام تناسلي است در حالي که زنبورهاي کارگر متناسب با کارشان داري اندام هايي همچون کيسه هاي ويژه جمع آوري گرده، آرواره هاي زيرين قوي تر، غدد غذايي نوزادان و غدد موم سازي هستند.

 

2) از جهت دوره تکامل:

به طور متوسط يک زنبور ملکه مرحله شفيره گي را طي 16 روز طي مي کند، در حاليکه زنبوران کارگر اين مرحله را طي 21 روز طي مي کنند.

 

3) از جهت دوران حيات:

برخلاف زنبور کارگر که تنها 45 تا 60 روز زنده است، زنبور ملکه تا 5 سال عمر مي کند.

 

4) از جهت رفتاري:

ملکه روزانه مي تواند تا بيش از 200 تخم بگذارد، و با متساعد کردن بوي خود در فضاي کندو ضمن عقيم کردن زنبوران کارگر، نظم پيچيده ي را در کندو ايجاد مي کند. زنبور ملکه داري اندامي به مراتب درشت تر و از نظر زيبايي،متناسب تر و شکيل تر است.

 

... و تمامي اين ويژگي ها که زنبور ملکه را از زنبور کارگر متمايز مي سازد به دليل مصرف ژله رويال در دوران شفيره گي است.

 

نوشته شده در تاريخ جمعه 2 تير 1391برچسب:عسل,زیبایی,ماسک صورت, توسط رضا |

عسل و زیبایی


با عسل زيباتر شويد 

 آیا می‌دانستید که عسل یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین مواد برای کمک به زیبایی است؟بر طبق فرهنگ لغت عسل ماده‌ای شیرین و زرد رنگ است که زنبورهای مختلف از شهد گل‌ها تهیه می‌کننداما جدا از اینکه عسل به عنوان یک ماده غذایی به شمار می‌آید، آیا می‌دانستید که عسل یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین مواد برای کمک به زیبایی است؟عسل شامل موم و شکر و مواد معدنی است و یک مرطوب کننده طبیعی به شمار می‌آید و همانند یک ماده ضد سوزش برای پوست‌های حساس عمل می‌کند.عسل می‌تواند در خیلی از محصولات زیبایی یافت شود، شما می‌توانید این محصولات را در مغازه‌های محلی یا مغازه‌هایی که دارای محصولات زیبایی مطلوب هستند بیابید. جالب اینکه خیلی از این محصولات می‌توانند بسیار گران قیمت باشند اما تعدادی از این محصولات هم می‌توانند در منزل ساخته شوند.اگر می‌خواهید به راز و رمز زیباسازی عسل پی ببرید مواردی که درباره عسل می‌گوییم را امتحان کنید. اما قبل از استفاده عسل روی پوستتان مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. 

 ۱) ماسک عسل:عسل خالص را روی صورت‌تان بمالید و اجازه دهید که مدتی روی پوست‌تان باشد تا زمانیکه خشک شود. تقریبا پانزده دقیقه برای خشک شدن عسل برروی پوستتان کافی است. وقتی که خشک شد صورتتان را با آب گرم بشویید. 
 
 ۲) پوستی روشن با حمام عسل:برای رطوبت، نرمی و داشتن پوستی روشن، در حمام بعدی‌تان از یک شیشه عسل استفاده کنید. عسل را به پوستتان بمالید و برای مطمئن شدن از خشک شدن عسل برروی پوست از دست‌تان کمک بگیرید، در این حالت با اینکه عسل پوست شما را چسبناک کرده است اما به نرمی و راحتی دست شما روی پوست‌تان حرکت می‌کند. سپس بدنتان را با آب بشویید. نتیجه این کار گردش خون عالی، زیبایی و روشنی پوست خواهد بود. 
 
 ۳) وان عسل:برای خوش بویی و نرمی پوست‌تان، یک چهارم تا یک دوم فنجان عسل به آب وان اضافه کنید. 
  
 ۴) ماساژعسل:یک قاشق چای خوری عسل به همراه کمی پودر بادام را در کف دستان مخلوط کنید و به آرامی روی صورت‌تان بمالید. سپس این معجون عسل و بادام را با آب گرم بشویید. 
 
 ۵) تمیز‌کننده روزانه صورت:مخلوطی از یک قاشق چای خوری عسل با پودر شیر تهیه کنید، از این محلول به عنوان تمیزکننده مواد آرایش و زدودن کثیفی پوست صورت می‌توانید استفاده کنید و بعد با آب گرم صورت‌تان را بشویید. 
 
 ۶) موهای درخشان:برای براق کردن موهایتان می‌توانید مخلوطی از یک قاشق چای خوری عسل به همراه آبلیموی تازه فشرده شده و یک لیتر آب گرم تهیه کنید. طبق معمول با شامپوی همیشگی موهایتان را بشوید و بعد از مخلوط عسل برروی موهایتان بریزید. اجازه دهید موهایتان به صورت نرمال خشک شود، نیازی به شستن مخلوط عسل از روی موهایتان نیست. 
  
 ۷) نرم‌کننده مو:برای داشتن موها و پوست سری سالم می‌توانید از مخلوط یک دوم فنجان عسل و دو قاشق سوپخوری روغن زیتون استفاده کنید. موهایتان را با مخلوط عسل آغشته کنید، سپس پوششی روی سرتان بگذارید و اجازه دهید برای سی دقیقه روی سرتان بماند. بعد از سی دقیقه شامپو بزنید و طبق معمول موهایتان را بشویید. 
 
 ۸) جوهرپوست:برای سفتی، نرمی و مرطوب بودن پوست‌تان می‌توانید مخلوطی از هسته پوست گرفته شده یک سیب و یک قاشق سوپخوری عسل که در ماشین مخلوط کن تهیه کرده‌اید استفاده کنید.آنقدر مخلوط عسل را هم بزنید تا نرم شود و به آرامی روی پوست صورت بمالید و اجازه دهید برای پانزده دقیقه باقی بماند. بعد پانزده دقیقه مخلوط عسل روی صورتتان را با آب گرم بشویید. 
 
 9)ماسك عسل و پياز يك ماسك فوري براي پوست صورت مواد لازم: 40گرم عسل طبيعي 10گرم آب پياز سفيد طرز تهيه: ابتدا عسل را بر روي حرارت بگذاريد و در دماي پايين حدود 10دقيقه آن را داغ نماييد. سپس آب پياز را به آن اضافه نماييد وحدود 5دقيقه آنها رابا هم هم بزنيد.سپس حرارت را بسته وصبر کنيد تا مواد حاضر سرد شوند .طرز استفاده : به اندازه يک لايه نازک از ماسک را به پوست صورت خود بزنيد ونيم ساعت صبر کنيد تا ماسک خشک شود .سپس با آب گرم صورتتان را بشوييد و از اثر آن لذ ت ببرید 

  

با نکات زیبایی گفته شده در بالا می‌توانید محصولات زیبایی سودمندی را در منزل تهیه کنید. عسل یک محصول فوق‌العاده در زیبایی است چراکه شامل آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، و موادمعدنی زیادی است. برای تهیه محصولات زیبایی ابتدا مطمئن شوید عسل خریداری شده‌تان صددرصد خالص باشد. گفتنی است اطلاعات این بخش مرتب به روز خواهد شد و ماسکهای جدید پوست به مرور اضافه خواهند شد.در صورتی که سوالی داشتید می توانید در قسمت تماس با ما طرح کنید تا به شما پاسخ دهیم

 

نوشته شده در تاريخ جمعه 2 تير 1391برچسب:, توسط رضا |

انواع عسل و خواص آنها


Image

عسل گون:
مقوی مغز و اعصاب و انرژی زا و تقويت حافظه، براي كم خوني مفيد است، خواب آور، تقويت معده، ملين، مفيدبرای زخم های چشم و درد های چشم، ورم ملتحمه چشم، برای خشونت سينه و حلق و حنجره، مفيد برای گرفتگی صدا، تقويت روده، درد کليه، مثانه، مجاری ادراری.

 

عسل سیاه دانه:
مفید برای بیماریهای تنفسی، شکم درد، یبوست، مفید برای دردهای رحمی، درخشان کردن رنگ رو، قاعده‌آور، مفید برای ضعف عمومی بدن، ازدیاد شیر، رفع سردرد، مقوی مغز و اعصاب.

 

عسل کنار
مقوی و انرژی زا بوده و فعال کننده حافظه و رشد کودکان مسهل صفرا، حرارت بدن را فرو می نشاند، موثر و باز کننده گرفتگی هاست، کرم معده و روده را از بين می برد، مفيد برای گرم مزاجان، برای ناراحتی ها و زخم روده و تب مفيد است، برای آبله و سرخجه و عطش مفيد است. برای سستی اعضا مفيد است، تقويت مو، جلو گيری از ريزش مو مفيد است، تقويت اعصاب و تحليل ورم های گرم.

 

عسل گشنيز
معطر، مقوی، اشتها آور، مقوی معده، رفع سوء هاضمه، باد شکن، نرم کننده سينه، مفيد برای تب، مفيد برای بيماری های عفونی مانند: سرخک و آبله، مفيد برای سرفه و سرما خوردگی، مسکن و آرام بخش، دفع سموم بدن، خواب آور، مفيد برای زکام و اسپاسم ماهيچه ای، شير افزا، مفيد برای تب های رماتيسمی، خواب آور، مفيد برای آفت دهان، تقويت لثه، تنگی نفس، مسکن صفرا، ضد سرطان، مفرح، مقوی قلب و مغز، اسپرم، ناراحتی روده و حافطه

 

 عسل اقاقيا
مقوی و انرژی زا و تقويت حافظه، نشاط آور و بسيار معطر می باشد. مفيد برای ناراحتی های صفرا، ملين وخواب آور است، مفيد برای کم خونی است، مفيد برای عفونت های خانم ها، هم چنين مفيد برای ناراحتی های چشمی، مفيد برای رشد کودکان و آرام بخش برای بزرگ سالان است. اگر با سيب مصرف شود بهترين آنتی بيوتيک است و مفيد برای سرما خوردگی.

 

عسل چند گیاه(قنقال، مریم، گلی و..)
ضد سرفه، نرم‌کننده سینه، ضد ترشی معده، ورم روده، تب بر، ضد اسهال، ضد عفونی کننده دستگاه گوارشی، مقوی اعصاب.

 

عسل يونجه
مقوی مغز و اعصاب بوده و حافظه را افزايش می دهد، شامل بيشترين ويتامين های (A) و (K) را دارد و برای افرادی که خون ماغ می شوند بسيار نافع است. اين عسل بسيار خوش عطر و طعم ميباشد. ملين و خون ساز است، بند آورنده خون روی است. تحليل برنده ورم های بدن می باشد.مفيد برای اختلالات عادت ماهيانه خانم می باشد.برای افرادی که دچار لرزش های اندام شده اند مفيد است. نشاط آور بوده و به انسان آرامش می دهد.

 

عسل مرکبات
تقويت حافظه و انرژی زا، مقوی معده، باد شکن، مفيد برای کمبود ويتامين (سی) ضد تهوع و سم، نرم کننده سينه، برای سرما خوردگی، کاهش ورم های بدن، ضد عفونی کننده، تصفيه خون، اشتها آور، ناراحتی های صفرا، مسکن، مفيد برای سکسکه، کرم های روده، مفيد برای سرطان های معده.ازدياد متابوليسم پايه، پيشگيری از انواع سرطان ها، کاهش کلسترول، ضد باکتری و قارچ

 

عسل آويشن
مقوی مغز و اعصاب و انرژی زا و تقويت حافظه، مفيد برای عادت های ماهيانه دردناک، برای دردهای شکمی و روده مفيد است، برای سرفه و گلو درد و برای ديابت بی مزه مفيد است، برای عفونت های عمومی بدن نافع است. برای پانسمان زخم های بستر نافع است.

 

عسل جعفری
مقوی، انرژی زا و خواب آور، تقويت مغز و حافظه اخلاط لزج را قطع می کند، کاهش نفخ، مفيد برای گرفتگی عروق، قاعده آور، اشتها آور، برای ناراحتی های کبدی و طحال، برای ديابت بی مزه مفيد است. برای ناراحتی های روده مفيد است.

 

عسل آفتاب گردان
مقوي، انرژی زا و تقويت حافظه، مدر و نرم کننده سينه، برای ناراحتي های برونش ها، ناراحتی های حنجره، صاف کردن صدا، ناراحتی های ريوی، برای تسکين سرفه و سرما خوردگی مفيد است. براي خنثي كردن سم مفيد است.

 

عسل بابونه 

براي التهاب مغز، احتقان ريوی، انواع ورمها، کاهش تب، ميگرن، سردرد، آرتروز، کاهش حساسيت، ضد درد، کاهش پزوريازيس، اسپوندليت آنکلوزان، دردهای دوران پريود، ناراحتيهای زنانه و يائسگی، آلرژی ها، فشار خون، دردهای استخوانی، آرام بخش، بر طرف کننده سرگيجه، سوء هاضمه، ضد اسپاسم، ناراحتی های کبد، ناراحتی های روده، درد و ورم مثانه، ورم طحال، معده درد، بی خوابی، ناراحتی های ريه، دفع کرم کدو در کودکان، سرما خوردگی، رماتيسم، غلظت خون، نفخ معده، ضد عفونی دهان و دندان، شستشو و پانسمان زخم ها، تقويت سيستم ايمنی بدن، تقويت مغز و حافظه، ترشح شير در خانم های شيرده، ورم پرستات، زخم های دهان و کوليت مفيد است.

 

 

 

 

 

 

نوشته شده در تاريخ جمعه 2 تير 1391برچسب:عسل,شفا,درمان,گیاهان دارویی, توسط رضا |

راههاي درمان بيماريهاي مختلف با عسل و برخي گياهان دارويي


دانشمندان آمریکایی به تازگی دست به آزمایشهای جالبی زده اند . آنها در یک نوبت به افراد مسن از نوشابه هایی که با گلوکز شیرین شده بود و در نوبت دیگر از نوشابه هایی که با ساخارین شیرین شده بودند. استفاده کردند. این محققان برای ازمایشهای حافظه این افراد یک سری تست های روانی درباره حافظه . به انها محول کردند و به وسیله این تست ها پارامتر های حافظه انها را اندازه گیری کردند. نتیجه این ازمایشها معلوم کرد هنگامی که افراد به جای نوشابه های ساخارینی از نوشابه های حاوی گلوکز استفاده میکنند . در انجام تست های حافظه موفق تر هستند .بخصوص در زمینه به خاطر سپردن لغات موفقیت آنها چشمگیر است.

از طرفی ویتامین d موجود در عسل اعمال بین کلسیم و فسفر را تنظیم میکند و در نتیجه اعصاب کار خود را خوب انجام میدهد. اعصابی که با یونهای کلسیم و فسفر همبستگی دارند. امروزه معلوم شده است تمام نقاط انها نگهدارنده حافظه میباشند. از نظر علمی صمغ موجود در عسل نمیگذارد جدار عروق سفت شود و حالت الاستیسیته خود را از دست بدهدو جدار عروق را نرم نگه میدارد و در نتیجه مواد غذایی بهتر به مغز و اعصاب میرسد و مطالب بهتر در حافظه می ماند و کمتر به دست فراموشی سپرده میشود. ازسوی دیگر عسل دارای مقدار فراوانی گلوکز است.دانشمند عسل شناس هوماد در صد مواد شیره عسلی اسپرس را با عسل فراهم شده از اسپرس چنین مقایسه کرده است.

 

بيماريهاي زنان و زايمان

درمان زخم های رحم و قطع خونریزی

عسل را با انجیر شیاف درست کنید با ارچه شمی جهت زخم های رحم و قطع خونریزی نافع است.

 

مشکوک به باردار بودن
هر گاه زنی هنگام عقب افتادن عادت ماهانه مشکوک است که باردار است یا خیر؟ چنانچه مقداری عسل طبیعی را در آب حل کرده و ناشتا میل نمایند اگر باعث مغص گردد آن بیانگر باردار بودن میباشد در غیر اینصورت او حامله نمی باشد.( مغض یعنی درد شکم و روده ها بدون اینکه یبوست باشد و موادی در امعاء حبس شده باشد.)

 

تسکین درد رحم و زایمان
خوردن پودر سیاهدانه مخلوط یا عسل تسکین دهنده درد رحم و زایمان است .

طریقه مصرف: یک قاشق چای خوری پودر سیاهدانه را در یک استکان عسل مخلوط نموده و روزی سه قاشق چای خوری میل نمایید.

 

درمان باز شدن عادت ماهانه
در مورد بسته شدن و بند آمدن قاعدگی ( درصورتی که مربوط به حاملگی نباشد ) عسل را با پودر بادام تلخ شیاف درست کرده و مورد استفاده قرار دهید عادت ماهانه ظاهر میشود . خوردن تباشیر با عسل باعث باز شدن حیض میگردد.

 


دفع جنین مرده ازشکم
الف: ۱۰ الی ۱۵ گرم عصاره پیاز نرگس همراه با یک لیوان شربت عسل اگر به زن باردار خورانده شود بچه مرده را از رحم خارج میسازد.

ب: در زمان قدیم نیم مثقال کندر سفید را میکوبیدند و با عسل مخلوط میکردند و ناشتا به زائو می خوراندند جنین مرده خارج میشد. امروز با پیشرفت علم طب این کار بوسیله عمل جراحی امکان پذیر شده است .

توجه: روشهای درمان فقط به عهده پزشک معالج میباشد و به هیچ وجه توصیه نمیشود.

 

آسان نمودن زایمان
رویز معتقد است به زنان بار داری که کار میکنند باید برای اسان نمودن زایمان نعناع دم کرده همراه با عسل داده شود .

طریقه مصرف: دو قاشق غذاخوری نعناع خشک را در یک لیتر آب دم کرده و روزی سه استکان میل نمایید.

 

 

گیاهان موثر بر بیماریهای گوش

درمان دمل داخل گوش
برگ درخت گل سرخ را جوشانده و با عسل خالص مخلوط کرده و روزی چند بار هر بار دو قطره در گوش بچکانید.

 

درمان بند آمدن چرک گوش
برگ درخت زیتون را سایییده با عسل مخلوط کرده در گوش بگذارید چرک بند میاید.

 

درمان درد گوش
روش های درمان
الف: آب انار را جوشانده با عسل مخلوط نموده در اطراف گوش بمالید.
ب: نعناع تازه را کوبیده و آب آن را بگیرید و با عسل مخلوط نموده روزی 3 بار هر بار 2 قطره در گوش بچکانید.
ج: رب انار را با عسل مخلوط نموده ودر گوش بچکانید جهت تسکین درد گوش موثر می باشد

 

گیاهان موثر بر بیماریهای حلق


رسول اکرم (ص)می فرماید:" عسل شفای هر دردی است. خوردن عسل ناشتا بلغم را دفع . سودا را برطرف و ذهن را صاف میکند."

عسل بهترین درمان انواع گلو درد است و برای معالجه سختی عمل بلع و خشکی گلو و درمان سرفه های زیاد هم توصیه میشود و می تواند لیزابه های بلغمی (اخلاط) را جذب و از عمق بدن بیرون بیاورد .
هیپو کرات فیلسوف و پزشک یونانی عسل گرم شده را برای جلوگیری از سرفه های تند و سرکش (سیاه سرفه ) که در درون گلو و حنجره می ریزد توصیه میکند این عمل چرک های گلو را پاک میکند . سودمندی و اثر درمانی این کار مورد تایید سه پزوهشگر دیگر از جمله زایس قرار گرفته که تاکید بر این دارد که ذرات بسیار فشرده ای که در قند های عسل و اسانس های فرار آن وجود دارد موجب این توانایی و درمانی می گردد.

استوله لوزه های چرکین را با عسل بهبود بخشیده است به عقیده وی در ظرف دو هفته با مصرف روزانه عسل سه قاشق غذا خوری بعد از غذا باسیل های چرک زخم نابود خواهند شد. 
                            

 بيماريهاي سيستم دفع

درمان یبوست
خاصیت ملین بودن عسل از دیر باز شناخته شده است و غیر قابل انکار است . کسانی که دارای یبوست هستند بهتر است به جای شکر سفید از عسل یا شکر خام استفاده نمایند. عسل یک ملین بوده و به مخاط روده آسیب نمی رساند . بنابراین می توان از سنین کودکی مورد استفاده قرار گیرد.

از طرف دیگر عسل مسهل ساده و سبکی است که نقش بسیار سازندهای در رفع یبوست ساده و کهنه دارد لوتینگر معتقد است که این حالت در مان مسهلی عسل که از سوی پزوهشگر دیگری به نام هیپوکرات تایید گردیده است. جوش ها و بهم ریختگی معده (غلیان و هیجان ) را نیز بر طرف می سازد و سر انجام بر آن است که عسل یک ماده فراگیر و گراما بخش است.
به عقیده متخصصین رزیم درمانی کشو رمان مصرف جوشانده سبوس گندم همراه با عسل بهترین دارو برای افراد مبتلا به یبوست است که هم سهل الهضم و هم سهلالتجزیه می باشد.


سایر روشهای درمان
الف: 15 الی 20 گرم شنبلیله را در یک لیتر آب دم کرده و صاف کرده آن را با 250 گرم عسل مخلوط نموده و روزی سه فنجان قبل از غذا میل نمایید.
ب: 20 الی 40 گرم میوه تازه آقطی (یاس کبود) را در یک لیتر آب یا شیر مخلوط کنید و ده دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن با 250 گرم عسل شیرین نموده صبح ناشتا به فاصله نیم ساعت هر بار یک لیوان در دو یا سه مرحله از آن بنوشید.
ج: خوردن شیر و عسل روزی دو لیوان علاوه بر خواص فوق العاده ای که دارد برای رفع یبوست هم بسیار نافع است و خوردن یک قاشق مربا خوری یا غذا خوری عسل هم بعد از هر وعده غذا برای جلوگیری از یبوست بسیار موثر میباشد


اسهال ساده (دیسانتری)
روشهای درمان
الف:پوست. گوشت و هسته انگور را کوبیده با هم وزن خود عسل مخلوط نموده و روزی سه قاشق غذاخوری مصرف نمایید ان برای درمان اسهال خونی بسیار نافع است .
ب: بقراط حکیم خوردن کلم ÷خته با عسل را در رفع دیسانتری موثر میداند.

 


درمان استسقاء (آب آوردگی)
سرکه که در آن اندکی ماذیون خیسانده باشند مخلوط با عسل جهت استسقاء مفید است


ترک اعتیاد
معتادان به تریاک و مواد مخدر می توانند جهت ترک اعتیاد دانه های اسپند را بو داده و بعد کوبیده با عسل مخلوط کرده . میل نمایند.


درمان مسمومیت
خوردن مخلوطی از شوید (شبیت. شویگران ) و عسل مسمومیت را درمان و در صورت مداومت ایجاد استفراغ می نماید.

کسی که با تریاک مسموم شده باشد قبل از خارج شدن از معده او می توان مقداری عسل را در آب گرم حل نموده و به او بخورانید و او را وادار به استفراغ نمود . تریاک از معده او خارج شده و از خطر سم رهایی می یابد.


خوردن تره با عسل پاد زهر سموم مخصوصا مسمومیت های غذایی است

 


 

درمان انواع کرم

الف:دو کیلو کلم قرمز را خرد کرده و اب ان را بگیرید و هم وزن ان عسل مخلوط کنید. س÷س ان را جوشانده تا به صورت شربت غلیظی در اید کف ان را گرفته و بگذارید سرد شود. روزی سه بار هر بار یک قاشق غذا خوری میل نمایید تغذیه ان هر نوع کرمی را بر طرف و دفع می نماید

ب:در درمان کرم های روده .لیمویی را با پوست و گوشت و دانه های ان له نموده و به مدت 2 ساعت در یک لیوان شربت عسل بخیسانید سپس صاف کرده و قبل از خواب بنوشید.

ج: اگر بچه ای کرمک دارد تخم لیموی له شده را با هم وزن ان عسل مخلوط نموده و قبل از صبحانه یک قاشق چای خوری به او بدهید.

درمان دردهای پراکنده در شکم
زنیان 10 گرم . بادیان 10 گرم . تخم کرفس 15 گرم . همه را نرم کوبیده و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی چهار قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

تمایل به گل خوردن
این تمایل بیشتر در زنان باردار دیده میشود و در اطفال هم گل خوردن شایع است و باید هر چه زودتر درمان شود زیرا به کم خونی انها منجر خواهد شد.

روشهای درمان
الف: نمک 5 گرم . تخم شوید 10 گرم . تخم ترب 10 گرم . همه را بزم کوبیده و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزانه یک قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

ب: 5 گرم ÷ودر تخم کرفس را با یک استکان عسل مخلوط نموده و روزی سه وعده و هر وعده یک قاشق غذا خوری مخلوط را همراه با یک لیوان شربت عسل بنوشید.

نوجه : برای کودکان نصف قاشق چای خوری استفاده شود.

 

 

درمان انگل های دستگاه گوارش

کرم اسکاریس

۸گرم پودر گل بو مادران را با ۱۰۰ گرم عسل مخلوط کرده و یک قاشق غذاخوری قبل از صبحانه میل نمایید ان کشنده کرم اسکاریس و بعضیاز انگل های دستگاه گوارش بوده و سبب مرگ و دفع انها میگردد.

کرم کدو

روش های درمان

بزرگسالان

الف: ۵۰ تا ۱۰۰ گرم تخم کدو را کوبیده و با ۲۰۰ گرم عسل مخلوط نموده و صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری میل نمایید.

ب: مقداری پونه را کوبیده اب ان را بگیرید و با عسل و نمک مخلوط کنید جهت دفع کرم کدو نافع است

خردسالان

الف: ۲۵ الی ۵۰ گرم مغز تازه تخم کدو را کوبیده  وهم وزن ان عسل اضافه نموده و خوب مخلوط کنید و یک قاشق چای خوری قبل از خواب به کودکان بدهید.

ب: دو حبه سیر را در یک لیوان شیر جوشانده و با عسل شیرین کنید و این جوشانده خوش طعم را قبل از خواب به طفل بدهید تا کرم دفع شود.

 

 

در مان سستی کمر

الف: روزی یک زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط نموده ودر لیوان انقدر به هم بزنید تا مانند خمیر شود آن را صبح ناشتا میل نمایید.

ب: تخم مرغ و خرما را در روغن زیتون سرخ کرده و عسل به آن افزوده شود و میل نمایید.

ج: حلوای نرم که از عسل و آرد گندم و زعفران تهیه شود بسیار نافع است.

د:عود صلیب (احمد و محمود) دو دانه که تقریبا به وزن 40 گرم باشد بجوشانید و پس از صاف کردن با 250 گرم عسل مخلوط کرده روزی یک قاشق غذاخوری صبح ناشتا و شب قبل از خواب میل نمایید . آن بسیار موثر خواهد بود.

 

جهت ازدیاد نطفه

حضرت علی(ع) می فرماید:شیر و عسل مواد حیاتی را در نطفه تقویت می کند.. آنان که از نعمت فرزند محرومند سزاوار است از شیر و عسل آمیخته بهم بنوشند.

 

خوردن آب پیاز با عسل به نسبت 1به 2 در وقت خواب یک داروی ساده و بینظیر در ازدیاد نطفه است.

طریقه مصرف: یک استکان آب و پوره پیاز . 2 استکان عسل را باهم مخلوط و روزی سه قاشق غذاخوری میل نمایید.

                              

 

گیاهان موثر بر بیماریهای ریوی

درمان برونشیت ( ذات الریه. سینه پهلو.)

روش های درمان

الف: مقداری شنبلیله را پخته و همراه با عسل روزی سه قاشق غذاخوری میل نمایید.

ب: صبح و ظهر و شب هر دفعه یک قاشق غذاخوری آب ترب با عسل میل نمایید.

ج: مقدار مساوی عسل را با آب لیمو مخلوط کرده بنوشید.

د:تخم شنبلیله 10 گرم . مویز 20 دانه. نمبر هندی 20 گرم (بدون هسته) . انجیر 15 عدد. همه را نرم کوبیده با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی سه قاشق مربا خوری از آن میل نمایید.

 

 

درمان آسم (تنگی نفس)

روش های درمان

الف: 60 گرم ریشه سنبل الطیب را در یک لیتر آب گرم بریزید سپس ان را به مدت  12 ساعت به حالت خود بگذارید بعد ان را صاف نموده با 250 گرم عسل مخلوط کنید و قبل از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

ب: لعاب بادرنجویه (حشیشه النحل) مخلوط با عسل برای تنفس تنگی مفید است.

ج: شلغم را رنده نموده و با مقدار مساوی عسل مخلوط  و روزی سه قاشق غذاخوری بعد از غذا میل نمایید. در معالجه سیاه سرفه و آسم مفید می باشد.

 

 

استنشاق عسل

 استنشاق عسل به صورت بخور از دیر زمان معمول بوده و نتایج درخشان درمان و روش حاصل در کتاب ها آمده است . از جمله به بررسی مشاهدات کیزل اشتاین روی 20 بیمار که مبتلا به تحلیل رفتگی مجاری بالایی دستگاه تنفس در حین تکامل فردی شدند. می پردازیم . نامبرده به جای گرد معمولی در استنشاق محلول 10 در صد عسل استفاده کرد.

مدت هر جلسه 5 دقیقه بود. بین 20 بیمار تحت درمان فقط دو بیمار بهبود نیافت. باید توجه داشت که بیماران مزبور مدت ها با روش معمول تحت درمان بودند اما بهبودی محسوی نمی شد.

 

با استنشاق محلول عسلی که حاوی 10 و 50 در صد ویتامین های a. b. c. بودند نتیجه درمان قابل ملاحظه بود و به زودی تمام بیماران درمان یافتند. استنشاق عسل بر مخاط بینی و گلو و همچنین روی خانه های ششی (ریوی) اثر میکند و از آنجا به خون می رود . به دین ترتیب به نظر میرسد بخور موجب از بین رفتن باکتری های موضعی و به طور کلی تقویت بدن میشود.

 

توجه : درمان به وسیله استنشاق را می توان زیر نظر پزشک معالج ادامه داد.

 

 

درمان تقویت معده

روش های درمان

الف: با آرد گندوم و عسل و زعفران حلوا درست نموده و میل نمایید.

ب: ریشه و برگ تازه کرفس را کوبیده و با مقدار کافی عسل مخلوط نموده و روزی سه بار هر وعده یک قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید .

ج: شیر و عسل برای معده بسیار نافع است و روده ها را نرم میکند. به سالمندان توصیه میشود اگر میخواهند شیر در معده آنها سریع تر هضم شود با عسل میل نمایند.

 

درمان زخم معده

روش های درمان

الف: انجیر و عسل را به نسبت مساوی مخلوط نموده و میل نمایید بسیار نافع است.

ب: 20 گرم برگ و ریشه کاسنی را در یک لیتر آب بجوشانید و صاف کرده آن را با عسل صبح ناشتا دو فنجان میل نمایید.

ج: هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری عسل میل نمایید.

 

درمان درد معده

امام صادق (ع) فرموده است" خوردن عسل با آب گرم درد معده را برطرف میکند."

هنریش و رویز در کاوشهای خود در سالهای مختلف عسل را برای درمان دردهای معده مفید دانسته اند.

 

درمان نفخ معده

امام صادق (ع) "خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است"

روشهای درمان

الف: کره و عسل برای نفخ معده مفید است.

ب: یک قاشق چای خوری پودر زنیان را با یک استکان عسل مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای خوری میل نمایید.

ج: تخم کرفس 15 گرم . بادیان (رازیانه) 10 گرم . زنیان 10 گرم . همه را نرم کوبیده و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی سه قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

 

درمان ترش کردن معده

در موقع ترش کردن معده و باد گلو (آروغ زدن ) و بدون اراده آب از دهان جاری شدن که از علایم سردی معده است جهت معالجه باید تا بهبودی کامل صبح ناشتا به میزان یک قاشق مربا خوری عسل میل نمایید.

 

درمان آروغ  زدن (سکسکه)

روش های درمان

الف: فلفل سیاه نیم مثقال. زنجبیل نیم مثقال. سراب یک مثقال . گل ارمنی یک مثقال . همه را نرم کوبیده و با یک استکان عسل مخلوط و روزی سه قاشق چای خوری میل نمایید.

روزی یک قاشق چای خوری میل نمایید و پس از بهبودی مصرف را قطع کنید.

 

درمان ورم معده

سه قاشق غذاخوری پودر ریحان را در یک لیتر آب دم کرده و صاف کرده آن را با 250 گرم عسل مخلوط روزانه سه استکان مصرف کنید درمان کننده ورم معده . روده و یبوست است.

 

 

درمان انواع ناتوانی های جنسی

روش های درمان

الف:در درمان انواع ناتوانی های جنسی (کندی و سستی نعوظ و......) عسل و زنجبیل موثر واقع میشود. مصرف زنجبیل برای هر وعده 5 گرم (یک قاشق چایخوری) است که باید با یک استکان عسل مخلوط گردد و روزی سه قاشق مربا خوری مصرف شود.

ب: قرنفل. عود. فلفل. از هر کدام 10 گرم نرم ساییده و با 250 گرم عسل و یک گرم زعفران مخلوط کنید و روزی سه قاشق مربا خوری میل نمایید. برای دیر انزال شدن و سستی کمر نافع است.

ج:زعفران 1گرم . زیره 10 گرم. مغز گردو یا بادام 100 گرم . همه را خوب بکوبید و با 250 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی دو قاشق غذاخوری بعد از صبحانه و شام میل نمایید. برای رفع ناتوانی جنسی و افزایش تمایل و قدرت جنسی بسیار مفید است.

د:قدامه شیرازی 15 گرم . تخم شاهی و پیاز هر کدام 50 گرم .همه را کوبیده با 250 گرم عسل مخلوط نموده و روزانه سه قاشق مربا خوری میل نمایید. زیاد کننده شهوت است.

 

ه: کسانی که مبتلا به ضعف قدرت تناسلی . سرعت انزال و یا عدم نعوظ هستند اگر به مقدار 2 جو مومیایی را در 40 گرم عسل حل کرده و میل نمایند و سه روز ادامه دهند به حد اعلا از این بابت تقویت خواهند شد.

 مومیایی دارویی است کمیاب و ذیقیمت و در مداوا سریع الاثر . بهترین نوع مومیایی آن است که از کوههای استان فارس به دست میاید هم خوراکی است و هم به صورت ضماد به کار میرود.

افراد مسن که به ضعف قوه باه مبتلا هستند . روغن زیتون عتیق را با عسل از هر کدام 75 گرم مخلوط نموده . سه روز روزی سه قاشق مربا خوری بخورند یا یک قاشق چای خوری پودر تخم شاهی را با یک استکان عسل روزی سه بار هر با یک قاشق مربا خوری میل نمایند.

 

درمان خستگی جنسی

خوردن یک لیوان آب لیمو با عسل پس از هر آمیزش جنسی برای زن و مرد بسیار موثر واقع میشود و مقداری از انرزی از دست رفته را جبران میکند.

 

تقویت اسپرم

الف: کسانی که اسپرم آنها خیلی ضعیف است و بچه دار نمیشوند میتوانند از معجون زیر (شیر+ عسل+تخم مرغ+پیاز) یک روز در میان و به مدت یک ماه استفاده کنند و نتیجه اش را ببیننند. ضرر ندارد.

ب: دو قاشق آب پیاز . دو قاشق عسل را در یک لیوان شیر حل کرده و قبل از خواب میل نمایند. بهترین داروی محرک قوه باه و ازدیاد اسپرماتوزوئید است.

 

گیاهان موثر بر بیماریهای قلب

روش های درمان

برای تقویت قلب از روش های زیر استفاده میشود:

الف: پودر بالنگ تقویت کننده قلب میباشد به خصوص اگر با عسل پرورده باشد.

ب:تئوبالد پزوهشگر روسی می گوید: در تمام مواردی که درمان با قدرت کار قلب بستگی دارد در کنار درمان با دیژیتالین (گل انگشتانه) نباید عسل را که ذاتا کار قلب و تغذیه آن را بر می انگیزد فراموش کرد.

گل انگشتانه دارای الکالوئیدی به نام دیژیتالین است که این ماده بهترین داروی قلب بوده و تاکنون هیچ نظیری نداشته است . دیژیتالین فرکانس طپش قلب را تنظیم و در بیماران قلبی که از خیز قلبی رنج میبرند موثر میباشد. از مصرف این گیاه در خانه باید مطلقا خود داری کرد چون سمی است و باید از داروخانه تهیه شده و با تجویز پزشک مصرف گردد.

 

تقویت قلب

گل گاوزبان 15 گرم . بادرنجویه 15 گرم . هر دو را در یک لیتر آب جوشانده و سپس صاف نمایید. به این محلول یک لیوان عرق بید مشک و گلاب و 2/5 گرم زعفران کوبیده اضافه نمایید و با 250 گرم عسل مخلوط و روزی سه استکان بعد از غذا میل نمایید.

درمان کم خونی

خوردن عسل با آب سبزی ها (تره . هویج . ترب سیاه . چغندر . ترب دشتی ) داروی موثر در بیماری کم خونی است.

درمان فشار خون

خوردن پیاز پخته با عسل اثر کم کننده فشار خون دارد .

بعد از حجامت (خون گرفتن) فصد (زالو انداختن) خوردن عسل بسیار نافع است .

 

 

گیاهان موثر بر بیماریهای کبد و کیسه صفرا

 حضرت علی (ع) می فرماید: خوردن عسل با کندر و آب سرد حرارت صفرا را فرو می نشاند.طعام را هضم می کند و اخلاطی که در فم معده است می گذارد و تب را برطرف میکند.

 

روشهای درمان

الف: در درمان بیماری کبد و دستگاه صفراوی خوردن روغن های گیاهی (روغن های بادام / گردو .زیتون) با عسل توصیه میشود.

 ب: در درمان ضعف کبد یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل را با یک استکان عسل مخلوط نموده و روزی یک قاشق چای خوری میل نمایید.

 ج: 50 گرم مغز بادام کوبیده را با 250 گرم عسل مخلوط نموده و پس از صبحانه یک قاشق غذاخوری میل نمایید برای تقویت کبد موثر است.

 

 

عسل ومفاصل

روزی چند باریک یا دو قاشق چای خوری سرکه سیب و همین مقدار عسل را با یک لیوان اب ترجیحااب مقطر یا جوشیده سرد مخلوط کرده و بنوشیدبرای درمان آرتروز. درد مفاصل موثر است ومفاصل را بی درد. نرمو پرتحرک میسازددر طول مدت درماناز خوردن گوشت. تخم مرغ و مواد قندی پرهیز کرد.

سرکه سیب یک سرکه کاملاطبیعی است که دارای هیچ گونه ماده مضری برای بدننمی باشدو این  ماده شگفت انگیز کمترین صدمه ای به بدن نمی رساند. ولی از مصرف سرکه های تقطیر شده. مصنوعی و ناخالص باید خود داری کرد.

طرز تهیه سرکه سیب: به مقدار وفور در بازار یافت میشودودر صورت عدم دسترسی می توانیدسیب را رنده یا با آب میوه گیری عصاره آن را جدا کنید و به حال خود بگذارید تا برسد.بوی ان کمی تند و در موقع خوردنان بافتدهان را جمع میکندو یک منبع سرشاراز پتاسیم وانواع انزیمها ست.

نوشته شده در تاريخ جمعه 2 تير 1391برچسب:, توسط رضا |

عسل در روایات اسلامی


 

پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «لم یستشف المریض بمثل شربة العسل»

«هیچ مریضی، به مانند نوشیدن عسل شفاء پیدا نمی‌کند.»

واژه‌ی «شفاء» در قرآن، درباره‌ی خوردنی‌ها به کار نرفته است، مگر برای عسل. و نام یک سوره‌ای از قرآن، اختصاص به نحل (زنبور عسل) داده شده است و قرآن درباره‌ی وحی به زنبور عسل می‌فرماید:
«پروردگار تو به زنبور عسل وحی (و الهام غریزی) نمود که از کوه‌ها و درختان و داربست‌هایی که (مردم) می‌سازند، خانه‌هایی برگزین و تمام ثمرات (و شیره‌ی گلها) بخور (خوردن در اینجا مجاز است منظور نوشیدن خاص است) و راه‌هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است براحتی بپیما.» و از شکم‌هایشان شرابی با رنگ‌های مختلف خارج می‌شود که در آن برای مردم شفا است بیقین در این امر نشانه‌ی روشنی است برای جمعیتی که می‌اندیشیدند.»

در آیات فوق می بینیم همان طور که زنبور عسل شربت رنگارنگی می سازد که پس از هضم و جذب توسط بدن ، شفا بخش انسان از بیماریها می گردد، همین طور روان آدمی وقتی با نیروی فاکره (تفکر) از راه  چشم و گوش و چشایی به تفکر درباره زندگی شگفت انگیز این حشره کوچک می پردازد و می بینید که این حشره بی رنج شاگردی هیچ شکرریزی ، ماهرانه در قنادی استاد گشته است ، و بی آنکه مکتب و دانشکده ای دیده باشد در صنعت معماری و مهندسی سرآمد معماران و مهندسین گردیده است و بی آنکه علم الاجتماع خوانده باشد  با نظم و تمدنی عالی به زندگی اجتماعی پرداخته است ، مسئله وحی و نبوت پیامبران برایش کشف می شود که مدرس گشته و یا وحی و الهام پروردگار به رهبری و راهنمایی همنوعان پرداخته


قرآن شفاءُ لما فی الصدور(شفاست برای آنچه درون سینه هاست)می باشد.قرآن کریم در دو آیه کلمه عسل را ذکر نموده است:نخست در سوره محمد(ص)آیه 15 که خداوند در ستودن بهشت به نیکوکاران وعده داده است که در آنجا نهرهایی از عسل پاک و ناب روان است وسپس در سوره نحل که خواص  شفابخش آنرا یادآوری نموده است

علاوه بر این پیامبر اسلام ( ص ) می فرماید :

( عسل دارای اثر درمانی برای هر بیماری جسمی است و قرآن دارای اثر درمانی برای بیماریهای روحی است بنابراین هر ۲ را برای شما توصیه می کنم ) ( ‌بخاری )

عسل و حافظه

رسول اکرم (ص) فرمودند: " عسل مایعی است که به قوه حافظه کمک میکند. هر کس که میخواهد حافظه اش زیاد شود باید عسل بخورد"

دانشمندان آمریکایی به تازگی دست به آزمایشهای جالبی زده اند . آنها در یک نوبت به افراد مسن از نوشابه هایی که با گلوکز شیرین شده بود و در نوبت دیگر از نوشابه هایی که با ساخارین شیرین شده بودند. استفاده کردند. این محققان برای ازمایشهای حافظه این افراد یک سری تست های روانی درباره حافظه . به انها محول کردند و به وسیله این تست ها پارامتر های حافظه انها را اندازه گیری کردند. نتیجه این ازمایشها معلوم کرد هنگامی که افراد به جای نوشابه های ساخارینی از نوشابه های حاوی گلوکز استفاده میکنند . در انجام تست های حافظه موفق تر هستند .بخصوص در زمینه به خاطر سپردن لغات موفقیت آنها چشمگیر است.

از طرفی ویتامین d موجود در عسل اعمال بین کلسیم و فسفر را تنظیم میکند و در نتیجه اعصاب کار خود را خوب انجام میدهد. اعصابی که با یونهای کلسیم و فسفر همبستگی دارند. امروزه معلوم شده است تمام نقاط انها نگهدارنده حافظه میباشند. از نظر علمی صمغ موجود در عسل نمیگذارد جدار عروق سفت شود و حالت الاستیسیته خود را از دست بدهدو جدار عروق را نرم نگه میدارد و در نتیجه مواد غذایی بهتر به مغز و اعصاب میرسد و مطالب بهتر در حافظه می ماند و کمتر به دست فراموشی سپرده میشود. ازسوی دیگر عسل دارای مقدار فراوانی گلوکز است.دانشمند عسل شناس هوماد در صد مواد شیره عسلی اسپرس را با عسل فراهم شده از اسپرس چنین مقایسه کرده است.



 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 30 خرداد 1391برچسب:, توسط رضا |

 

عسل، بهترین شربت سینه برای کودکان

 


اخیراً محققان تأثیر عسل و شربت سینه را روی کودکانی که دچار سرماخوردگی و سرفه هستند مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدند که عسل بهتر از شربت سینه، سرفه‌ی کودکان را درمان می‌کند.

عسل

آیا فرزندتان سرماخورده و مدام سرفه می‌کند؟ آیا از شربتی که از داروخانه گرفته‌اید ناامید شده‌اید؟ در این صورت به سراغ عسل بروید. زیرا محققان آمریکایی ثابت کرده‌اند که عسل برای تسکین سرفه‌ی کودکان بسیار مؤثرتر از دارو است.

 

دکترایان پل و همکارانش در دانشگاه پنسیلوانیا، 105 کودک که دچار سرماخوردگی بودند را تحت نظر گرفتند.

این کودکان مدام سرفه می‌کردند به طوری که سرفه مداوم مانع از خواب آن‌ها می‌شده است.

محققان این کودکان را به سه گروه تقسیم کردند و به گروه اول هر شب قبل از خواب یک قاشق عسل دادند، به گروه دوم یک قاشق شربت سینه و به گروه سوم هیچ دارویی داده نشد.

 

محققان دریافتند که عسل بهتر و مؤثرتر از هر دارویی عمل می‌کند. آن‌ها مشاهده کردند کودکانی که قبل از خواب یک قاشق عسل خورده‌اند کمتر سرفه می‌کنند و خواب راحت‌تری داشتند.

 

سؤال اینجاست که چرا عسل تا این اندازه مفید است؟ محققان در پاسخ به این سؤال می‌گویند: «عسل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضدمیکروب است و به همین دلیل می‌تواند سرفه را درمان کند.»

 

میزان مصرف برای کودکان:

برای کودکان بین 2 تا 5 سال: نصف قاشق چای‌خوری

برای کودکان 6 تا 11 سال: یک قاشق چای‌خوری

برای بچه های بزرگ‌تر از 11 سال: دو قاشق چای‌خوری عسل

محققان دریافتند که عسل بهتر و مؤثرتر از هر دارویی عمل می‌کند. آن‌ها مشاهده کردند کودکانی که قبل از خواب یک قاشق عسل خورده‌اند کمتر سرفه می‌کنند

و خواب راحت‌تری داشتند

 

البته روشن است که کودکان عسل را راحت‌تر از شربت‌های تلخ و بد مزه خواهند پذیرفت به خاطر اینکه با طعم شیرینی از سرفه خداحافظی خواهند کرد.

عسل و کودکان

عسل و کودکان                             

                              

حضرت علی (ع) می فرماید:"عسل شفای هر دردیست" 

 

عسل یک غذای مفید برای کودکان بوده  ودر رشد آنها تاثیر بسزایی دارد و بهتر است به جای شکر در غذای آنان استفاده شود مشروط بر اینکه آن از 30 تا 40 گرم یعنی 3 قاشق چای خوری 3 بار در روز بیشترنباشد. نباشد                                                                                        

 

عسل در موارد زیر برای کودکان سودمند است

1.ضد کم خونی :عسل باعث افزایش هموگلبین خون در کودکان ضعیف و مریض که دچار سوء هاضمه  هشتند، می گردد وبه علت داشتن ویتامین B در رشد و نمو آنان تاثیر زیاد دارد زیرا عسل در دستگاه گوارش آنها به راحتی جذب می شود.

2. در درمان اسهال خونی خفیف عسل مفید واقع می شود.

 

3. در درمان شب ادراری اطفال مفید بوده و باعث جذب آب ، نگهداشتن رطوبت و کاهش میزان کلسیم خون آنان می گردد به شرط آنکه صبح و شام به میزان  معقول (یک قاشق چای خوری) عسل تغذیه نمایند.

 

4. نقش عسل در اطفال زمانی اهمیت پیدا می کند که نوزاد از شیر مادر محروم بوده و مجبور باشد از شیر تازه گاو تغذیه نماید. علت آن است که شکری که در شیر ریخته می شود و به نوزادان داده می شود باید اول تبدیل به گلوکز شده و بعد به خون انتقال یابد در صورتی که در عسل گلوکز و فروکتوز مستقیما جذب خون می شوند.

 

5. در درمان برفک دهان اطفال یک قاشق چای خوری عسل یا عسل مخلوط با آب لیمو به طفل داده شود تا مضمه نماید اگر چه خورده یا بیرون ریخته شود باز اثر خود را دارد .

 

پزوهشگران آمریکایی نیز عسل را در تغذیه کودکان به کار برده اند. در آغاز نصف قاشق قهوه خوری در هر 24 ساعت و رفته رفته تا دو قاشق افزایش داده شد. کودکانی که با عسل تغذیه شدند به واسطه حالت شادی بخشی که در دستگاه گوارش آنها دیده شد هیچگاه نشانه باد خیزی (نفخ) در روده آنها مشاهده نگردید.

میکائلیس پزوهشگر آمریکایی عسل را برای درمان گند زایی و در مان گلوی کودکان به کار برده و نتیجه خوبی به دست آورده است.

 

عسل هایی که از گل های خوشبو به دست آمده اند آرام بخش هستند و بچه های نا آرام پس از خوردن آنها به زودی به خواب می روند.

 

 

نوشته شده در تاريخ جمعه 12 خرداد 1391برچسب:جملات بزرگان, توسط رضا |

جملات بزرگان
1 - قرآن کريم : اگر تقوي پيشه کنيد خداوند به شما قوه تشخيص خوب از بد مي بخشد و از جايي که گمان نمي بريد روزي مي دهد.
-2
رسول اكرم ص فرموده اند : از علماء سئوال كنيد با حكما هم سخن شويد با فقرا همنشيني كنيد
-3
امام علي ع فرمود : رياست ميدان آزمايش افراد است . امام علي ع فرمود : لجاجت به تدريج انديشه را نابود مي كند .
-4
امام علي ع فرمود : شادي مومن در چهره اش و اندوه او در قلبش است.
-5
امام علي ع فرمود : اختلاف فكر را ريشه كن مي سازد.
-6
امام علي ع فرمود : در دروغگو بودن كافي است كه شخص هر چه ميشنود نقل نمايد.
-7
امام علي ع فرمود : بد گويي پشت سر ديگران آخرين كوشش ناتوان است.
-8
امام علي ع فرمود : وقتي كارهاي استحبابي سبب ترك واجبات گردد مستحبات را ترك كن.
-9
امام علي ع فرمود : از هر چيزي تازه اش را انتخاب كن ولي از دوستان كهنه اش را .
-10
امام علي ع فرمود : چون ديدي خداوند پياپي بر تو نعمت ارزاني ميدارد از او بيشتر بترس.
-11
امام علي ع فرمود : دشمنان تو سه کس هستند: دشمن تو ، دشمن دوست تو و دوست دشمن تو
12
-امام علی ع فرمود : آن کس که از درون جان واعظی دارد خدا را بر او حافظی است
-13
امام علي ع فرمود : چنان برای آینده برنامه ریزی کن که گویی هرگز نمیمیری و چنان آماده مرگ باش که گویی لحظه های آخر عمر را سپری می کنی
-14
امام علي ع فرمود : روزیتان ضمانت شده و مامور به کردارید؛پس مبادا آنچه ضمانت شده،مهمتر ازچیزی باشد که به آن مامورید.
-15
امام علي ع فرمود : چنان برای آینده برنامه ریزی کن که گویی هرگز نمیمیری و چنان آماده مرگ باش که گویی لحظه های آخر عمر را سپری می کنی
-16
امام علي ع فرمود : هيچ چيز در دنيا ارزش آن ندارد كه به خاطرش به ماتم بنشيني و و هيچ چيز در دنيا لياقت آن ندارد كه به خاطرش مستانه فرياد شادي سر كني.
-17
امام علي ع فرمود : به خشم درآوردن و شرمنده ساختن دوست، مقدمه جدایی از اوست
-18
امام علي ع فرمود : اگر بر دشمنت دست یافتی ، بخشیدن او را شکرانه پیروزی قرار

19-امام علي ع فرمود : ناتوان ترین مردم کسی است که در دوست یابی ناتوان است و از او ناتوان تر آن که دوستان خود را از دست بدهد  
-20
امام علي ع فرمود : چون نشانه های نعمت پروردگار آشکار شد ، با ناسپاسی نعمت ها را از خود دور نسازید
-21
امام علي ع فرمود : کسی را که نزدیکانش واگذارند ، بیگانه اورا پذیرا میگردد
-22
امام علي ع فرمود : كسي كه به تو گمان نيكي برد، گمانش را (عملاً) تصديق كن.
-23
امام علي ع فرمود : هرفریب خورده ای را نمی شود سرزنش کرد
-24
امام علي ع فرمود : به هر چیز دنیا که بیشتر انس داری بیشتر از ان به ترس
-25
امام علي ع فرمود : قربانگاه عقلها غالبا در پرتو طمعها است.
26
-امام علي ع فرمود : ترس با ناامیدی وشرم با محرومیت همراه است و فرصتها چون ابرها می گذرند پس فرصتهای نیک را غنیمت شمارید.
-27
امام علي ع فرمود : آن کس که در پی آرزوی خویش تازد ، مرگ او را از پای در آورد.
-28
امام حسين ع فرمود : نقش مرگ بر بنی آدم چون اثر گردنبند بر گردن دوشیزگان است
-29
امام حسين ع فرمود : مردم بنده دنیایند دین را بر زبان دارند تا زندگیشان را بدان سامان دهند پس آنگاه که آزمایش فرا رسد دینداران اندک خواهند بود.
-30
امام باقر ع فرمود : از رسول خدا سئوال شد چه كسي بزرگترين حق را بر آدمي دارد رسول خدا فرمودند پدر و مادر
-31
امام صادق ع فرمود: خشم كليد همه بديهاست.
-32
امام صادق ع فرمود: کار خوب .خوب است اگراز شما سربزند خوبتراست کار بد. بد است اگر ازشما سر بزند بدتر . چون شما شاگرد و پیرو این مکتبید
-33
امام حسن عسگري ع فرمود : كسي كه از مردم پروا نميكند از خداوند نيز پروا نخواهد كرد .
-34
لقمان ع به فرزندش فرمود : اگر روزي گرفتار فقر و تهيدستي شدي آن را بين خود و خدايت نگهدار و به مردم اظهار نكن زيرا در نظر آنان خوار و كوچك خواهي شد.
-35
مسیح ع :خداوندا مرا آنگونه ببخش که من دیگران را می بخشم.
-36
مسيح ع : اگر حقيقت را درک کنيد، حقيقت شما را آزاد خواهد ساخت
-37
سليمان ع : کارتان را به خداوند بسپاريد، او افکارتان را شکل خواهد بخشيد.
-38
گزيده اي از دعاي بسيار زيباي عرفه: خدايا بجز خودت به ديگري واگذارم مکن. خدايا به که واگذارم مي کني؟ آيا به خويشاوندي که از من ببرد يا به بيگانه اي که مرا از خود دور کند يا به کساني که خوارم شمرند و تويي پروردگار من و زمامدار کار من- اي خدا قرار ده بي نيازي در نفس من و يقين در دلم و اخلاص در کردارم و روشني در ديده ام و بينايي در دينم.
***********

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:عسل,گرده گل,ژله رویال, توسط رضا |

عسل کارایی ورزشی را افزایش داده و موجب بهبود جراحات می شود

اصولاً از عسل به عنوان ماده ای انرژی زا استفاده می کنند. در تحقیقات اخیر ثابت شده که از عسل همچنین می توان به عنوان یک ماده ارگوژنیک (موادی که قابلیت اجرایی ورزشکاران را ارتقا می بخشد) نیز استفاده کرد. همچنین این ماده در بهبود زخم ها و سایر جراحات نیز نقش مهمی را ایفا می کند. سال ها پیش در زمان بازی های المپیک معمولاً ورزشکاران برای بدست آوردن نیرو و توان بیشتر از مواد غذایی مخصوصی استفاده می کردند که در این میان می توان به عسل و انجیر خشک اشاره کرد. در حال حاضر نیز عده ای از پژوهشگران تحقیقات خود را بر روی این ماده شروع کرده اند. یکی از تحقیقاتی بر روی 39 نفر ورزشکار وزنه بردار که هم شامل خانم ها می شدند و هم آقایون، انجام شد. این افراد تحت آموزش های سنگین وزنه برداری و بدن سازی قرار داشتند. آنها پس از اتمام تمرینات مکمل پروتیئن خود را یا با شکر یا مالتودکسترین و یا عسل مخلوط کرده و مصرف می نمودند. قند خون گروهی که از عسل استفاده می کردند در تمام طول مدت 2 ساعت تمرین ثابت باقی می ماند. همچنین قدرت ماهیچه ها و نیروی ذخیره شده در آن دسته از افرادی که از مکمل پروتئین و عسل استفاده کرده بودند نسبت به سایرین افزونی داشت. ثابت نگه داشتن قند خون در طی تمرینات استقامتی در کنار مصرف کربوهیدرات یکی از راههای مناسب برای ذخیره گلیکوژن در ماهیچه هاست. همانطور که مطلع هستید گلیکوژن نوعی قند ذخیره شده در ماهیچه هاست که حالت سوخت آماده مصرف را دارد.  به همین دلیل ورزشکارانی که از عسل استفاده می کردند گلیکوژن کافی در ماهیچه هایشان ذخیره می شد و روز آینده می توانستند با بالاترین آمادگی و دارا بودن بالاترین میزان سلامتی در تمرینات شرکت کنند. تا این لحظه ثابت شد که عسل می تواند به عنوان منبع دیگری از کربوهیدارت به ورزشکاران کمک کند تا در بهترین وضعیت واکنش نشان دهند و می توان ادعا کرد که نسبت به تمام انتخاب های دیگر ارجحیت دارد.

منابع:

1-تحقیقات انجام شده توسط محقیقین دانشگاه ایلی نویز

2-مجله اخبار هفتگی کانادا 17ژانویه

3-نشست جامعه دارویی آمریکا28مارچ2004

4-هیدرون گرس زیست شناس (استاد دانشگاه دیویس کالیفرنیا)

5-مهندس تابعی کارشناس موسسه رازی

6-کتاب قانون ابو علی سینا

7-موفق الدین ابو عباس الکواشی موصلی (مفسر قرآن)

8-مجموعه مقالات بقراط و کنفسیوس

9-اعجاز زنبور عسلاثر میهالیسیمیچ ترجمه:دکتر احمد چیت ساز-مهندس مظاهر سیدی

 

گردآورنده:reza.r

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 2 خرداد 1391برچسب:, توسط رضا |

معجزه عسل طبیعی ودارچین:

آنچه خواهید خواند مقاله ای است در ارتباط با اثرات معجزه آسای ترکیبی از عسل و دارچین. استفاده درمانی از این دو ماده از دیرباز در میان ملل و اقوام مختلف شناخته شده بوده. اما آنچه در این مقاله ارائه می شود صرفا نقل ادعاهایی است که در مورد خواص ارزشمند ترکیب عسل و دارچین رواج دارد.

بسیاری از مردم عقیده دارند که مخلوط عسل و دارچین بسیاری از بیماریها را درمان می کند. در اینجا لیست بیماری هایی که با دارچین وعسل توسط دانشمندان غربی در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۵ درمان شده و در مجله اخبار هفتگی جهان در کانادا منتشر شده ذکر می شود.


بیماریهای قلبی: عسل و پودردارچین را به صورت خمیری تهیه کنید وبرروی نان به جای ژله و مربا بگذارید و آن را برای صبحانه به طور منظم میل کنید.این ترکیب کلسترول را در سرخرگها کاهش می دهد و بیماران را از حملات قلبی نجات می دهد. آنها یی که تاکنون یک حمله قلبی داشته اند اگر این روند را روزانه انجام دهند مدت زمان زیادی از حمله بعدی به دور می مانند. استفاده منظم از روند بالا آسیبهای تنفسی را تخفیف می دهد وضربان قلب راتقویت می کند.خارش و ورم مفاصل: کمی عسل و ۲ برابر آن آب ولرم بردارید و یک قاشق چایخوری پودر دارچین به آن بیفزایید خمیری تهیه می شود که آن را بر روی بخشی از بدن که دچار خارش شده به آهستگی خواهید دید که ۱ یا ۲ دقیقه بعد خارش فروکش می کند.بیمارانی که ورم ودرد مفاصل دارند روزانه صبح وشب ۱ فنجان آب داغ با ۲ قاشق چایخوری عسل و ۱ قاشق کوچک چایخوری پودردارچین مخلوط کرده ومیل کنند . اگر این عمل هرروز تکرار شود درد مفاصل یا آرتروزمزمن به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت .در تحقیقات اخیر در دانشگاه کپنهاک زمانی که پزشکان بیمارانشان را با مخلوط ۱ قاشق چایخوری عسل ونصف قاشق چایخوری پودر دارچین قبل از صبحانه درمان کردند. از میان ۲۰۰ بیماری که به طور متوالی از این روش استفاده کردند در ۷۳ بیماردرد ، حتی در بیمارانی که به دلیل التهاب مفاصل نمی توانستند راه بروند ویا در اطراف خود حرکت کنند برای یک ماه کاملاً فروکش کرد.کاهش مو: خمیری ازروغن زیتون داغ ، ۱ قاشق غذاخوری عسل ، ۱ قاشق چایخوری پودر دارچین تهیه کرده و قبل از حمام نزدیک۱۵ دقیقه بر روی قسمت کم مو یا کاملاً بی مو بگذاریدو سپس موها را شستشو دهید. مشخص شده که این ترکیب حتی اگر برای ۵ دقیقه بر روی سر نگاهداشته شود نیز مؤثر است.میکروب زداییمثانه: ۲ قاشق غذاخوری پودر دارچین و یک قاشق عسل در۱ لیوان آب ولرم بریزید و آن را بنوشید.این محلول میکروبهای داخل مثانه را از بین می برد.دندان درد: خمیری از ۱ قاشق چایخوری پودر دارچین و ۵ قاشق چایخوری عسل برای دندان درد به کار بگیرید.که این کار احتمالاً ۳ بار در روز استفاده شود تا دندان درد تسکین یابد.کلسترول بالا : ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۳ قاشق چا ی خوری پودر دارچین در۴۵۳ گرم درآب حل و به صورت چای به بیمار کلسترول بالا داده شود. این ترکیب سطح کلسترول خون را به میزان ۱۰% کاهش خواهد داد.سرما خوردگی : در سرما خوردگی عادی یا سرما خوردگی سخت باید ۱ قاشق غذاخوری آب نیم گرم با کمتراز ۱/۵ قاشق پودر دارچین برای ۳ روز استفاده شود. این ترکیب تاثیر چشمگیری بر سرفه های مزمن دارد.ناباروری: در چین ، ژاپن و کشورهای خاور دور از این ترکیب برای تقویت رحم در زنانی که باردار نمی شوند استفاده می شود. . کمی پودر دارچین را با نصف قاشق چایخوری عسل خمیر کرده و آن را در در طول روز به طور مکرر برروی لثه ها می گذارند تا به آهستگی با بزاق دهان مخلوط شده و وارد بدن شود.نفخ : مطابق مطالعات انجام شده در هند وژاپن مشخص شده که عسل وپودردارچین گاز معده را برطرف می کند. همچنین در درمان ناراحتی های گوارشی و زخم معده نیز موثر است.
سوء هاضمه : پودر دارچین را بر روی ۲ قاشق غذاخوری عسل بپاشید و قبل از غذا میل کنید، اسید معده را تسکین می دهد و سنگین ترین وعده های غذایی را هضم می کند.سیستمایمنی بدن : مصرف روزانه پودر دارچین و عسل سیستم ایمنی بدن راتقویت و بدن رادر برابرحمله باکتری ها و ویروسها محافظت می کند. دانشمندان دریافته اند که عسل ویتامینهای متنوع و مقدار زیادی آهن دارد. استفاده دائمی عسل، گلبولهای سفید خون را برای جنگیدن با باکتری ها و بیماری های ویروسی تقویت می کند.آنفولانزا : دانشمندان اسپانیایی ثابت کرده اند که عسل حاوی عناصر طبیعی است که میکروبهای آنفولانزا را می کشد وبیمار را از آنفولانزا نجات می دهد.طول عمر: استفاده مرتب از نوشیدنی مرکب از عسل ودارچین ، از عوارض پیری جلوگیری می کند . ۴ قاشق عسل ، ۱ قاشق پودر دارچین و ۳ فنجان آب را بجوشانید و مانند چای آماده کنید. این نوشیدنی را ۳ تا ۴ بار در روز بنوشید.این محلول پوست را تازه ونرم نگاه می دارد واز پیری جلوگیری می کند.جوش و کورک: ۳قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق چایخوری پودر دارچین را به صورت خمیری شکل درآورید. خمیر را قبل از خواب بر روی جوش بگذارید و صبح آن رابا آب گرم بشوئید. اگر روزانه برای ۲ هفته انجام دهید جوشها برطرف می شود.عفونتهای پوستی :عسل و پودر دارچین را به نسبت یکسان برروی قسمتهایی از پوست که دچار اگزما ، عفونتهای قارچی و یا هر نوع عفونت پوستی هستند قرار دهید.کاهش وزن : هر روز یک ساعت و نیم قبل از صبحانه همچنین قبل از خواب شبانه، عسل و دارچین را در یک فنجان آب جوشانده، با معده خالی. اگربه طور مرتب مصرف شود حتی در کاهش وزن افراد چاق نیز موثر خواهد بود. نوشیدن این مخلوط به طور مرتب اجازه نمی دهد که چربی در بدن افراد انباشته شود .سرطان: تحقیقات اخیر در ژاپن و استرالیا اثرات معجزه آسای این ترکیب را در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته معده و استخوان، نشان داده است. بیمارانی که از این نوع سرطان رنج می برند باید ترکیب ۱ قاشق غذاخوری عسل با ۱ قاشق پودر دارچین را سه نوبت در روز مصرف کنند.خستگی مزمن و احساس کوفتگی : مطالعات اخیر نشان داده اند که شیرینی موجود درعسل بیش ازاینکه برای استحکام بدن آسیب زا باشند مفید هستند. دکتر میلتون در تحقیقاتش می گوید نصف قاشق غذاخوری عسل در یک لیوان آب و پاشیدن پودر دارچین درآن به هنگام بعداز ظهر موقعی که قوای بدن تحلیل رفته است انرژی را به بدن برمی گرداند.بدبویی دهان و تنفس: مردم جنوب آمریکا در اول صبح ۱ قاشق غذاخوری عسل و پودر دارچین را مخلوط کرده و با آب گرم غرغره می کنند. برای اینکه نفس و دهانشان در خلال روز تازه بماند.

 

 

 

 

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 مرداد 1386برچسب:پزشک گیاهی, توسط رضا |

 

دکتر محسن ناصری
62
تلفن: 22882596-021
آدرس: تهران، خ. شریعتی، پایینتر از حسینیه ارشاد، خ. دشتستان 3، نبش کوچه آرمان، پ. 17، سلامتگاه طب سنتی
استاد حسین خیراندیش
54
تلفن: 44482711-021 و 44468321-021
آدرس: تهران - اتوبان اشرفی اصفهانی، باغ فیض، جنب امام‌زاده حمیده خاتون (س)،مؤسسه تحقیقات حجامت ایران
آیت الله محمد آل اسحاق
46
تلفن: 7221172-0251
آدرس: قم - انتهای خیابان شهید دل آذر – 20 متری زاویه - کوچه 6 (شهید ابوالحسن آل اسحاق) پلاک 47
دکتر سید مهدی میرغضنفری
39
تلفن: 66562304-021 و 021-66562469
آدرس: تهران- خیابان آزادی- نرسیده به میدان انقلاب- خ. جمالزاده جنوبی- کوچه رشت چی- پ 38- واحد 7- ط 3
دکتر سعید اسکندری
25
تلفن: 6079095-0511 و 09151115363
آدرس: مشهد- بین وکیل آباد 23 و 25 (جنب گیاه دارویی سینا)
دکتر حسین رضایی زاده
23
تلفن: 77754153-021
آدرس: تهران، درمانگاه خارک: خ انقلاب- خ خارک- نبش کوجه صائب
دکتر ناصر رضایی پور
22
تلفن: 22754276-021
آدرس: تهران، میدان تجریش، بیمارستان شهدای تجریش، درمانگاه طب سنتی
دکتر سید محمد مواظب
21
آدرس: کاشان، خ شهید بهشتی، انتهای خیابان جانبازان، روبروی عطاری طب‌النبی
دکتر رسول چوپانی زنجانی
20
تلفن: 22882596-021
آدرس: تهران، خ. شریعتی، پایینتر از حسینیه ارشاد، خ. دشتستان 3، نبش کوچه آرمان، پ. 17، سلامتگاه طب سنتی
سایت پزشک شهر

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.